Startsida / Inlägg

Lauda: – Vi visste aldrig om vi skulle leva nästa dag

av Anna Andersson

Läget för Jules Bianchi är fortfarande kritiskt. Det är de senaste rapporterna från Japan. Säkerheten har diskuterats, det pratas återigen om man ska stänga cockpit, som på flygplan ungefär och det depateras om det hade hjälpt Bianchi i detta fallet.
Nu är det mest att vänta och se vad utredningen visar. Här är i alla fall den krönika som jag skrev dagens tidning på ämnet säkerhet:

Fortfarande är chocken efter den hemska olyckan i Japan stor.
Hur kunde det hända?
Även om F1-cirkusen reser till nästa lopp finns tankarna kvar, både hos förare och publik.
Därför är det viktigt att snabbt hitta ett svar på den frågan och gå vidare.
F1 har varit förskonat från livshotande olyckor under en tävlingshelg sedan 1994 och även om det har skett olyckor så har det varit lätt att rycka på axlarna och säga att dagens F1 är säker. Med nya banor, enorma asfalterade avåkningszoner och säkra bilar är det inte samma sak som för 35-40 år sedan, då när förare som Gilles Villeneuve, Niki Lauda och Ronnie Peterson tävlade om att vara kungen av racing.
– Pressen på den tiden var att vi aldrig visste om vi skulle leva nästa dag, sa Niki Lauda till Daily Mail tidigare i år.
Visst har det hänt olyckor under loppen även på senare år, som när Robert Kubica mirakulöst nog överlevde kraschen in i muren under Kanadas GP 2007, när Felipe Massa träffades i huvudet av en metallfjäder under kvalet till Ungerns GP 2009 och när Romain Grosjeans bil flög knappt förbi Fernando Alonsos huvud under Belgiens GP 2012. Det är tillfällen när katastrofen bara varit någon centimeter bort.
Nu kommer diskussionen om säkerheten återigen att intensifieras. Den tidigare F1-mästaren Jac Villeneuve förelog i söndags att säkerhetsbilen ska ut på banan efter varje olycka och Williams erfarne medarbetare Rob Smedley påtalar att man diskuterar stängda cockpits, ungefär som i flygplan.
Formel 1 betyder höga hastigheter och förare som ligger på gränsen, varv efter varv, lopp efter lopp. Förarna är medvetna om vad de utsätter sig för och sporten kommer aldrig att vara hundra procent säker, men det är varken ishockey, handboll eller fotboll heller.
Däremot gäller det att minimera risken, utan att förlora sportens själ. Därför är det viktigt att svara på frågan – hur kunde det hända?
Och det är ännu viktigare att använda sig av det svaret i arbetet framöver.

Här är för övrigt Kimi Räikkönens ord om olyckan:
– Var det tillräckligt säkert för att köra? Är det någonsin helt säkert?, säger finländaren till MTV3
– Jag anser att det var en enorm otur som ledde till den här olyckan. Vi måste dra lärdom av det och se till att det aldrig händer igen.
•••
Luca di Montezemolo bekräftar i dag att det var tänkt att Jules Bianchi skulle köra en tredje Ferrari nästa år.
•••
Lämnar ämnet Jules Bianchi en stund och går vidare med att Jean Todt har besökt Michael Schumachr och han säger:
– Vi kan anta att Schumacher kommer att kunna leva ett relativt normalt liv inom en snar framtid. Det vi kan konstatera är att han förmodligen aldrig igen kommer att köra en F1-bil, säger
Todt till belgiska RTL enligt thisisf1.com.
•••
Toro Rosso behöver en förare till till 2015 och man tittar i de egna leden. Stallchefen Tost sa för någon dag sedan att Carlos Sainz jr (20 år) til 99 procent kör F1 nästa år, andra förare som är aktuella är Alex Lynn (21) som leder GP3 och Pierre Gasly (18 år) som kör Formel Renault 3.5.
– Det viktiga är att vi nästa år har fyra förare som kommer från Red Bulls egen förarutveckling, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko enlgit motorsporttotal.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB