Startsida / Inlägg

Elproblem för Ericsson

av Anna Andersson

Mercedes fortsätter att imponera – samtidigt som Red Bull har problem.
Så är läget efter det första F1-testet i Bahrain.
När det handlar om toppen kan vi konstatera att Nico Rosberg var förste förare att köra ett varv under 1,34 . Hans 1.33,283 var 1,6 sekunder snabbare än tvåan Jenson Button. Kimi Räikkönen som hade den tredje snabbaste tiden var närmare tre sekunder efter Rosberg.
Hos Caterham fick Marcus Ericsson fortsatt förtroende. Han fick inleda dagen, men han fick problem med elektroniken.
”Efter fyra varv fick vi elproblem och där tog min dag slut. Killarna arbetar hårt med att få ordning på bilen till Kamui ska köra under eftermiddagen, twittrade Ericsson och Kobayashi körde 17 varv på eftermiddagen.”
Efter passet var han ändå nöjd med att han fick köra i dag, trots att det inte var planerat.
– Det känndes väldigt positivt, säger han.
– Sedan gjorde det problemet att vi fick byta en massa delar och det tog väldigt mycket tid. Samtidigt är jag väldigt nöjd med att jag fick köra så mycket i går. Köra, köra, köra. Det är otrolgit roligt och viktigt. Det känns superskönt att vi kunde köra 98 varv utan problem och jag börjar få en känsla för bilen.
Mer får ni läsa i artikeln på motor.aftonbladet.se
•••
För Williams satt Felipe Nasr i bilen. F1-debutanten körde 80 varv, Red Bull körde inte mer än 15 varv. Det känns som om världsmästarna har väldigt mycket jobb kvar de kommande veckorna.
– Det kändes bra i morse, allt var klart och vi körde enligt schemat och kom ut på banan i god tid, men när Daniel körde sitt första varv insåg vi att vi hade ett problem med vår mjukvara och det kostade oss tid. Vi kom ut vid lunchtid, körde tio varv, men sedan fick vi ett mekaniskt problem, säger Red Bulls Race Engineering Co-ordinator Andy Damerum i ett pressmeddelande.
– Vi tog in Daniel och upptäckte att vi hade skador på bilen och när vi undersökte dem så insåg vi att det var värre än vad vi hade trott. Killarna jobbade hårt och vi trodde att vi skulle komma ut igen, men med tanke på att det var ett par röda flaggor på slutet så tror jag inte att det hade varit möjligt för oss. Detta var en mycket tuff vecka. Vi har tagit ett par steg framåt, framförallt under dag två, men sedan har vi haft problem igen och det har stoppat oss.

Här är dagens tider:
1. Rosberg, 1:33,283
2. Button, 1:34,957
3. Räikkönen, 1:36,718
4. Nasr, 1:37,569
5. Maldonado 1:38.707
6. Perez, 1:39,258
7. Ricciardo, 1:39,837
8. Vergne, 1:40,472
9. Kobayashi, 1:43,027
10. Ericsson, 1:45,094
Bianchi, ingen tid
Sutil, ingen tid

•••
Det blir en ny kvalregel 2014 – i alla fall om stallen får bestämma. Q1 är numera bar a 18 minuter lång, Q2 behåller sin längd och Q3 blir 12 minuter lång. När det gäller däcken så får alla förare som kommer in i Q3 ett set nya däck så att man slipper förare som står i garaget under Q3 för att spara däck. Efter passet ska däcken lämnas till Pirelli. De måste sedan starta loppet på de däck som de satte sin snabbaste tid i Q2 med, skriver motorsportmagazin.
Förslaget ska nu vidare till strategigruppen, F1-kommisionen och världsrådet, men eftersom alla stallen är överens är det mest en formsak.
•••
Gårdagens text om Marcus:

Marcus Ericsson fick chansen och körde 98 varv.
Nu har han klarat den licens som krävs för att få köra F1.
Den tredje testdagen i Bahrain var Marcus Ericssons första. Svensken hade den tionde bästa tiden, men han körde hela 98 varv.
– Ser vi till bilens tillförlitlighet är 98 varv bra och det betyder också att jag har klarat de 300 km som krävs för att jag ska få min superlicens, säger han.
– Vi hade inga större problem vilket betyder att jag kunde köra vidare med mitt program och det var dagens mål. När det gäller prestandan är det fortfarande mycket att göra och tider betyder egentligen ingenting just nu, även om det alltid är skönt att köra snabbt.
Snabbast var Mercedes Lewis Hamilton och flest varv körde McLarens Jenson Button, värt att notera att fyra av de fem snabbaste tiderna sattes av bilar med motorer från Mercedes. För Red Bull var det återigen en tung dag.
– När vi gjorde en förändring så upptäckte vi ett nytt problem, det tvingade oss att plocka ner bilen i delar, säger stallets Race Engineering Co-ordinator Andy Damerun till motorsportmagazin.
Testet avslutas i dag lördag.
•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB