Startsida / Inlägg

Varning för Williams

av Anna Andersson

Under sommaren var det Nico Rosberg som tog hand om kvalen. Han prenumererade på pole position.
Men på Monza så har det inte varit någon som kunnat hota Lewis Hamilton under de två första dagarna. VM-tvåan ser otroligt stark ut och han tog också pole position. Det gör att vi i morgon kommer att ha Lewis Hamilton och Nico Rosberg i första startled.
Förra loppet hade Rosberg pole, men det var Hamilton som tog starten och det slutade med en sammanstötning på varv två. Det lär vi knappast få se i morgon.
Mercedes har varit tydliga med att den förare som gör en sådan grej igen får se sig om efter ett annat jobb. En internkrock kan de stå ut med – om VM är avgjort.
Annars ska alltid Mercedes stå först, före individen. Det gäller också i morgon.
Däremot är det inte aktuellt med någon stallorder. Förarna får tävla mot varandra – men inte köra in i varandra.
Jag skulle vilja varna lite för Valtteri Bottas och Felipe Massa som startar i andra startled. Williams bilar såg otroligt pigga och snabba ut när de körde longruns under fredagen och är det så att Mercedes båda förare irriterar varandra, lägger mer kraft på den interna kampen och stressar materialet, ja då kan mycket väl Valtteri Bottas ta sin första seger. Även Felipe Massa är en kompetent förare.
Mercedes dominans är fortfarande där, men den är inte längre lika självklar.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:
•••
Hamiltons känsla var rätt bra:

Nu står det 7-5 till Rosberg i kvalduellen.
•••
De sex första bilarna i kvalet hade motorer från Mercedes.
•••

Ferrarifansen hade stora förhoppningar efter fredagens träningar, men för Kimi Räikkönen var det ett tungt kval. Han lämnade i Q2, precis som Kvyat, Vergne, Hülkenberg, Sutil och Gutierrez. Fernando Alonso var bäste förare som inte körde med en motor från Mercedes – sjua.
•••
Kamui Kobayashi imponerade när han slog båda bilarna från Marussia i Q1 på Monza. Han var 19:e man i Q1, snygg comeback av japanen som var petad på Spa.
För Marcus Ericsson var det däremot tungt, tungt, tungt. Han var sist av samtliga förare.
– Jag måste kolla på datorn för att se vad som hände. Kobayashi var väldigt snabb i dag och det är inte kul, säger svensken till Viasat Motor.
– Jag måste hitta självförtroendet i bilen så att jag kan köra som mig själv igen för det gör jag inte i dag.
Det är tredje helgen i rad som han får rejält stryk i kvalet och han måste hitta tillbaka till det han kan. Hitta inställningar som gör att han kan lita på bilen och våga köra den så som han vill.
Här nedan lägger jag in hans officiella uttalande, klistrar in det på engelska så ingen gnäller på att jag tar bort den personliga tonen när jag översätter honom.
– This morning in FP3 we had a small problem with the engine before the performance run, so we didn’t get to do a proper run on the Option tyres and therefore we went into qualifying a bit blind, unfortunately. Everything worked fine in the afternoon, but we struggled to get the most out of the car. We need to look at the data tonight and see where we can improve compared to Kamui. I’m disappointed with the result but we will certainly fight back tomorrow!
Här är namnen på de som inte tog sig vidare till Q2:
Maldonado, Grosjean, Kobayashi, Bianchi, Chilton och Ericsson.
•••
Daniil Kvyat är den första föraren som flyttas tillbaka i startfältet och straffas för att han har använt mer än fem power units. Toto Rossoföraren är nu inne på sin sjätte och flyttas tillbaka tio platser i starten. Därmed står han i sista startled, plats 21.
•••
Williams har attackerat toppteamen i år. Det syns också på ekonomin. Stallet gjorde en miljonförlust (25 miljoner euro) under årets första halvår.
– Men det hade vi kalkylerat med. Vi gjorde medvetet den satsningen för att kunna konkurrera med toppstallen, säger styrelseledamoten Mike O’Driscoll till motorsportmagazin.
Williams valde exempelvis en motor från Mercedes, trots att den var tio miljoner euro dyrare än den från Renault. Man valde mellan att fortsätta på samma sätt som tidigare eller satsa.
– Det första alternativet hade gjort enormt ont och även kunnat döda stallet, säger Mike O’Driscoll.
•••
Pirelli vill gärna leverera däck med 19 tum till F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB