Startsida / Inlägg

Så lärde Dice AI-agenter att spela ”Battlefield 1”

av Effie Karabuda
battlefield1_ai

Nu avslöjar Dice framtidssatsningen som gjordes i ”Battlefield 1”. EA-studion fick AI-agenter att lära sig själva spela multiplayerläget i första världskriget-skjutaren.

Den svenska studion Dice fick en riktig storsuccé med sitt ”Battlefield 1” från 2016. Nu berättar technical director Magnus Nordin om en grupp på EA, SEED (”Search for Extraoridnary Experiences Division”), som banade väg för en helt ny sorts teknik i det hyllade skjutarspelet.

SEED utforskar hur interaktiv underhållning kan se ut i framtiden, om ungefär tre till fem år. Nordin, som är med i gruppen, blev inspirerad när han hörde talas om en AI skapad av DeepMind som hade lärt sig själv att spela gamla Atari-titlar. Han bestämde därför att teamet skulle prova på en liknande form av AI i ”Battlefield 1”.

De så kallade AI-agenterna integrerades i spelets miljö och fick i uppgift att klara av flera saker samtidigt. För att hjälpa den självlärande agenten på traven med grundläggande kombinationer fick den studera människor som spelade spelet i totalt 30 minuter. Det fungerade som en slags imitationsinlärning.

– Så vitt jag vet är det här den första implementeringen av djup inlärning i ett komplext och stort spel i första person. Dessutom körs den i Battlefield, ett spel som är känt för sin mångbottnade spelmekanik, säger Nordin till EA.

Under sex dagar fick agenterna träna på flera maskiner parallellt – både mot versioner av sig själva och några enkla gammaldags botar. Det motsvarar ungefär 300 dagars spelande totalt.

Men det finns utmaningar med tekniken. Agenterna lär sig inte särskilt snabbt och ”Battlefield” är rätt så komplext rent visuellt, vilket gjorde att man fick förenkla vad figurerna såg för något. Till exempel placerade man ut tydliga gröna kuber som ger mer hälsa och bruna som fungerar som påfyllning av ammunition.

Dice har som kortsiktigt mål att använda den här sortens AI för att samla in fler kraschrapporter och hitta buggar. Men Nordin tror att agenterna kan påverka spelandet på ett mer banbrytande sätt i framtiden.

– I framtida spel, när djup inlärning har mognat, så räknar jag med att självlärande agenter är en del av spelen med intelligenta karaktärer som kan hantera olika uppgifter, anpassa sig och utvecklas när de får mer erfarenhet genom att interagera med mänskliga spelare.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB