Startsida / Inlägg

Ungern: Kvalet avgör racet

av Anna Andersson

Ungerns GP är en bana som ibland påminner lite om kattens lek med råttan. Ofta är den en jakt från start till mål. Det är en stadsbana, men utan murar, en bana som det är svårt att köra om på och ett litet misstag i kvalet kan avgöra en hel tävlingshelg. Så här säger exempelvis Sebastian Vettel till Sport Bild när han beskriver kurva 11:
– Enligt vår motorsportchef Helmur Marko var det här som jag förlorade kvalet och därmed även loppet 2013. I den avslutande delen av kvalet klarade jag inte av att upprepa den tid jag hade där under Q2. Vi snackar om åtta hundradelar och det räckte för att jag skulle missa pole position, säger Vettel.
– Jag hade startplats två och startade från den smutsiga sidan, jag kom inte iväg som jag skulle och var trea in i den första kurvan och den placeringen behöll jag ända in i mål.
•••
Jag tycker inte att det finns någon anledning att skriva om pressmeddelandet från Pirelli, det är lite information om däcken och det känns onödigt att lägga ner tid på att ändra det. Därför saxar jag:

Pirelli har i veckan tillsammans med teamen rest de 80 milen från Hockenheim till Budapest för Ungerns GP, den enda tävlingen på den europeiska F1-kalendern som körs bara en vecka efter föregående race. Hungaroring, den första F1-anläggningen som byggdes bakom järnridån 1986, är en permanent anläggning med karaktären hos en stadsbana, alltså tvära, knixiga kurvor plus en asfalt med dåligt fäste som kräver högt mekaniskt grepp.

Under åren har tävlingen ofta körts i hög värme, men regn har också förekommit. Pirelli har med sig de vitmarkerade P Zero medium och P Zero soft med gul dekor, denna kombination bör vara den rätta kompromissen mellan prestanda och slitstyrka i stark värme. Trots att Hungaroring egentligen inte är speciellt krävande för däcken ger de många kurvorna som körs i följd få chanser för däcken att svalna av under varvet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Ungerns GP är känt för sin trixiga layout, det är svårt att köra om och det är svårt att hitta den perfekta setupen för ett helt varv. Detta betyder att strategierna blir väldigt viktiga, eftersom dessa kan ge chansen att tjäna placeringar. Vädret är ofta ett samtalsämne här, men efter att ha sett hur bra våra däck fungerade med de mycket höga bantemperaturerna på Hockenheim, är vi säkra på att detta inte skall bli ett problem. De gummiblandningar vi har med oss till Budapest är ett steg hårdare för att klara de ökade påfrestningarna. Vi förväntar oss alltså de vanliga två depåstoppen men har bättre kunskap om detta efter friträningarna på fredag.”
•••
I dag är det sol och uppehåll i Ungern, även i morgosn, under kvalet, ska det vara sol och mer än 25 grader varmt. Söndagen ska, enligt prognosen, inledas i solsken och ca 30 grader, men det finns risk för regn och åskskurar under dagen.
•••
Alexander Rossi fick itne vara kvar hos Caterham. Nu har han fått ett nytt jobb, han är reservförare hos Marussia.

•••
Det är ungefär sex veckor sedan Michael Schumacher flyttades från sjukhuset i Frankrike till en privat klinik i Schweiz. Nu skriver Bild att Corinna Schumacher säljer familjens privatplan, en Falcon 2000EX. Planet tog den sjufaldige världsmästaren till flera GP-tävlingar under hans karriär och priset är 20 miljoner euro.
•••
I morgon får ni hålla diskussionen levande själva. Jag kommer inte att blogga efter kvalet eftersom jag är ledig den dagen. Makens lag avslutar försäsongsträningen med en dag tillsammans med respektive och inför hans 14:e säsong i Bundesliga så följer jag med.
Det kanske blir den sista, vem vet?
Däremot är jag tillbaka till racet på söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB