Startsida / Inlägg

Mästaren avstår kval

av Anna Andersson

Jag pratade ganska länge med Marcus Ericsson i går kväll. En artikel hittar du här:

Lite mer från samtalet delar jag med mig här på bloggen. Det är trots allt så att i tidningen är jag och alla andra som skriver begränsade av utrymmet och där kan det hända att saker får flytta på sig eller att man helt enkelt inte får med allt eftersom utrymmet saknas.
Här på bloggen kan jag bre ut mig lite mer när jag känner att det behövs. Annars är jag som Koffe skrev lite mer lekledare;-) Eller som Brandon uttryckte sig ”morsa”.
Jag bryr mig inte om hur ni ser på det, men syftet med bloggen är att det ska vara en plats att samla rykten och kortnyheter som annars inte får plats varken i Sportbladet eller på motor.sportbladet.se och det ska vara en plats för F1-intresserade att mötas och diskutera det som händer på banan och runtomkring. Ni gör bloggen till vad den är, jag ger er bara lite verktyg.

Tillbaka till Marcus. Han var besviken förstås och ungefär lika förvånad som alla andra över vad som har hänt och påpekade att han inte sett några signaler på att det är så illa som det faktiskt är.
– Visst har det varit mycket rykten och de har även nått fram till mig, men jag har inte känt att det har varit något på gång utan jag har förberett mig för tävling. Jag tycker att vi har tagit ett steg framåt den senaste tiden,.
– Både jag och Eje har fått väldigt lite information om vad som gäller från teamets sida, men å andra sidan har de väl haft fullt upp med annat. Jag har inte hört mycket, snackat lite med min ingenjör, men inte mycket.
Han åker till USA för att vara närvarande i depån. Han kommer också att resa till Brasilien och hoppas på att få köra i Abu Dhabi.
– Det är en konstig sits. Jag gör som vi hade planerat och tränar på.
– Jag vet inte om jag kör i Abu Dhabi, men jag hoppas på det. Det är väldigt viktigt för Caterham att göra det om stallet ska behålla sin licens. Då måste de i stort sett köra där, därför känns det som om det finns en chans.
Dessutom känns det viktigt för Marcus personligen att köra det sista loppet.
– Det blir ett avslut, man vill köra det sista loppet på säsongen och sedan invänta den andra processen och den tar tid.
– Jag tycker ändå att jag har kunnat visa vad jag går för det var inte bra förutsättningar alla gånger, det var svårt för stallet ekonomiskt och vi kunde inte utveckla bilen, men vi har tagit stora steg framåt och de senaste racehelgen kunde vi kämpa med Sauber och Lotus och det visar vilket jobb vi har gjort. Jag vill ju stanna i F1.
Caterham har för övrigt plockat bort sin websida från internet.
•••
Så nu är det dags att kika vidare mot Austin, Texas. Det är säsongens 17:e F1-lopp och det skiljer 17 poäng mellan VM-ledaren Lewis Hamilton och hans jagande teamkollega Nico Rosberg. Det finns 100 poäng kvar att slåss om.
Här kan du följa med Hamilton på ett varv i simulatorn:

Kortfakta om Circuit of the Americas, Austin Texas:
Premiär: 2012 ( Hamilton vann)
Längd: 5,516 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger 11 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4
Kurvor över 250 km/tim: 4
Avstånd till kurva 1: 280 m
Vinnande strategi 2013: 1 depåstopp ( Sebastian Vettel, Red Bull, hade pole position och vann också loppet)
Däck: Soft och medium.
Rekord: 1m 39.347s – Sebastian Vettel, Red Bull, 2012
Andra kortfakta: Säkerhetsbilen har varit ute i ett av två lopp. Ett lopp vanns från pole position ( förra året)
DRS: Star/målrakan samt mellan kurva 11 och 12

•••
Sebastian Vettel ska inte köra kvalet på lördag. Detta på grund av ett motorbyte.
•••
Kevin Magnussen har pratat om ryktena kring Fernando Alonso.
– Jag är glad så länge jag får köra för McLaren, säger dansken.
– Fernando är dubbel världsmästare och en av de mest kompetenta förarna i fälet, men hur ett samarbete mellan oss skulle fungera kan jag inte säga innan vi har inlett ett samarbete.
•••
Toro Rosso har inte gjort klart med sin andra förare än. Carlos Sainz jr måste vänta, vänta och ha tålamod.
Max Verstappen ska köra för stallet den första fredagsträningen.
•••
Enligt tyska medier är Ferraris förre stallchef Stefano Domenicali klar för Audi.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB