Startsida / Inlägg

Mästaren ger Nico skulden

av Anna Andersson

Inför helgens lopp sa Adrian Newey att:
– Det krävs regn eller ren tur för att vi ska ha en chans att vinna i Belgien.
Nu var det kanske inte tur, utan ett internt problem hos Mercedes gjorde att Daniel Ricciardo tog sin tredje seger för i år. Han gjorde det i Belgien, på en bana där Mercedes hade ett grymt övertag under kvalet. Då skilde det två sekunder mellan Mercedes och Red Bull.
Men när poängen delades ut var det Red Bull och mannen med F1-världens största leende som var den skrattande vinnaren.
Är vi på väg mot en repris på 2007?
Där killen som länge är VM-trea blir den stora vinnaren?
2007 var det Kimi Räikkönen som vann VM när McLarens Lewis Hamilton och Fernando Alonso ägnade all energi åt att slåss mot varandra.
I år kan det vara Mercedes som upprepar det skeendet. Nico Rosberg och Lewis Hamilton körde ihop i samband med ett omkörningsförsök av Rosberg på det andra varvet. Rosberg skadade framvingen, Hamilton fick punktering och rasade i fältet. Är det Daniel Ricciardo, mannen med det stora leendet, som är den skrattande trean i år?
I torsdags satte sig Lewis Hamilton och Nico Rosberg ned med de båda cheferna Toto Wolff och Paddy Lowe. Ett internt möte.
– Jag vill inte prata om det, säger Rosberg till motorsporttotal.
– Det är intern grej mellan förarna och oss, säger Toto Wolff.
Mercedes försöker behålla kontrollen över förarna, har tagit hjälp av Niki Lauda och även av Alain Prost som ju hade en riktigt tuff tid tillsammans med Ayrton Senna har varit inblandad i teamets arbete för att få Hamilton och Rosberg att hålla sams, men det har uppenbarligen inte hjälpt.
I går kastade Rosberg/Hamilton bort en dubbelseger.
– Det är helt oacceptabelt, säger Mercedes chef och flerfaldige världmsästare Niki Lauda till RTL och han var mycket tydlig med att det var Rosberg som borde ha bromsat och att det var han som orsakade kraschen.
Det ansåg publiken också eftersom de buade ut tysken på läktaren.
Vad tycker du?
Det blir ett krismöte hos Mercedes i kväll. Niki Lauda påpekade flera gånger att kl 16.45 var det dags för krismöte. Vi får se vad det ger.
•••
– Det är klart att jag tänker, men ni får prata om det. Jag var före, jag tog kurvan som vanligt och plötsligt kände jag en smäll i bakändan av bilen
– I grunden är det väl som i skolan om någon gör fel får han en smäll på fingrarna, Nico ligger före mig i VM och han lär vara nöjd.
Det var Lewis Hamiltons kommentar efter loppet.
•••
– Jag ska titta igenom situationen på TV; jag ska analysera den, läsa igenom reglerna och vi ska diskutera igenom situationen, absolut, säger Nico Rosberg.
– Det var absolut inte bra för stallet.
•••
– Med tanke på att deras pace är så bra, att de är så jämna så är det nästan omöjligt att undvika att de kör ihop någon gång, säger Daniel Ricciardo till RTL och situationen hos Mercedes
– Jag vet inte riktigt vad som hände, men efter deras problem så insåg jag att det fanns en chans för mig att vinna.
•••
Den finländska duellen på banan var kul att se. Valtteri Bottas, Williams slutade trea sedan han kört om Kimi Räikkönen, Ferrari, fyra varv från mål.
•••
Andre Lotterer tvingade bryta sin F1-debut efter fem varv. Då blev hans Caterham stående på banan.
Marcus Ericsson kunde inte hålla undan för Max Chilton och var 17:e man och sist av de förare som tog sig i mål.
•••
Ferraris stallchef Marco Mattiacci bekräftar att Ferrari kör med Fernando Alonso och Kimi Räikkönen även 2015.
För övrigt är det i dag exakt elva år sedan Fernando Alonso tog sin första seger i F1. Det var i Ungerns GP, han vann före Kimi Räikkönen och J-P Montoya och han körde för Renault.
•••
Sebastian Vettel får en ny tävlingsingenjör, Guillaume Rocquelin, flyttar på sig:
– Det handlar om en omstrukturering för att göra stallet bättre, säger Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Sebastian vet vem som kommer. Han har varit involverad i samtalen.
•••
Kevin Magnussen straffas för att han körde för tufft i slutet av loppet och fick 20 sekunders tidstillägg. Det gör att han slutade 12:a.
•••
Nu lämnar jag nätet fär en stund. Dags att jobba för tidningen.
Vad det blir kan du läsa i morgon, men fortsätt gärna diskussionen kring Rosberg och Hamilton.
Vi hörs.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB