Startsida / Inlägg

Spelet med den omöjliga uppgiften: Att skapa den perfekta kvinnan

av Effie Karabuda
perfectwoman

Se ut som en prinsessa, ha en uppåtstigande karriär och en kärnfamilj – kraven är många. Spelet ”Perfect Woman” vill utmana samhällets förväntningar på kvinnor.

UCLA-studenten Lea Schönfelder var trött på de olika kvinnorollerna som så ofta presenteras i tidningar som Vogue eller Cosmopolitan. Idealet kan vara alltifrån en klassisk skönhetsdrottning till stickande mormödrar och Disney-prinsessor – men Lea menar att dessa stereotyper omöjligen kan ge en rättvis bild av en kvinnas komplexa liv. I spelet ”Perfect Woman” får man använda alla schabloner som byggstenar och skapa sin egen perfekta kvinna.

Spelarens uppdrag är att härma olika poseringar med hjälp av Xbox rörelsesensor Kinect. Ju längre man kan hålla samma pose, desto mer ”perfekt” blir ens betyg. Allting är uppdelat i ett visst antal nivåer som representerar olika stadier i en kvinnas liv. Man börjar i livmodern och blir till slut en 60-åring som måste överväga livsavgörande karriärsval. Besluten man har tagit i sitt förflutna kan försvåra ens framtida beslut, och det hela mynnar ut i en skräddarsydd historia för sin karaktär.

pw5

Lea Schönfelder pluggar speldesign på University of California, Los Angeles och pitchade sin idé till utvecklaren Peter Lu. Han var lite skeptisk i början, i och med att Kinect-kontrollerna aldrig har fungerat särskilt bra – men i stället valde de att utnyttja bristerna och göra dem till fördelar.

Det ska vara svårt att få till olika poser, precis som att det är svårt att vara perfekt i verkligheten. Därför gör det ingenting om sensorerna inte alltid hänger med i svängarna. ”Om du vill vara perfekt hela tiden så måste du klara av riktigt svåra kroppsställningar, som till exempel att stå på huvudet. Om du inte lyckas kommer din karaktär att dö i förtid. Att vara perfekt hela tiden kommer inte att funka.”, förklarar Lea för sajten Killscreen.

pw1

Lea berättar för IndieGames att hon och kollegan Peter Lu har flera mål med ”Perfect Woman” som de vill åstadkomma. ”Vi vill göra ett spel som ger en kommentar på hur samhället har skapat ’den perfekta kvinnan’ och förevigar de här idealen genom media. Den främsta inspirationen är från de där ’vilken typ av person är du’-quiz i tidskrifter.”

Som liten brukade Lea läsa den här sortens personlighetstest hos frisören. ”Jag ville alltid få reda på resultaten i förväg och anpassade mina svar efter vilket resultat jag ville ha, vilket såklart var det coolaste alternativet”.

”Perfect Woman”, precis som ett personlighetstest, är designat på ett sätt som får folk att känna sig nöjda med sig själva. Tanken är att det ska bli befriande att få kasta sig ut i spelet och faktiskt inse att det inte går att vara bäst på allt. ”Min mamma förväntade sig att jag skulle vara perfekt. Jag ville vara perfekt i skolan och ha många vänner. Men det kräver så mycket jobb. Du kan inte uppnå det, eller jag kan i alla fall inte det”, säger Lea.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB