Startsida / Inlägg

Ny regel till Singapore

av Anna Andersson

Det är lite mer än två månader kvar på säsongen och nu börjar förarplatserna i F1 2015 att fyllas på. Tänkte ta en kort genomgång här så att ni ser hur läget ser ut just nu den 12 september:
Mercedes: Hamilton/Rosberg
Red Bull: Vettel/Ricciardo
Ferrari: Alonso/Räikkönen
Williams: Bottas/Massa
McLaren:
Force India Ryktet säger Hülkenberg/Petrez
Toro Rosso: Kyvat/ Max Verstappen (debutant)
Lotus: Maldonado/
Sauber: Här slåss Esteban Gutierrez, Adrian Sutil, Felipe Nasr, Giedo van der Garde och Simonde de Silvesteo om två platser.
Marussia:
Caterham:
•••
Det är dags för F1 i Örebro i helgen. Marcus Ericsson och Caterham kommer dit och visar upp sig och bilen.

Här ser du deras tankar om Sverige:

•••
I går meddelade FIA att det blir en ändring när det gäller radiotrafiken. Nu heter det i paragraf 20.1 att:
”Föraren måste köra bilen själv utan hjälp från utomstående”.
Det betyder att vi inte lär höra radiomeddelanden som:
”Vi ser på skärmen här att du kör för hårt över kantstenen i kurva åtta och tappar för mycket tid”
– Det är inte tillåtet att ge föraren radiomeddelanden över bilens eller förarens prestation på olika delar av banan, säger FIA:s Charlie Whiting.
Med andra ord får folket i garaget inte meddela vilken kurva föraren förlorar tid, vilken växel han ska ha i, hur däcken slits, hur mycket bränsle som går åt ( det för förarna läsa på ratten, i alla fall de om har en LCD-display).
Däremot får man kalla in föraren till ett depåstopp och teamorder är tillåtet, så länge du inte döljer det i ovan nämnda saker. Det är också okej att informera om hur trafikläget på banan är.
Som läget är nu gäller reglerna från och med tävlingen i Singapore nästa vecka, men teamen har ett möte på torsdagen så jag slänger in en brasklapp…
Det är inte heller klart vilken bestraffning det blir för en förare/team som bryter mot den nya regeln och hur man ska kunna kontrollera det. Det blir tufft, men å andra sidan lär det bli lugnare för Kimi Räikkönen, ni minns väl uttalandet från tiden i Lotus?
– I know what I am doing.

•••
Här tackar Luca di Montezemolo för sig:

•••
Den här texten finns i tidningen i dag, inte F1, men väl Foreml E som har premiär i helgen:

Tänk dig F1 i en storstad, med miljövänliga bilar och erfarna förare.
Det blir formel E.
I morgon är det debut och Sportbladet kan avslöja att det sänds i svensk TV.

FIA har länge letat efter ett miljövänligt alternativ till F1 och nu har man hittat det. 15 förare med erfarenheter av F1 ställer upp i det nya VM:et för elbilar. Det avgörs på tio olika stadsbanor med start i Kinas huvudstad Peking och final i London, Storbritannien, nästa sommar.
Det kommer dessutom att sändas på svensk TV. MTG har skrivit ett kontrakt för hela säsongen och Viasat sänder hela säsongen i Sverige, Norge och Danmark.
– Det är en sport i tiden, ett mycket välkommet initiativ. Det är världens första elektriska racingmästerskap för ensitsiga racerbilar och det känns intressant. Det är en spännande rättighet och det finns många intressanta aspekter både när det gäller miljön och själva racingen, säger Visats sportchef Per Nunstedt.
Tio olika stall med två förare i varje är med i världsmästerskapet, bland förarna finns Nelson Piquet jr, Bruno Senna och Jarno Trulli. Varje deltävling avgörs under en dag och premiären sänds i Viasat Motor med Janne Blomqvist som kommentator.
– Då visar vi också higlights från kvalet, framöver kommer vi att sända loppen, säger Nunstedt.
– Men bläcket har knappt torkat på kontraktet så vi måste se över i vilket format och i vilka kanaler vi ska sända.
Anna Andersson

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB