Startsida / Inlägg

Kaos i Singapore

av Anna Andersson

Vem har sagt att F1 ska vara enkelt?
Tja.
Ett par timmar före den första träningen kan det där radioförbudet som jag skrev en text om till tidningen i går har ändrats. Det skriver auto, motor und Sport.

Så var läget i natt:

Sex lopp återstår.
Nu kommer en betydande regeländring inom F1 – en stor del av radiotrafiken förbjuds.
– Det kan orsaka olyckor, säger Felipe Massa.

Från och med helgens lopp i Singapore minimeras radiotrafiken mellan förarna och deras ingenjörer och förarna tar ett större ansvar i bilen. Ingenjörerna får inte längre körlärare, påminna förarna om vilka inställningar de ska eller förarna tips om i vilken sektor deras konkurrenter är snabbare.
– Tidigare kunde vi lita på att ingenjörerna skulle ge oss rätt inställningar. Nu hänger det på mig, säger Mercedes VM-ledare Nico Rosberg till motorsporttotal.
En stor del av den informationen han fick av ingenjörerna finns framöver att läsa på ratten, en ratt som även tidigare var komplicerad.
– Vi måste ha fler bollar i luften och fånga dem när vi kör. Det handlar om allt från bromsbalansen till motormappning, du måste komma ihåg allt, säger Lewis Hamilton, Mercedes.
– Samtidigt är det rätt häftigt att det handlar om vad jag gör i bilen. Föraren får en större betydelse.
Förbudet gäller även under formationsvarvet inför start vilket också ställer högre krav på förarna.
– Den största skillnaden är att starten inte blir lika jämn. Nu ligger det på oss att ställa in bränsletillförseln, att ha koll på däcken och hitta rätt bromsbalans. Det är inte helt enkelt, säger Jenson Button, McLaren.
En annan invändning är att säkerheten äventyras:
– Det finns så många inställningar på bilen, du måste ha koll på om batteriet blir för varmt, säger Felipe Massa.
– Det kan göra att bilen börjar brinna och orsaka en olycka.
Anna Andersson

De nya reglerna:

Förbjudet är:
•Detaljerade sektortider från en motståndare och var på banan motståndaren är snabbare.
•Förändra inställningarna av powerunit.
•Förändra inställningarna av växellådan.
•Förändra inställningarna av ERS-batteriet.
•Information om inställningarna när det gäller bränsletillförseln.
•Information om att och hur bränsle ska sparas.
•Från och med Japans GP information om däcktryck och däcktemperaturer.
•Information om hur diffen ska ställas in.
•Information om hur kopplingen ska ställas in och var dragläget ligger vid start och depåstopp
•Burnouts före start.
•Information om bromsbalansen.
•Från och med Japans GP, varningar om slitaget på bromsarna eller bromsarnas temperatur.
•Svar på förarnas frågor och vilket drivmoment som är lämpligast.
•Alla meddelanden som misstänks vara kodade.

Detta är tillåtet:
•Föraren får bekräfta att han har förstått meddelandet
•Detaljerad information om varv eller sektortider.
•Detaljerad varvtid för en motståndare.
•Avstånd till en motståndare.
•Push hard, push now, you are racing och den typen av uppmaningar.
•Förklaring av trafikläget.
•Avstånd mellan bilarna i kvalet för att hitta en bättre position.
•Varna för däckskador.
•Däckval vid nästa depåstopp.
•Påpeka om en speciell konkurrent verkar ha problem under loppet.
•Meddela en trolig strategi för en konkurrent under loppet.
•Gula flaggor, blåa flaggor, säkerhetsbil och andra uppmaningar om fara på banan.
•Säkerhetsbilens fönster.
•Information om DRS är förbjudet eller tillåtet.
•Information om ett DRS-problem.
•Ändring av framvingen vid nästa depåstopp.
•Om banan är blöt, om det har läckt olja eller om det ligger bildelar i någon speciell kurva.
•Tidpunkt för depåstopp.
• Påminna föraren om den vita linjen vid ingång eller utgången av depån.
• Påminna föraren om hastighetsbegränsning.
•Information om skador på bilen.
•Information om antalet varv som återstår.
•Anvisning om att föraren ska byta plats med en annan (läs teamorder).
•Information kring vädret.
•Att föraren ska bryta loppet.

Men tidigt i morse gjorde FIA och Charlie Whiting en kovändning, skriver i alla fall tyska Auto, motor und sports Michael Schmidt och den mannen brukar ha bra koll på vad som gäller. Han berättar att i och med att det har varit häftiga diskussioner mildrade FIA förbudet under avslutningen av årets säsong, men att de nya reglerna ska gälla från och med nästa år.
En av anledningarna till att man ändrade sig är att fem stall, Red Bull, Toro Rosso, Williams, Lotus och Force India har små displayer på sina rattar och deras förare hade behövt scrolla upp och ner för att ta reda på den informationen som de tidigare fått i öronen och därmed skulle de ha en klar nackdel jämfört med de andra stallen.

Det som gäller nu är att ingenjörerna får ge föraren tips om inställningar, men inte på en specifik plats på banan. Exempelvis är det förbjudet att säga ”kör inte över kantstenen i kurva fem” eller ”bromsa 30 meter tidigare för att spara bränsle” eller ”byt växel” eller ”ta en annan linje i kurva 13, bakdäcken slits hårt där”. De får inte heller säga att ”din kollega är tre tiondelar snabbare i sektor 1”.
Däremot är det okej att be föraren att ändra bromsbalansen (så länge informationen inte gäller en specifik kurva), de får även ge förarna information om bränsleförbrukning, hur bromsarna slits och batteriet. Dessutom får de varna om körstilen håller på att orsaka en punktering.
Men de får inte ge tips om hur bilen ska köras på olika ställen.
Rörigt?
Det är väl bara förnamnet….
Vi väntar på ett klart besked innan kvalet i morgon. Jag lär få återkomma i ärendet.

Bernie Ecclestone antydde dock i Singapore att han i framtiden kan tänka sig ett totaltförbud när det gäller telemetri.
•••
Är Sebastian Vettel för dyr för Red Bull?
Tja, killen har fyra VM-titlar och tjänar runt 20 miljoner euro om året.
Men i år har han fått stryk med 11-2 mot sin teamkollega Daniel Ricciardo och ligger klart efter i VM. Ricciardo har tre segrar och 166 poäng, Vettel noll och 106 poäng.
Det är för lite för 20 miljoner euro per säsong.
– Herr Vettel är en av våra dyraste poster och när vi inte får ut max av honom är det illa. Vår mest värdefulla medlem kan inte få ut sin fulla potential eftersom vi inte ger honom den bästa bilen, säger Helmiut Marko till Bild.
– Vi måste lösa Vettels däckproblem.
•••
Sauber kommer med årets sista uppdatering till Singapore och enligt representanter från stallet kör Sauber F1 även 2015.
•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB