Startsida / Inlägg

Marcus i topp

av Anna Andersson

Nu kan vi lägga F1-säsongen 2014 till handlingarna. Den andra testdagen i Abu Dhabi är avslutad och Marcus Ericsson har haft två mycket bra dagar tillsammans med Sauber.
Han körde 95 varv den första dagen och hela 112 den andra. Det var klart flest av alla förarna.
Han var också den förare som körde mest sett till hela testet (1149 km ), men han körde också båda dagarna. Det var det långtifrån alla som gjorde.
Han hade också den fjärde bästa tiden, 1.44,561, snabbast var Mercedes testförare Pascal Wehrlein, 1.42.624.
Tyngst var det för McLaren, Stoffel Vandoorne som körde tre varv i går fick inte till någon tid i dag heller.
Hör är alla resultaten:
01. Pascal Wehrlein (Mercedes) – 1:42.624 Minuten (96 Runden)
02. Raffaele Marciello (Ferrari) – 1:43.208 (91)
03. Max Verstappen (Toro Rosso) – 1:43.763 (78)
04. Marcus Ericsson (Sauber) – 1:44.561 (112)
05. Will Stevens (Caterham) – 1:44.888 (76)
06. Spike Goddard (Force India) – 1:44.944 (89)
07. Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1:45.151 (88)
08. Felipe Nasr (Williams) – 1:45.937 (83)
09. Alex Lynn (Lotus) – 1:46.168 (52)
10. Esteban Ocon (Lotus) – 1:47.013 (34)
11. Stoffel Vandoorne – Ingen tid.

För Ericsson handlade det mycket om aerodynamiktester och om att testa de nya däcken inför nästa år. Samla så mycket information som möjligt för att lära sig mer om bilen och utveckla den under vintern.
– Jag hade två mycket bra testdagar med bara ett par problem. Vi genomförde ett mycket späckat testprogram under båda dagarna och vi lyckades genomföra nästan allt som vi hade planerat, säger Ericsson i en kommentar.
– Jag fick gott om tid att lära känna folk inom teamet och börja jobba med alle sammans. Det var väldigt viktigt att få köra C33, bygga upp min känsla för bilen och skaffa mig information inför nästa år. Allt som allt var det två mycket produktiva dagar. Vi kunde jobba vidare med olika inställningar dag, arbeta med aerodynamiktester och lära oss mer om de nya däcken och det kommer att vara viktigt inför nästa år. Detta var en mycket bra start och nu är jag ännu mer motiverad till att jobba extremt hårt tillsammans med stallet över vintern så att vi är så bra förberedda som möjligt inför nästa säsong.

•••
För McLaren-Honda var testet allt annat än bra. Tisdagen var fylld av elektronikproblem och onsdagen var inte mycket bättre.
– Jag har hellre problemen nu är i februari, säger racedirektören Eric Boullier i en kommentar:
– Det hade gjort otroligt ont om vi hade drabbats av dessa problem i Jerez, men nu kan vi svälja det. VI har lärt oss massor.
•••
När det gäller de nya däcken så verkar inte skillnaden vara speciellt stor.
– Det är lite inställningar här och där, sa Nico Rosberg.
– De slits på ett jämnare sätt än årets däck, sa Valtteri Bottas och Charles Pic sa att det var bättre traciton.
•••
Jag kommer att uppdatera bloggen under vintern absolut, den ska leva vidare.
Men det kanske inte blir lika frekvent som under de senaste månaderna när jag uppdaterat varje dag och ibland flera gånger om dagen. Det beror lite på vad som händer helt enkelt.
Nu kommer jag dessutom att unna mig lite lediga dagar emellanåt, inga fler sjudagarsveckor innan säsongen drar igång.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB