Startsida / Inlägg

Premiär i Barcelona

av Anna Andersson

I dag har Marcus Ericsson en vilodag i Barcelona, eller vila och vila. Han kör i alla fall inte, men har han får chansen i morgon igen.
Annars kan vi konstatera att Force India är på plats med sin bil och Nico Hülkenberg hann med en premiärtur strax före halv ett.

Andra nyheter från Barcelona är bland annat den korta nosen hos Toro Rosso, hos stallet var en del av ett paket med nyheter, ny framvinge, nya sidepods och ny bakvinge.
– Jag fick en riktigt bra känsla redan på utvarvet, säger Carlos Sainz till motorsportmagazin..
– Det är mer downforce, fästet är bättre och balansen också.
Hos Williams var det en ny bakvinge, men det var också nyheter på sidepodsen och turning vanes. I dag ska det komma ännu mer.
Hos Ferrari arbetar man i dag med nyheter på framvingen och andra uppdateringar som ska gynna aerodynamiken.

Ställningen kl 12.00:

01. Nico Rosberg (Mercedes), 1:25.365, 42 varv
02. Sebastian Vettel (Ferrari), +0,536, 48
03. Valtteri Bottas (Williams), +0,667, 39
04. Felipe Nasr (Sauber), +2,600, 41
05. Pastor Maldonado (Lotus), +2,788, 39
06. Max Verstappen (Toro Rosso), +3,043, 42
07. Jenson Button (McLaren), +3,503, 29
08. Daniil Kwjat (Red Bull), ingen tid, 20

•••
I dag har det pratats mycket om Lotus nyförvärv Carmen Jorda. Hon har på tre säsonger inte kört in en enda poäng i GP3, men får nu chansen i F1 och hennes konkurrenter i serien hånar henne över twitter.

För mig är inte denhär frågan speciellt svår. Jag anser att det ska vara prestationen, inte könet eller utseendet, som ska fälla avgörandet. Är hon bra ska hon ha jobbet, men är det så att hon inte är tillräckligt duktig på det som hon är anställd för att göra så ska hon naturligtvis inte ha det och då lär hon inte bli speciellt långvarig heller. Ingen har råd att i längden anställa ett sött ansikte, en snygg bringa eller vad det nu är när man inte levererar.
I dag spelar pengarna en stor roll inom idrotten, jag vet flera idrottsmän som har fått kontrakt med större föreningar även utanför motorsporten för att deras pappor har betalat en del av lönen. Då är det upp till föreningen/stallet att se om de pengarna är viktigare än det resultat som personen i fråga levererar.
Susie Wolff sa till mig en gång att:
– Jag fick kanske jobbet för att jag är tjej och drar till mig lite mer uppmärksamhet, men hade jag inte levererat så hade jag inte haft kvar det efter ett år. Ingen har råd att anställa en utsida, den som inte presterar åker ut. Oavsett om du är kvinan eller man.
Det ligger en del i det och när det gäller henne är Williams chefer nöjda med det jobb hon gör bakom kulisserna, i fabriken, sedan sköter Felipe Massa och Valtteri Bottas jobbet utmärkt på banan.
Vi får se vad Carmen Jorda presterar och hur långvarig hon blir, men noll poäng på tre år i GP3 är inte imponerande, förra året körde hennes svenske teamkompis Jimmy Eriksson in både pallplatser och segrar. Han slutade fyra i mästerskapet. När hon lämnade stallet med fyra tävlingar kvar av säsongen körde hennes ersättare in på pole i premiären och vann loppet.
I mina ögon har hon saker att bevisa, och det vore kul om hon lyckades med det.
•••
Annars finns det ju andra tjejer med bätttre meriter, som Simona de Silvestro som kört Indycar och Alice Powell som var första kvinna att ta poäng i GP3 om man nu vill ha en kvinnliförare.
•••
När det gäller Susie Wolffs man Toto Wolff som är en av cheferna hos Mercedes så har han för övrigt sålt en del av de aktier han hade i Williams F1-team,
Brad Hollinger. äger nu 10 procent av aktierna i stallet, Toto Wolff fem. När Wolff fick jobbet hos Mercedes 2013 hade han 15 procent av aktierna i Williams och lovade Mercedes att han skulle minska dem med tiden. Det har han nu gjort.
•••
Nordirländaren Stephen Fitzpatrick har lagt in 50 miljoner euro i Marussia, skriver motorsporttotal. Stallet har redan gjort klart med Will Stevens som förare och det kan hända att Kevin Magnussen får den andra förarplatsen. Marussia och McLaren har ett samarbete och det kan vara så att McLaren parkerar dansken hos Marussia eftersom han inte får speciellt mycket körtid hos McLaren. McLaren har två världsmästare Jenson Button och Fernando Alonso och de båda är i kördugligt skick får Magnussen inte köra många meter i år, vilket inte är bra för hans utveckling.
Marussias målsättning är att köra säsongspremiären om två veckor.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB