Startsida / Inlägg

Monsterrakan i Shanghai

av Anna Andersson

Vi väntar på Kinas GP på Shanghai International Circuit. När det gäller däcken handlar det om mjuka och medium och banan i Kina är känd för sina snabba svepande kurvor (snäckan kurva 1-3) och den monsterlånga rakan på 1370 meter. Där är det fullgas i nästan 16 sekunder så gissa om Mercedes bilar kommer att flyga från konkurrenterna med något svagare motorer. Enligt Red Bulls bekräkningar kan de tappa närmare 1,3 sekunder bara på den rakan – och då snackar vi på ett varv…
När det gäller däcken säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery följande i ett pressmeddelande:
– Tredje racet för säsongen med kombinationen medium/mjuk och dessutom första tävlingen efter senaste testet i Bahrain. Detta innebär att teamen nu har börjat lära sig hur våra däck fungerar ihop med de komplexa nya bilarna och däckstrategierna kommer bli ännu viktigare under racen framöver. I Kinas GP har effektiva däckstrategier visat sig vara ett vinnande koncept, så teamen hoppas nu på att all den data de samlat in under första delen av säsongen är användbar. De kommer försöka hitta rätt bland de olika strategival som är möjliga med den senaste generationen P Zero-däck. Vi har upplevt olika väderförhållanden under Kinas GP förut, och som vanligt gäller det att samla in så mycket information som möjligt under träningarna. Nyckeln är att kunna anpassa sig till de växlande förhållandena och få ut det bästa ur dem.
Så skriver Pirelli om banan ur däcksynpunkt:
Flera snabba kurvor som förarna accelererar igenom gör att banan i Shanghai passar bra för det extra vridmoment som årets motorer ger. Detta gäller speciellt kurvorna 3-4, 7-8 och 12-13, där man måste accelerera progressivt, men också ha rätt mappning på motorn för att inte få för mycket hjulspinn och därigenom skada däcken.

Hög downforce används under Kinas GP, vilket innebär höga kurvhastigheter med G-krafter över 3.8 G. De mjuka däcken ger bättre grepp och skapar därför högre sidokrafter när det svänger. Ca 80% av varvet körs i kurvor.

Shanghai International Circuit har några riktigt långa raksträckor som också påverkar däcken. Körning rakt fram kyler ner däcken vilket gör att de snabbt måste upp i temperatur inför de kurviga partierna.

Optimalt arbetsområde för den vitmarkerade mediumblandningen av P Zero gäller vid lägre temperatur än det mjuka däcket med gul dekor. Kombinationen av de båda gummiblandningarna har visat sig mycket effektiv under de varierade förhållanden som gällt hittills under säsongen.

Banan är den tuffaste mot bromsarna under hela säsongen och det nya bromssystemet påverkar också däcken. Som mest uppgår krafterna vid inbromsning till 4,3 G.

Förra året vann Fernando Alonso i Ferrari med en trestoppstrategi. Han startade från tredje ruta på griden på det mjuka däcket och körde sedan tre stinter på mediumdäcket, Jenson Button blev bästa tvåstoppare med en femteplats i sin McLaren.
•••
Det pratas vidare om förarlöner och om en eventuell strejk. Kimi Räikkönen säger till motorsporttotal att han tänker skriva under avtalet.
Mer om strejkhotet kan du läsa här:
•••
Sedan har du väl sett att Viaplay sänder f1 gratis i helgen?
•••
Mercedes kommer med en ny ultrakort nos till Kina, det skriver Auto, motor und Sport. Den klarade FIAs krocktest först på det fjärde försöket.
– Bilen var designad för den korta nosen. Vad vi har haft hittills har varit en tillfällig lösning, säger stallchef Toto Wolff till tidningen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB