Startsida / Inlägg

Nya regler – detta gäller i Singapore

av Anna Andersson

Nu står det klart vad som egentligen får diskuteras över radion och vad som är förbjudet från och med helgens lopp i Singapore.
Förbjudet är:
•Detaljerade sektortider från en motståndare och var på banan motståndaren är snabbare.
•Förändra inställningarna av powerunit.
•Förändra inställningarna av växellådan.
•Förändra inställningarna av ERS-batteriet.
•Information om inställningarna när det gäller bränsletillförseln.
•Information om att och hur bränsle ska sparas.
•Från och med Japans GP information om däcktryck och däcktemperaturer.
•Information om hur diffen ska ställas in.
•Information om hur kopplingen ska ställas in och var dragläget ligger vid start och depåstopp
•Burnouts före start.
•Information om bromsbalansen.
•Från och med Japans GP, varningar om slitaget på bromsarna eller bromsarnas temperatur.
•Svar på förarnas frågor och vilket drivmoment som är lämpligast.
•Alla meddelanden som misstänks vara kodade.

Detta är tillåtet:
•Föraren får bekräfta att han har förstått meddelandet
•Detaljerad information om varv eller sektortider.
•Detaljerad varvtid för en motståndare.
•Avstånd till en motståndare.
•Push hard, push now, you are racing och den typen av uppmaningar.
•Förklaring av trafikläget.
•Avstånd mellan bilarna i kvalet för att hitta en bättre position-
•Varna för däckskador.
•Däckval vid nästa depåstopp.
•Påpeka om en speciell konkurrent verkar ha problem under loppet.
•Meddela en trolig strategi för en konkurrent under loppet.
•Gula flaggor, blåa flaggor, säkerhetsbil och andra uppmaningar om fara på banan.
•Säkerhetsbilens fönster.
•Information om DRS är förbjudet eller tillåtet.
•Informstion om ett DRS-problem.
•Ändring av framvingen vid nästa depåstopp.
•Om banan är blöt, om det har läckt olja eller om det ligger bildelar i någon speciell kurva.
•Tidpunkt för depåstopp.
• Påminna föraren om den vita linjen vid ingång eller utgången av depån.
• Påminna föraren om hastighetsbegränsning.
•Information om skador på bilen.
•Information om antalet varv som återstår.
•Anvisning om att föraren ska byta plats med en annan (läs teamorder).
•Information kring vädret.
•Att föraren ska bryta loppet.

Okej, jag är ingen teknikguru. Det vet ni redan om. Jag har försökt att göra detta förståligt för alla , men har jag på något sätt uttryckt mig klantigt så får ni köpa det.
•••
I singapore är det mjuka och supermjuka däck som gäller.

•••
Var du i Örebro förra helgen?
Då fick du se detta.
Var du inte där?
Då kan du se Marcus Ericsson erövra sin hemstad här:

•••
Tysken Pascal Wehrlein vann DTM-loppet på Laysitzring och anses vara en mycket stor racertalang. Han är 19 år och från och med Singapores GP kommer han att vara Mercedes reservförare.
Tidigare var han Felix Rosenqvists teamkompis och konkurrent i F3-EM. Som 17-åring var han tvåa i det ästerskapet, men förra året flyttades upp till DTM där han tog över Ralf Schumahcers plats. Han hade en tuff första säsong, i år har han alltså tagit en seger och nu tar han alltså nästa steg.
Förra torsdagen gjorde han sitt första F1-test, 500 km i en W03 från 2012 på Autodromo Internacional Algarve i Portimao. Det gör att han bör ha kvalificerats ig för en superlicens.
– De första varven fick jag vänja mig vid den otroliga farten, de hårda bromsarna och den enorma hastigheten i kurvorna, säger han till motorsportmagazin.
– Det går inte att jämföra med DTM. Men jag lärde mig snabbt och kunde hela tiden förbättra mig.
Mercedes har tidigare plockat upp Paul di Resta från DTM där han vann mästerskapet till F1, där han körde för Force India. Nu är dock skotten tillbaka i DTM.
•••
Luca di Montezemolo hade kontrakt, ändå lämnade han jobbet som president för Ferrari, men det var nog inte helt frivilligt. För sitt beslut att kliva bort från presidentposten fick han 27 miljoner euro. Enligt Sport Bild är 13,71 miljoner fem årslöner och det betalas ut under de kommande 20 åren och där till får han 13,25 miljoner för att inte börja jobba hos någon av Fiats konkurrenter före mars 2017.
•••
Peter Prodromou har börjat om chefsingenjör hos McLaren. Han var tidigare Adrian Neweys parhäst hos Red Bull.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB