Startsida / Inlägg

Barceloan dag 3: Ericssons tankar

av Anna Andersson

Barcelona F1 Test 26/02-01/03/15I dag var det Marcus Ericssons sista testdag för den här försäsongen. När han fick på de supermjuka däcken och gjorde kvalsimulering körde han ett var på 1.24,477, en tid som räckte till plats sex under den tredje testdagen i Barcelona.
Det var soligt och torrt under Ericssons sista testdag i Barcelona. Temperaturen varierade mellan sex och sjutton grader i luften och mellan elva och trettio grader på asfalten. Ericsson arbetade mycket med raceförberedelser och hann med att köra 123 varv, 572,565 km, innan han fick parkera med ett tekniskt fel i kurva tre. För övrigt är det den kurvan där McLarens Fernando Alonso kolliderade med muren i söndags.
– Det var ännu en bra dag och jag hann köra många varv, säger Ericsson.
– Vi körde igenom ett bra program och det påminde ganska mycket om det som vi körde i torsdags. Det var en bra dag, vi fick in mycket information och vilket är viktigt.
Barcelona F1 Test 26/02-01/03/15Han testade starter, depåstopp, kvalvarv, kortare stints. Han testade olika däckalternativ och hann nästan med att köra ännu en full tävlingsdistans.
En mycket produktiv dag med andra ord.
– Allt som allt var det bra dag inför de avslutande förberedelserna som vi behöver göra inför säsongsstarten, säger han.
I morgon kör Felipe Nasr för Sauber och sedan är försäsongen definitivt över.

•••
McLaren lät Kevin Magnussen testa bilen i dag, men återigen hade stallet problem.

I morgon är det återigen Jenson Button som sitter bakom ratten och enligt McLaren ska han köra stallets första racesimulering.
Trots att försäsongstesterna har varit otroligt tuffa för det klassiska brittiska stallet så är Eric Boullier positiv inför säsongen.
– Vi vet att basen i bilen och basen i motorn är bra. Ge oss bara lite tid att hitta rätt, jag tror att vi kan ställa till problem för Mercedes.
•••
Annat värt att notera är att…
….Kimi Räikkönen körde Ferraris första racesimulering och resultatet var positivt.
…Lewis Hamilton imponerade på de mjuka däcken med 1.23.022, men han var tre tiondelar efter den tiden Rosberg satte igår.
…Nico Hülkenberg körde 158 varv, så många har ingen annan förare kört under en testdag i år. Rosberg, Mercedes, hann med 157 i Jerez.
…Sauber är fortfarande det stall som kört flest km i Barcelona, 1797. Ferrari har kört 1666 och Toro Rosso 1662.
…McLaren är näst intill säkra på att Fernando Alonso kör säsongspremiären den 15 mars.
…Williams är redo att ta upp kampen med Mercedes.
– Men vi är inte den enda snabba bilen på banan och det blir en intressant fajt bakom Mercedes, säger Felipe Massa.
•••
I morgon avslutas F1-testerna.
Vilka är dina tankar när säsongsstarten nu närmar sig?
Vilka kan hota Mercedes?
Kan Ferrari hitta tillbaka till toppen?
Är Sauber redo att slåss med Lotus och Force India?
•••
Ha en bra lördag. Vi hörs förhoppningsvis snart igen.
En annan sak, här på bloggen har jag medvetet valt att ha en kortare ton, en mer samtalsvänlig ton än den korrekta svenskan som jag har när jag skriver artiklar i tidningen eller på webben. Anledningen är att jag helt enkelt vill att det ska kännas som snabb information, som ett diskussionsunderlag till er som vill kommentera och att det ska vara någonting annat än det som står i tidningen.
Någonstans inom mig har jag en förhoppning om att det ska kännas personligt och som om vi hade suttit och snackat över en kopp kaffe.
Kanske är jag helt fel ute, men det är min tanke.
En testdag som denna skriver jag i alla fall två olika artklar, en till tidningen och en till nätet. Ibland ännu fler. Sedan skriver jag en blogg på det och det är totalt minst tre texter. Skulle jag skriva dem på samma sätt skulle det inte bara vara otroligt trist att skriva utan det skulle också vara otroligt trist att läsa.
Jag hade kunnat göra som endel andra bloggare och klistra in de texterna som jag skrivit till tidningen här på bloggen och låta det vara bra med det, men det vill jag inte. Här ska inläggen få spreta lite för att få plats med det som inte stod i artikeln som ni kan hitta på nätet eller i tidningen, där ingressen och brödtexten får vara ett visst antal tecken. Här ska det stå som inte får plats i den text som publiceras i de andra kanalerna.
Jag vill att detta ska vara locka er till att diskutera och fundera, att det ska vara ett ställe där alla som gillar F1 ska kunna hitta de nyheter som aldrig får plats någon annanstans, kunna mötas och diskutera på en juste nivå.
Det är min tanke, men jag kanske är helt fel ut.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB