Startsida / Inlägg

Dundrar i 300 knyck

av Anna Andersson

Det är dags för F1 att flytta in i Michael Schumachers vardagsrum. Spa-Francorchamps. Han debuterade där, tog sin första seger där, vann VM där och körde sitt 300:e GP där är det ett vardagsrum.
Men de flesta förarna älskar Spa- Francorchamps, som är ett av säsongens allra tuffaste race.
Ett varv är närmare sju km långt, det är årets längsta och det är en spännande blandning av snabba rakor, höghastighetskurvor, stora höjdskillnader och sträv asfalt. Dessutom är vädret mycket oförutsägbart, det är ofta förhållandevis kallt, det kan vara skyfall på en del av banan och torrt på en annan.
Det gör att däcken utsätts för mycket stora påfrestningar och Pirelli har i år valt P Zero Medium och P Zero mjuk.
– Spa är en av de riktigt episka banorna under året, dessutom en bana vi känner väl via 24-timmarstävlingen för GT-bilar. Viktigaste faktorn är att ha ett däck som kan anpassas till omständigheterna och som fungerar bra under de olika ban- och väderförhållanden vi brukar få här i Belgien. Trots att både slitage och effektförlust hos däcken traditionellt når höga nivåer på Spa – ett resultat av att stora mängder energi går genom konstruktionen – har vi kunnat nominera kombinationen mjuk och medium för första gången sedan 2011. Det mjuka däcket lär bli det populäraste valet under kvalet på grund av en betydande fördel i varvtid. Ett långt varv gör att strategierna kommer bli en viktig faktor i Belgiens GP: man kan vinna massor av tid på att välja rätt däck vid rätt tillfälle jämfört med många andra banor. Det här är en tävling där du under rätta förhållanden faktiskt har möjlighet att avancera från sista till första plats, något som alltid ger förutsättningar för ett riktigt spännande Grand Prix, säger Paul Hembery, Pirellis motorsportchef.
Däcken måste klara av att hantera de stora krafterna som däcken utsätts för, från flera olika håll. Förarna dundrar genom den berömda kurvan Eau Rouge med 300 km/tim, då är trycket uppifrån 1G och från sidan kommer ett tryck på 5 G. Det är den tuffaste belastningen under hela säsongen.
•••
Här kan du se och höra VM-ledaren Nico Rosbergs tankar inför helgen:

•••
Tiderna som gäller för Belgiens GP:
Fredag: kl 10.00 Träning 2
Kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag:
Kl 14.00 Race.

Fakta om banan, Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd, varv: 7,004 km
Varv: 44
Kurvor: 10 höger, 9 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 8
Avstånd till första kurvan: 160 m
Längsta passage med fullgas: 13,5 sek.
Vinnande strategi 2013: Två depåstopp. Sebastian Vettel vann från ruta två, två stints på mediumdäcken och en avslutande på den hårda gummiblandningen. Lotus Romain Grosjean körde med ett depåstopp och slutade åtta.
Flest segrar: Michael Schumacher: 6.
Flest segrar av förarna på startlinjen 2014 är Kimi Räikkönen med fyra, senast 2009. Då körde han för Ferrari.
•••
Enligt Jackie Stewart är Fernando Alonso ett F1-geni.
Själv säger han följade under en mediaträff på Spa:
– Jag tror att det är lite orealistiskt att prata om segrar i år. Vi måste sänka våra mål.

Inget som gör en Ferrarivän glad direkt.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB