Startsida / Inlägg

Den förre mästaren erkänner: – Jag har stora problem

av Anna Andersson

Jenson Button har problem. Killen som annars brukar hyllas för att hans körstil skonar däcken har inte alls hittat rätt i år. Han säger själv att han har hamnat i en återvändsgräns.
– Till slut gick vi tillbaka till de inställningar som vi hade i inledningen av säsongen och i Valencia kunde jag prestera igen. Men jag kunde inte konkurrera med Ferrari, Mercedes och Red Bull, nej, men jag kunde konkurrera med Lewis, säger Button som mellan Kinas GP i april och Tysklands GP i juli bara tog sju poäng.
Det är på tok för lite för mästaren från 2009 som också drömmer om en ny titel.  Till Tyskland kom nya uppdateringar och han körde in som tvåa.
– Det stora problemet har varit att hitta vilket fönster som däcken fungerar i, det är enormt svårt.
– Man försöker att köra försiktigt och ta hand om däcken, men om man kommer ut ur det där fönstret så förstör man däcken mer än vad man hade gjort om man legat i fönstret och kört aggressivt.
Vidare säger han:
– För mig har det varit otroligt svårt för min körstil passar inte alls till däcken längre. Därför måste jag anpassa mig. När vi får rätt temperatur i däcken så är bilen riktigt bra i alla förhållanden, men problemet är att när man inte får till rätt temperatur i däcken, ja då är man tillbaka i ingenmansland.
•••
Pirelli har problem. Företaget kritiserar det faktum att man måste testa däcken med en bil från 2010. Även om aerodynamiken är anpassad efter årets modell så blir det ändå problem med resultaten som inte stämmer till hundra procent.
– Den aerodynamiska balansen skiljer sig i grunden jämfört med den aktuella F1-bilen, säger  Pirellis motorsportchef  Paul Hembery till Totalrace.
Han hade hoppats på att man skulle få använda ett chassi från årets säsong, men det förbjuder FIA. Dessutom var det inget team som kunde ställa en sådan bil till Pirellis förfogande.
– Vi får inte en av fjolårets bilar, säger han.
– Förra gången tog det 18 månader innan vi var överens med teamen och vi fick ta en bil från 2010. Bilarna förändras väldigt mycket från år till år och när det handlar om gummibladningar så är det de små, små detaljerna som avgör.
•••
Rubens Barrichello sa för några dagar sedan att Williams borde ligga band de tre bästa teamen. Han får medhåll av testföraren Valtteri Bottas som också anser att bilen har en betydligt större potential än vad man har sett under säsongen.
•••
Lotus har valt en något ovanlig väg när det gäller utvecklingen av bilen för 2013. Enligt James Allison började man arbeta med den bilen tidigt under säsongen och kommer nu att ha tid att utveckla årets bil i kampen om de främsta VM-placeringarna.
•••
Bara en vecka kvar innan F1-cirkusen intar Belgien. Snart är denna förbannade torka över. Skönt.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB