Startsida / Inlägg

Ljuger de om Alonso?

av Anna Andersson

Fernando Alonso är kvar på sjuhuset efter tre nätter. Tre nätter, trots att McLaren hävdar att han är oskadd och att det inte var mer än en lätt hjärnskakning.
Du kan läsa mer om det här:
Detta gör att det finns massor av vilda teorier kring vad som egentligen hände i kurva tre och om McLaren mörkar en betydligt värre skada. Det pratas om en rejäl elstöt, om att Alonso andats in giftiga gaser och om att bilen inte längre gick att styra. Det pratas också om att föraren förlorade medvetandet när han slog i muren första gången och att McLaren inte fick kontakt med honom via radion och att han satt i bilen i tio minuter efter olyckan utan att röra sig.
Dessutom sägs det att det inte finns några TV-bilder.
Stämmer det verkligen?
Borde det inte finnas en kamera ombord på bilen, och om den var gång och et inte är värre än en liten hjärnskakning, varför släpper inte McLaren inte de bilderna för att få tyst på alla rykten?
FIA är inte ansvariga för testerna, men det snurrar också en bild på nätet av kontrollrummet i på Circuit de Catalunya där flera bildskärmar visar just kurva tre.

Det verkar helt makalöst att det inte ska finnas någon film från olyckstillfället och om det gör det, varför får vi inte se den?

McLaren-Honda hade stora problem med en motorenhet under både det första och det andra testet och är det något tekniskt fel där vore det en enorm PR-katastrof för Honda som är på väg tillbaka till F1 efter flera års frånvaro. Men allt detta nedtystande gör att frågorna bara blir fler och fler.
McLaren har inte bekräftat vilka förare som kör de avslutande testerna än, vad betyder det?

Här är en länk där Alonsos olycka simuleras. Se och fundera själva:

Här kan du se bilderna från kraschen:

Olyckan påminner om den som Pastor Maldonado råkade ut för i Barcelona 2011. Här har du en länk till den:

•••
Vill du läsa vad McLaren säger om det hela?

His car ran wide at the entry to Turn 3 – which is a fast uphill right-hander – allowing it to run onto the Astroturf that lines the outside of the track,

A consequent loss of traction caused a degree of instability, spitting it back towards the inside of the circuit, where it regained traction and struck the wall side-on.

Our findings indicate that the accident was caused by the unpredictably gusty winds at that part of the circuit at that time, and which had affected other drivers similarly (eg, Carlos Sainz Jr).

We can categorically state that there is no evidence that indicates that Fernando’s car suffered mechanical failure of any kind.

We can also confirm that absolutely no loss of aerodynamic pressure was recorded, which fact indicates that the car did not suffer any aerodynamic loss, despite the fact that it was subjected to a significant level of g-force.

We can also disclose that no electrical discharge or irregularity of any kind occurred in the car’s ERS system, either before, during or after the incident

That last point refutes the erroneous rumours that have spread recently to the effect that Fernando was rendered unconscious by an electrical fault. That is simply not true.

Our data clearly shows that he was downshifting while applying full brake pressure right up to the moment of the first impact – something that clearly would not have been possible had he been unconscious at the time.

Our data also confirms that Fernando’s car struck the inside concrete wall, first with its front-right wheel and then with its rear-right. It was a significant lateral impact, resulting in damage to the front upright and axle.

After the initial impact, the car slid down the wall for about 15 seconds before coming to a halt. All four wheels remained attached to the car, but no damage was sustained by the bodywork or crash structure between the front and rear wheels.”

•••
I morgon startar de avslutande F1-testerna i Barcelona. De sista fyra dagarna och det är full fokus på Australien och säsongspremiären.
Här ser du vem som testar när:
Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
Red Bull Kvyat Kvyat Ricciardo Ricciardo
Williams Massa Bottas Massa Bottas
Ferrari Räikkönen Vettel Räikkönen Vettel
McLaren
Force India
Toro Rosso
Lotus Grosjean Maldonado Grosjean Maldonado
Sauber Ericsson Nasr Ericsson Nasr

Enligt väderprognosen ska det vara fint väder i Barcelona under testerna. Dagarna ska starta med mellan 10 och 12 grader och sedan ska temperaturen öka till runt 16 grader. Det kommer att blåsa måttligt och det väntas inga större förändringar i vädret under någon av dagarna.

•••
Alain Prost har fyllt 60 år. Grattis i efterskott!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB