Startsida / Inlägg

Verstappen – talang i pappas hjulspår

av Anna Andersson

Max Verstappen blir historisk.
Han kör F1 för Toro Rosso nästa år.
I går spekulerade jag i det här på bloggen, i dag bekräftade Toro Rosso att det blir belgaren som kör för stallet nästa år.
Han föddes den 30 september 1997, hans pappa Jos var teamkollega med Michael Schumacher hos Benetton och tog två pallplatser och hans mamma Sophie har kört go-kart hans morbror och morfar har också varit aktiva inom motorsporten.
Med andra ord har vägen varit utstakad länge.
Verstappen inledde sin karriär 2005 med go-kart, fem år senare började han köra internationellt och vann flera titlar.
2013 inledde han sin karriär inom formelsporten med tester där han slog förare med erfarenheter från formel Renault, han gjorde tävlingsdebut i Florida Winter Series där han tog två segrar på tolv lopp.
Den insatsen gjorde att Team Van Amersfoort fick upp ögonen för honom och den 19 april startade han för första gången i Europamästerskapet i Formel 3.
Det är samma Serie som Felix Rosenqvist har tillhört toppförarna under flera år. Verstappen inledde med en andraplats första tävlingshelgen på Silverstone och strax därefter vann han på Hockenheim, på Spa och på Norisring vann han alla tre loppen och F1-stallen blev intresserade av den unge holländaren och den 12 augusti förklarade Red Bull att han var en del av deras juniorstall.
Nästa år får killen som kört i från samtliga förare i F3, inklusive Felix Rosenqvist som har haft ett mycket struligt år, köra F1. Han ersätter Jean-Eric Vergne som lämnar Toro Rosso.
Verstappen kommer att köra F1 som 17-åring, blir den yngste föraren i historien och återigen har en son till en tidigare F1-förare klarat sig hela vägen in i kungaklassen.
Jag är otroligt spänd på att se vad han kan göra där, enligt Franz Tost som är teamchef i F1 är han en av de största talangerna som finns just nu och han har ambitionen:
– Det viktigaste för en ung förare är talang, för en ung förare får det inte finnas någonting annat än Formel 1.
Det tredje som gäller är enligt Tost disciplin:
– Om du vill lyckas i F1 är det otroligt viktigt att leva väldigt disciplinerat och vara disciplinerad gentemot stallet, säger Tost.
– Du kan säga att en förare inte får bromsa försent hur många gånger som helst, men någon gång låser han ändå hjulen under kvalet för att han har bromsat försent.
Den sista punkten som Tost nämner för motorsportmagazin är innovation:
–Alla förare måste hitta områden där han kan skapa sig fördelar mot sina konkurrenter. Den som uppfyller alla dessa fyra punkterna kommer att vara framgångsrik i F1.
Verstappen kommer att vara med under teammötena på Spa den kommande helgen, en vecka sedan ska han köra en F1:a i Rotterdam och efter säsongen ska han testa för Toro Rosso.
– En förare kan bara lära sig någonting när han kör. En krasch är en del av spelet. Om en förare aldrig är utanför banan så kör han aldrig på gränsen. Hur ska en ung förare lära känna gränsen om du förbjuder honom att köra av? säger Tost.
– När han kör av så kör han av. Då tar man in bilen i depå och bygger upp den igen. Är han snabb får han också krascha.
•••
Daniil Kyvat och Max Verstappen. Det ger en föraruppställning med en sammanlagd ålder på 37 år när sösongen startar 2015.
Jenson Button är 35 år 2015, Kimi Räikkönen fyller 36 i oktober 2015.

•••
Ryktena kring Caterham fortsätter.
Nu sägs det att Kamui Kobayashi inte ska köra för stallet i helgen, även om han själv hävdar motsatsen på twitter.
I Tyskland pratas det om att den tyske Le Mansvinnaren Andre Lotterer kan ha de pengar och den erfarenhet som Caterham behöver just nu. Lotterer har vunnit WEC, han har tre segrar i Le Mans, han är fabriksförare för Audi och har vunnit Formel Nippon sex gånger. Även om han inte har någon superlicens är det knappast svårt att få det med de meriterna, men det lär väl inte spela någon större roll vem som sitter i bilen bara han kan köra den.
Caterham har ändå en lång väg fram till de poäng som krävs för att de ska slå Marussia i team-VM.
•••
Red Bull är oroat inför omstarten. Stallet som brukar dominera höstarna tror inte på seger på Spa – om det inte regnar.
– Dåligt väder, regn på Spa, det är vår största chans, säger motorsportkonsulent Helmut Marko till Servus TV.
– En nackdel är motorns prestanda, vi har jobbat hårt med Renault, men det är omöjligt att ta igen ett sådant försprång som Mercedes har så snabbt, men vi har kommit närmare.
Han påpekar att Spa och Monza aldrig har passat Red Bull.
– Visst vi har vissa uppdateringar, säger han.
– Vi försöker förändra aerodynamiken, men jag är inte helt säker, bara om vädret på Spa är lika oförutsägbart som det brukar. Då kan vi vara positiva inför framtiden.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB