Startsida / Inlägg

Ericsson hotar Vettel

av Anna Andersson

Den första dagens tester i Jerez är över.
Sebastian Vettel och Ferrari satte en snygg bästatid, knappt före Marcus Ericsson.
d_reinhard_Jerez-Test_15_957För svensken som lämnat Caterham för den gul-blåa bilen från Sauber var det en mycket positiv start på säsongen, däremot har vi ingen aning om vilken bränslemängd som fanns ombord vilket gör att det är svårt att dra några större växlar på detta. Att komma med prognoser efter en testdag, det vore ruskigt oseriöst. Han lämnar över bilen till Felipe Nasr i morgon och på tisdag för att själv återkomma på onsdag.

Här är Marcus egen hälsning:

För Vettel, som nu debuterade för Ferrari var det en ganska sen bästatid, han hade problem med telemetrin. Men samtidigt så är han säkerligen mer nöjd i dag än vad han var efter de första testdagarna med Red Bull förra året. Då var han otroligt frustrerad över motorn om jag inte minns het fel…
För Red Bull som presenterade sin bil under förmiddagen så var det en tuff första dag.
P-20150201-00044_HiRes JPEG 24bit RGB(1)
Sebastian Vettel hade en liknande hjälm under F1-lopper på Monza i höstas.
P-20141222-18284_HiRes JPEG 24bit RGBNu har man dragit det ett steg tilll…sedan får vi väl se om det är samma lack på bilen när den startar säsongen i Australien.
Enligt Adrian Newey hade man problem med batteriet och motorn, det låter lite som en repris av 2014. Då hade Bullarna jobbiga tester inför säsongen.
Samtliga stall har kört, utom Lotus som landade något sent och inte hann till den första dagen.

När jag skriver samtliga räknar jag inte med Force India, som redan har meddelat att de inte kommer till det första testet. Det ryktas om ekonomiska problem.

Här är resultaten från dag 1:

1. Sebastian Vettel, 1:22.620 minuter – 60 varv
2. Marcus Ericsson, 1:22.777 minuter – 73 varv
3. Nico Rosberg, 1:23.106 minuter – 157 varv
4. Daniel Ricciardo, 1:23.338 minuter – 35 varv
5. Valtteri Bottas, 1:23.906 minuter – 73 varv
6. Carlos Sainz, 1:25.327 minuter – 46 varv
7. Fernando Alonso, 1:40.738 minuter – 6 varv

Sådant som imponerar under testerna är inte alltid de snabba tiderna, som ni vet, utan det är att köra utan problem. Kunna köra varv efter varv och bilen går som en klocka, mycket tid i garaget är det ingen som vill ha.
Precis som förväntat är det fjolårets dominanter som verkar starka. Mercedes 157 varv är imponerande, Marcus Ericssons 73 varv ser också riktigt bra ut.
Ericssons tankar läser du här:

För övrigt har Ron Dennis träffat media och förklarat att McLaren kommer att ändra sin design på bilen under säsongen, däremot vill han inte avslöja när den förändringen kommer att ske eller hur de då kommer att se ut. Det var många fans som var besvikna över att McLaren-Honda behöll så mycket silver i sin design, de påminner om deras tidigare samarbete med Mercedes. De var många som hellre hade sett den klassiska röd-vita bilen från slutet av 1980-talet.

•••
Klipper in lite kul siffror från Lotus:
The E23 in Numbers

0 – The time taken in seconds for the gearbox of the E23 to change gear (drive is never lost during the gearshift).
0.04 – How much faster in seconds the E23 goes each lap due to the reducing weight as the car burns fuel (not accounting for tyre degradation).
1.6 – The time in seconds for the E23 to decelerate from 100 km/h to standstill.
4 – The number of Power Units allocated to each driver in 2015.
4.9 – How many seconds it takes for the E23 to reach 200 km/h from standstill.
6 – The number of consecutive races each gearbox must survive before it can be changed without suffering a five-place grid penalty.
8 forward and 1 reverse – The number of gears in the E23’s gearbox.
15 – How many hours it takes for a complete rebuild of the car at the track with 12 mechanics.
87.75 – The impact energy in kilojoules that must be withstood by the nose of the car when it is crash tested by the FIA. This is the same amount of energy as would be required to stop a 4 tonne elephant moving towards you at 24km/h.
102 – The weight in Kg subjected to the end of the front wing by the FIA, it cannot move more than 10mm.
220 – The pressure in Bar the cars hydraulic system works at, a road car tyre is about 1.8 Bar.
702 – The minimum dry weight of the car in kilograms.
1,100 – The temperature in degrees Celsius of the exhaust gases when the car is on full throttle.
1,200 – In degrees Celsius, this is the temperature a brake disc can reach during the race.
2,500 – The number of gear changes the drivers have to make during an average Grand Prix.
12,500 – The number of technical drawings produced by the time of the E23 car build (more than any other car from Enstone).
30,000 – The number of individual parts that make up each E23.
125,000 – The max rotational speed in RPM of the MGU-H.
250,000 – The amount of man hours that have gone into the design of the E23.
•••
Sedan glömmer du väl inte bort att kolla in Sporbladet Motor på Facebook. Där kommer de snabba nyheterna, lite tips och snackisar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB