Startsida / Inlägg

Så gick sista testet

av Anna Andersson

Så är testerna över. Jag tänkte sammanfatta dem lite kort här, vad känner ni inför säsongen? Diskutera och kom med inlägg. Låt oss börja snacka rejält nu inför det som komma skall.

Vinnare är:
Mercedes:
Även om Lewis Hamilton hade problem med växellådan den sista dagen och det tog en stund innan han visade sig så har tyskarna imponerat med tillförlitlighet och snabba förare. Verkar mycket väl rustade inför säsongen.
Williams: Tycks ha hittat rätt med Felipe Massa, han verkar trivas med teamet och teamet med honom. Mercedesmotorn gör också sitt till. Valtteri Bottas körde 104 varv den sista dagen och var näst snabbast, bortsett från att han blev stående på banan i lutet av passet. Enligt stallet berodde det på att motorn hade kört för mycket.
Spännande att se vad Williams lyckas med i år, tillbaka efter djupdykningen förra säsongen?

McLaren: Trots en dåliga sista dag där man tvingades byta sin powerunit eftersom den hade kört för mycket och det tog en stor del av dagen i anspråk så har McLaren sett stabila ut. Ett frågetecken för farten.

Gänget i mitten:
Force India
Sergio Perez verkar trivas och även Nico Hülkenberg är positiv inför säsongsstarten. Tysken arbetade i dag med balansen i bilen och gjorde längre stinter. Mercedes motor verkar fungera här också.
– Jag är rätt nöjd, även om du alltid vill köra mer, säger Hulken.
Ferrari: Testerna har varit lite upp och ner. Fernando Alonso arbetade under förmiddagen med att finjustera vissa grejer på poweruniten (konfigurera elektroniken), men tvingades mitt i det att byta växellåda. Under eftermiddagen handlade det både om längre och kortare stinter och system.
– Det finns mycket att lära sig när det gäller motorn och vi kan förbättra prestandan, vi är inte där vi vill vara.
Toro Rosso: Jean Eric Vergne arbetade med både kortare och längre tinter. Hans tid räckte i dag till plats fem. Toro Rosso har haft vissa tyngre dagar och vissa bättre. Renultmotorn är ett frågetecken.
Sauber: Adrian Sutil och Esteban Gutierrez delade på den sista dagen eftersom man tvingades byta motor i går och förlorade en hel dag på banan. Totalt var det 177 varv som kördes i dag och både Sutil och Gutierrez var nöjda med jobbet som gjorts och ansåg att bilen nu kändes bättre än tidigare.
Marussia:
Inledde de sista testerna starkt. I dag hade Max Chilton problem med elektroniken i början, men sedan kom han ut på banan igen och efter de 61 varven hoppas han nu på poäng i år.
Caterham: 117 varv för Marcus Ericsson i går, 106 för Kamui Kobayashi i dag och bilen känns tillförlitlig. Japanen jobbade med bränsleförbrukningen i dag och med däskslitaget. Bilen är långt från den snabbaste i fältet, förhoppningen är att den är tillförlitlig och kan ta sig i mål och ta poäng där andra bryter – lite som Emil Jönsson i OS-sprinten.
– Jag såg det inte live, men har sett det sedan och varför inte, säger Marcus Ericsson.

Förlorare:
Red Bull: Sebastian Vettel avslutade testet med 77 varv. Det är det mesta antal han har kört under en dag under hela testsäsongen. På förmiddagen hade han ett mekaniskt problem och någon racesimulering blev det inte. Han var i dag fyra sekunder efter täten och är medveten att det är mycket jobb kvar.
– Vi måste ta in på de andra på många områden. Därför är jag glad att vi körde så pass mycket i dag. Vi lärde oss mycket och det var ett bra slut på en tuff vecka, säger han.

Red Bull har vunnit fyra VM på lika många år. De kommer att komma ikapp konkurrenterna, frågan är väl när. Stallet har den kapacitet och de resurser som krävs.
Lotus: Romain Grosjean såg till att det flaggades rött två gånger den sista dagen. Båda gångerna var Renaults powerunit skyldig.
– Vi klarade inte ens hälften, inte ens en tredjedel av det vi ville göra, sa Grosjean efteråt.
Det var fjärde dagen i rad som Lotus fick sluta före alla andra.

Här är resultaten dag 4 – då det var åtta röda flaggor:

1. Hamilton, 1:33.278 – 69 varv
2. Bottas, 1:33.987 – 108 varv
3. Alonso, 1:34.280 – 74 varv
4. Hülkenberg, 1:35.577 – 74 varv
5. Vergne, 1:35.701 – 74 varv
6. Sutil, 1:36.467 – 91 varv
7. Chilton, 1:36.835 – 61 varv
8. Gutierrez, 1:37.303 – 86 varv
9. Vettel, 1:37.468 – 77 varv
10. Button, 1:38.111 – 22 varv
11. Kobayashi, 1:38.391 – 106 varv
12. Grosjean, 1:39.302 – 32 varv

•••
Williams körde flest varv under det andra testet i Bahrain – totalt 2370 km. Sett till alla tester har Mercedes kört mest 4792 km, Lotus har kört minst, 1288 km.

Däcken vi får se de kommande racen är:
Australien: Mjuka och medium
Malaysia: Medium och hårda
Bahrain: Mjuka och medium
Kina; Mjuka och medium

Pirelli förväntar sig mellan två och tre depåstopp de första racen

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB