Startsida / Inlägg

Kan EU hota F1?

av Anna Andersson

Den första träningen är i gång. Det är finalhelg och jag inser att jag har glömt att lägga över informationen om helgens däck. Den kommer här:

Årets sista Grand Prix, där dubbla poäng delas ut, körs i Abu Dhabi och Pirelli har valt det mjuka och det supermjuka däcket till helgens tävling, en kombination som är ett steg mjukare än förra årets gummiblandningar medium och mjuk. Yas Marina är en bana som det italienska däckföretaget känner väl efter att ha använt banan för tester inför comebacken i F1 2011. Abu Dhabi är också den plats där de officiella F1-testerna körs, så även i år då ett tvådagarstest avslutar säsongen direkt efter finaltävlingen.

Asfalten är relativt slät och banan har ett antal 90-graderskurvor. Liksom racet tidigare under säsongen i Bahrain går starten sent på eftermiddagen och avslutas på kvällen. Detta innebär att banan kyls av allteftersom racet pågår, något som påverkar strategierna.

I årets finaltävling gäller dubbla poäng och mycket står på spel för teamen, strategivalen är något man kommer koncentrera sig extra mycket på för att kunna säkra en poängplacering. Vädret kommer vara varmt och torrt, därför valet av mjuka och supermjuka däck som är de snabbaste däcken i Pirellis sortiment.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid ett nöje att återkomma till Abu Dhabi och dessutom är årets tävling viktigare än vanligt eftersom förarmästerskapet skall avgöras och dubbla poäng står på spel. Strategierna påverkas normalt i hög grad av den omvända grepputvecklingen i banan tack vare att temperaturerna faller efter att starten gått sent på eftermiddagen. Detta var också fallet i Bahrain tidigare i år, en av årets mest spännande och mest oförutsägbara tävlingar. Därför kommer friträningarna vara mycket viktiga, teamen kommer försöka samla så mycket information som möjligt för att förstå hur bilarna förväntas uppträda på de båda gummiblandningarna, inte bara med olika mängd bränsle utan också med fallande bantemperaturer. Eftersom tävlingen ger extra många poäng finns stora möjligheter att en del team chansar på okonventionella strategier.

Banan ur däcksynpunkt

Det supermjuka däcket fungerar som bäst i lägre temperatur och kan ge optimalt grepp även vid lägre temperaturer medan det mjuka kräver högre arbetstemperatur. I helgen gäller de två mjukaste gummiblandningarna på en bana med slät asfalt, något som innebär att uppvärmningen av däcken inte kommer bli ett problem.

Vi kan förvänta oss en viss greppförlust i däcken på grund av hög värme i konstruktionen som kan påverka strategierna och setupen på bilarna. Den första och den tredje friträningen körs under förhållanden som inte är representativa i kval och race på grund av de högre temperaturer som råder på dagen.

Första delen av banan är en obruten serie kurvor som ger hög värme i däcken. Gummiblandningen får sedan chansen att svalna på den långa rakan då bilarna körs på fullgas under 15 sekunder med motsvarande 800 kg marktryck från aerodynamiken.

För att få maximalt grepp vid acceleration ställs bilarna in med en ganska mjuk bakvagn i Abu Dhabi, detta kan dock ge ökat däckslitage. Om setupen är för hård i bak kan motsatta problem uppstå: för mycket hjulspinn som också gör att däcken tar slut.

Förra årets vinnarstrategi var en tvåstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på det mjuka däcket, gjorde ett depåstopp för medium på 14:e varvet och bytte till ännu ett set medium på varv 37 utan att förlora ledningen.

•••
Underbart klipp och för er som inte såg det när Iron la in det i går lägger jag upp det här.
Det är värt att ses både en och två gånger:

•••
Det har varit en höst där det diskuterats ekonomi mer än vanligt, de mindre teamen vill ha en större del av prispengarna och nu blandar sig EU-kommisionen kommer ett meddelande från Storbritannien att EU-parlamenten inte alls är nöjda utan vill titta igenom samtliga kontrakt mellan FIA, toppstallen och CVC som har rättigheterna. Enligt FIA regler ( 1.1.1) är ”FIAs uppgift att se till att motorsporten är säker och sportsligt rättvis”.
Stämmer det med verkligheten?
Jules Bianchi var med om en fruktansvärd olycka i höstas och hans tillstånd är fortfarande kritiskt. Är sporten säker? Dessutom är det väl tveksamt om det är sportsligt rättvist. De stora stallen får mellan 120 och 130 miljoner av inkomsterna varje år, de mindre stallen en tredjedel. Lägg där till att Ferrari har en vetorätt.
Nu vill EU-parlamentet pröva om F1 håller sig inom EU:s lagar. En skrivelse har enligt Bild lämnats in till Storbritanniens parlament.
Var landar detta?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB