Startsida / Inlägg

Hotet mot Mercedes

av Anna Andersson

Mercedes i topp, men avståndet verkar ha krympt. Så kan vi sammanfatta fredagen i Singapore.
Lewis Hamilton slog till med den bästa tiden, tvåa var Fernando Alonso, ferrari.
Men värt att notera är att Alonso satte sin snabbaste tid på sitt andra varv med de supermjuka däcken och då har de redan tappat. Han hade ett bra varv på gång redan på det första varvet, men ett misstag kostade honom den tiden. Utan den missen hade han haft fredagens snabbaste tid.
När det gäller Red Bull var de som väntat starka, Sebastian Vettel fick lite tid på banan på grund av att han tvingades byta powerunit, men lyckades ändå få till en vettig tid ( femma) och han var positiv inför lördagen.
Nico Rosberg var 13:e man. Hans kommentar efteråt var typ att placeringen på fredagen spelar ingen större roll.
Han hade ett snabbt varv på gång, då han själv kände att bilen fungerade riktigt bra, men det var det varvet som Lotus Pastor Maldonado kraschade på och därför fick han inte köra klart.
•••
Lewis Hamilton trivdes inte alls i bilen. Påpekade efteråt att balansen inte kändes bra.
– Det är något som inte stämmer, sa han.
•••
Marcus Ericsson var 20e man på det första passet och 22:a på det andra. Han körde på 1.52,936 som bäst. Kobayashi var 21:a på båda passen och körde på 1.52,075 som bäst.

•••
Här är Pirellis egna ord om däcksituationen i helgen:
Bra grepp vid acceleration och i bromszonerna är nyckelfaktorer på stadsbanan Marina Bay Street Circuit, som också är ojämn vilket gör det svårt att hitta konsekvent grepp. Dessutom finns de vanliga stadsbaneinslagen: målade linjer och brunnslock som kan ställa till det för förarna och däcken. Singapore har flest kurvor av alla GP-banor, något som förstås också gör det tufft för däcken.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid ett stort nöje för oss att komma hit till Singapore, som är säsongens mest spektakulära tävling. Racing under strålkastarljus i en stad som vibrerar av liv skapar en fantastisk atmosfär som visar upp Formel 1 när det är som bäst. Ett nattrace påverkar förstås däcken och vi har valt de två mjukaste däcken i sortimentet för att ge snabb uppvärmning och hög nivå av mekaniskt grepp, viktiga faktorer på en stadsbana. Däckvalet är faktiskt ett steg mjukare än förra året – då det var medium och supermjuk som gällde. Detta lär leda till intressanta däckstrategier där teamen kan dra full fördel av prestandan som bjuds. Risken för säkerhetsbil är hög, så varje tänkbar strategi måste vara tillräckligt flexibel för att kunna hantera de situationer som uppstår. Eftersom slutet av mästerskapet nu närmar sig pekar allt på att vi får ett spännande och svårförutsägbart race.”

Banan ur däcksynpunkt

Singapore handlar bara om acceleration och inbromsningar. Framförallt bakdäcken får jobba hårt i utgångarna ur de långsamma kurvorna och speciellt vänster bak, som måste hantera både sid- och längsgående krafter vid acceleration. Den ojämna banan, som ju består av allmän väg, gör också att greppet vid acceleration ytterligare försämras.

Det supermjuka däcket fungerar som bäst vid lägre arbetstemperatur och kan ge optimalt grepp även vid kallare väder. Det mjuka å sin sida passar bättre vid högre temperaturer, normalt i Singapore ligger dessa runt 30-35 grader och man har hittills aldrig kört tävlingen i regn.

Asfalten i Singapore är strävare än på de flesta andra stadsbanor och det tar dessutom lång tid för underlaget att bli greppigare av gummit som läggs ner från däcken, något som är vanligt på icke-permanenta banor. Regnskurar är vanligt sent på eftermiddagarna och dessa brukar också skölja bort nedlagt gummi från banan.

Vinnarstrategin förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel stannade på varv 17 och 44. Tysken startade på supersoft, bytte till medium och avslutade racet på ytterligare ett set supersoft.
•••
Det är kval kl 15.00 på lördag!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB