Startsida / Inlägg

Ferrari räddade Vettels karriär

av Anna Andersson

För Sebastian Vettel gick allting alltid framåt. Karriären rusade på i 350 knyck, från framgång till framgång. Han körde som man gör när Autobahn är tom, en tidig morgonen innan alla andra har vaknat och när det går att blåsa på utan att tänka.
Allt gick hans väg, inte vid något tillfälle blåste det i motvind utan han gick från att ta poäng i sin debut, via en seger med Toro Rosso, till en andra plats i VM med Red Bull till fyra VM-titlar och rekordslakt.
Sedan körde han in i stormen och då blåste det rejält – i konstant motvind.
Inför förra säsongen gjordes en regelrevolution och för Sebastian Vettel, som aldrig tidigare hade behövs ta en enda omväg, tog det stopp. Han kom inte underfund med bilen, han fick stryk av sin teamkollega Daniel Ricciardo och för första gången körde han en hel säsong utan att vinna ett enda lopp.
Killen som körde så snabbt rakt fram på Autobahn visste inte riktigt vad han skulle ta vägen när det var vägarbete och han tvingades svänga av och välja en helt vanlig landsväg. Han visste inte hur han skulle hantera situationen och han tappade tron. Då funderade Sebastian Vettel på att lägga av.
Nu gjorde han inte det han valde en annan väg och kör för Ferrari i år och jag tror att han bli betydligt starkare av den här motgången. Det som inte knäcker en stärker än.
Den som aldrig möter motgång eller förlust lär sig inte att hantera den och blir aldrig så bra som han eller hon skulle kunna bli.
Jag har delat i stort sett hela mitt vuxna liv med en idrottsman, sett motgångar och medgångar. Sett hur han har utvecklats som både människa och idrottsman efter varje motgång och kommit tillbaka ännu starkare. Ovanför hans skrivbord sitter orden” Den som slutar att bli bättre slutar att vara bra”.
Ibland betyder det att man måste stöta på ett par stenar på vägen, kanske ett helt berg, byta fokus och köra in på en annan väg. Så gör en vinnare och jag är övertygad om att Sebastian Vettel tog rätt beslut. Han kommer att komma tillbaka starkare både som förare och människa vilket i sin tur gör oss och sporten till vinnare.
Vi vill se fajtande förare, inte tjuriga pojkspolingar som gnäller när det går emot dem.
•••
Vad anser du om Vettels byte till Ferrari? Kan han och Kimi Räikkönen ta teamet tillbaka till toppen?

•••
Red Bull är inte färdigt med sin RB11. Enligt Christian Horner är det mycket arbete kvar. Dock påpekar han att Adrian Newey inte lämnat sin plats riktigt än. Hans ande vilar även över årets bil:
– Adrian har inte riktigt lika stort inflytande längre, men det är fortfarande han som mer eller mindre är arkitekten bakom bilen, säger Horner till Autosport.
•••
Nej det blir ingtet test i Jerez för Force India, stallet om var först ut med att presentera sin bil. Är även det teamet på väg mot konkurs?
Först hette det att man skulle köra bilen från 2014 på det första testet. Nu heter det:

Samtidigt ryktas det om att teamet inte kan betala sina skulder, att ägaren Vijay Mallya letar efter en köpare och att säsongsstarten inte är säkrad. Ägaren har skulder i hemlandet Indien och har just nu reseförbud, det har underflera år pratats om att teamet inte betalar ut sina löner i tid och Mallyas flygbolag har försatts i konkurs.
Bernie Ecclestone ska vara informerad om situationen. Ett tufft slag för förarna Nico Hülkenberg och Sergio Perez.

•••
På fredag presenterar Sauber sin bil C34. Då visar även Ferrari upp sin. Rollout blir det i Jerez på söndag.
•••
Alex Lynn blir utvecklingsförare hos Williams.
•••
Kimi Räikkönen har blivit pappa. Han har fått en son.
Grattis!
•••
Michael Schumachers son Mick blev tvåa i det tyska kartingmästerskapet 2014 och även i VM. Han har uppmärksammats för det.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB