Startsida / Inlägg

Kaoset i Malaysia

av Anna Andersson

F1 har kommit till Malaysia. Vi kan förbereda oss för en värmeslakt utan dess like, enligt prognosen ska det vara mellan 22 och 38 rader varmt under resten av veckan och under eftermiddagarna ska det regna. Det är över 50 procents risk för regn.
Då handlar det om monsunregn – eller som Sebastian Vettel en gång sa:
– Det kommer att regna det gör det här. Frågan är om det är redan klockan 14.00, klockan 16.00 eller klockan 18.00. Vi får helt enkelt se. När det regnar här är det inte som i Tyskland att det först droppar lite utan det öser ner i från första droppen. För det mesta står det så mycket vatten på banan att det är omöjligt att överhuvudtaget köra.
För Pirelli, som har de båda hårdare däckblandningarna med sig, är det årets första riktiga test. Det är det andra loppet för de nya däcken:
– Detta är debut för slicken för 2014, mediumdäcken fungerade bra i Australien, men nu är det helt andra förhållanden. Istället för den hala asfalten är underlaget här både grovt och skrovligt och till skillnad från de förhållandevis kalla temperaturerna i Australien väntar vi här på en extrem hetta, både i luften och på asfalten, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Det är en enorm utmaning både för bilarna och förarna, vi är dessutom i inledningen av säsongen och vi har mycket kvar att lära oss. I och med att det regnade under kvalet till Australiens GP så fick teamen möjlighet att testa de nya intermediates och regndäcken.
Det handlar dessutom om långa rakar och snabba kurvor. En bana ritad av herman Tilke.
– Detta är verkligen på gränsen av vad man klarar av, säger Adrian Sutil, Force India, till motorsportmagazin och han får medhåll av Nico Rosberg.
– När man väl sitter i bilen finns det ingen frisk luft, det känns som om rumpan ligger på marken när man kör och det är 50 grader varmt, säger tysken som till skillnad från pappa Keke (mästare 1982) väljer bort extra kylsystem i bilen.
– Sådant skräp behöver väl ingen människa. Men på den tiden var det inga tuffa killar som körde, det var mer mjukisar…
•••
Marcus Ericsson är inte den enda F1-debutanten i Malaysia. Även Kevin Magnussen kör en F1:a här för första gången. Han var tvåa i debuten och då var hans pappa inte på plats eftersom han tävlade i en annan serie, men till Malaysia kommer den tidigare f1-föraren på plats:

•••
Red Bull hade en usel start i Australien:
– Både berg och dalar hör till en säsong och när det gäller bilen har vi mycket kvar att lära. Som människa är jag inställd på att allt kan hända och att det helt enkelt hör till. Det finns ingen anledning att hänga med huvudet för det, sa Sebastian Vettel till Bild am Sonntag efter det loppet.
Red Bull har ägnat tiden mellan loppen åt att lägga in en filmdag i Bahrain.
Så gick det till:

Vilka förväntningar har ni inför säsongens andra lopp?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB