Startsida / Inlägg

Rapport från Dakar

av Anna Andersson

Han vann VM, men trots det är Lewis Hamilton inte etta i sitt eget stall. Mercedes fortsätter att låta sina förare nico Rosberg och Lewis Hamilton köra mot varandra.
– Det blir säkert en rolig fajt mellan dem i år också. Jag hoppas att det inte är någon annan förare som blandar sig i den, citeras Niki Lauda av motorsportmagazin.
– Jag gillade aldrig heller Alain [Prost] eller Clay [Regazzoni] när det handlade om racing, men man respekterar sina teamkollegor. Det gäller också för våra förare. De respekterar varandra och gratulerar varandra efter en seger.

Han fortsätter:
– Det som hände på Spa, hände i stridens hetta, men de fick snabbt kontroll på den elden och sedan fungerade de bra och den framgången som föddes ur det var otrolig. När man har övervunnit problemen så blir det enklare. Respekten man har för varandra växer.

Hur går era tankar när det gäller Mercedes och deras teamduell 2015?
Håller sig Rosberg och Hamilton i skinnet? Blir det en kamp mellan dem eller har Hamilton knäckt Rosberg nu?

•••
Dave Robson är namnet på Felipe Massas nya tävlingsingenjör. Han kommer från McLaren där han tidigare jobbade med Jenson Button. Andrew Murdoch har flyttats och har nu platsen som Senior Performance Engineer och bland annat leda arbetet i fabriken. På banan har han numera fokus på Valtteri Bottas, som annars behåller sin ingenjör Jonathan Eddolls
Annars ska Susie Wolff testa för Williams i Barcelona.
•••
Sauber har en ny tredjeförare i Raffaele Marciello. Han är Ferrarijunior och det ryktas om att Sauber valde honom som tredjeförare och därmed får tio miljoner Frank i rabatt när de köper motorer från Ferrari.

•••
Detta är en F1-blogg absolut, men under Dakarrallyt så lånar jag ut lite plats till Annie Seel, den första svenska kvinnan som kör Dakarrallyt. Varje dag jag får kontakt med henne, lägger jag upp ett par rader här:

Här är hennes första rapport:

Dag 1, tot 838 km (special 170 km):
En historisk dag. Inget får gå fel nu!
Idag var fokus att lära känna bilen, codriver och roadbooken. Dvs, komma in i körningen och samarbetet.
Sträckan var snabb och lättkörd med långa raksträckor. Men den stora faran var allt damm och helt plötsligt skulle msn svänga 90 grader vänster genom en smal passage. eftersom vi startade med bara 30 sekunder mellan varje bil blev det snabbt trångt mellan bilarna.
Jag hade fått order av teambossen Paul att stanna efter ett par mil och vänta på våra övriga teamkamrater som startade efter oss, för att första dagen är det ofta något som strilar och då ville såklart Paul vara behjälplig.
Det var lite frustrerande kan jag säga, för jag tyckte att vi hade bra fart och kom ikapp bilar framför.
Men det var bara att svänga av och vänta. Och vänta. Det tog säkert 20 minuter innan vi kom iväg igen. Och då hamnade vi i allas damm, och det var läskigt att köra utan sikt. Rätt som så hade jag ingen sikt alls, och fick köra i krypfart. Ville absolut inte riskera att missa ett vägbyte eller krascha i diket. Flera bilar hade gjort just det – första dagen. Det får absolut inte hända!
Vi låg snällt bakom en av våra andra bilar hela vägen i mål, utan dramatik.
•••
Vi hörs!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB