Startsida / Inlägg

Alonsos egna ord om olyckan

av Anna Andersson

Fernando Alonso får köra Malaysias GP. Det får Valtteri Bottas också. Båda förarna har klarat den läkarundersökningen som gjorts i Malaysia.

Fernando Alonso var på den internationella presskonferensen och pratade om vad som egentligen hände när han körde in i muren i Barcelona.
– Det var i alla fall varken ett förarfel eller en vindby, säger Alonso som också hävdar att det inte var någon medicinsk orsak bakom kraschen.
– Då förlorar man kontrollen och bilen kör ut åt sidan, inte inåt. Det var ett problem med bilen. Det är helt klart.
Han anser att det inte gick att styra bilen.
– Man kan inte hitta någonting i den data vi har, jag kom mot muren och gick ner från femmans till treans växel, men där saknas en del data. Jag har suttit tillsammans med ingenjörerna och gått igenom all data, hela händelseförloppet, ja allt som är avgörande, men det finns inget tydligt svar. Så länge vi inte har det kan vi inte heller säga att det var det eller det som orsakade olyckan. Vi måste leta vidare, men när vi inte har hittat något i den data vi har på en månad så lär det inte dyka upp heller.
Han berättar också att han minns vad som hände och tillbakavisar uppgifterna om att han trodde att det var år 1995:
– Jag kommer i håg olyckan och nästan allt som hände efteråt. Det finns en tid på sjukhuset som jag inte minns.
Han förlorade medvetandet på sjukhuset, inte på banan eller på väg därifrån.
– Enligt läkarna är det helt normalt, säger han.
– Jag minns allt från den morgonen, när vi ändrade inställningarna på bilen, hur jag körde genom depån och varvtiderna. Efter olyckan stängde jag av radion och bilen och såg hur funktionärerna sprang mot mig. Jag var tvungen att stänga av så att de skulle kunna komma närmare och jag var vid medvetande.
Han är inte heller orolig för att köra helgens lopp:
– Nej, jag är inte speciellt orolig. Vi är alla medvetna om att motorsport är farligt, säger han och fortsätter:
– Jag är inte orolig för att problemet med styrningen ska återkomma, vi har analyserat det och tittat på olika möjligheter och det finns områden inom vissa instrument och sensorer som inte är tillräckligt kontrollerade. Men jag tvivlar inte det minsta på min bil.
I Malaysia kör han sitt 236:e F1-lopp.
Här kan du läsa en text om att han kör
•••
Marcus Ericsson tog sina första F1-poäng i karriären i Australien, nu ser han fram emot Malaysias GP och en möjlighet att ta nya F1-poäng.
Mer om hans tankar inför helgen läser du här
•••
Adrian Sutil, som fick sparken från Sauber i höstas, har fått ett nytt jobb. Han är ny reservförare hos Williams. Sutil F1-debuterade år 2007 med Spyker och har kört F1 sedan dess, med undantag för 2012. Han kommer nu att arbeta i simulatorn och ”vara redo att hoppa in när som helst när det behövs”.
– Jag är mycket nöjd med att ha Adrian som en av våra förare 2015. Adrian har en enorm erfarenhet, han har kört 128 F1-lopp och han körde 2014 vilket gör att han har kunskaper om den nya generationen F1-bilar och hybridmotorerna vilket är viktigt för någon som ska kunna ta steg rätt in i bilen under en tävlingshelg, säger Sr Frank Williams.

Williams har inte haft någon reservförare, men Susie Wolff om testförare. Nu missade Valtteri Bottas loppet i Australien eftersom han hade enorma problem med ryggen och då var teamet sårbart. Enligt Bottas kändes det som om knivar stack in i ryggen när han körde.
Nu hade Sutil inte fått köra det loppet ändå, eftersom bara den föraren som kör kvalet får köra racet, men det finns en back-up.
•••
Det ryktas om att Red Bulls ägare, miljadären Dietrich Mateschitz , vill köra 35 prodent av CVC, företaget som äger rättigheterna till F1. Det skulle göra Red Bull till delägare i F1….
•••
Willem Toet,aerodynamikchef hos Sauber, lämnar sitt jobb.
•••
Lite fakta om banan:
Sepang International Circuit

Längd: 5,543 km (56 varv)
Kurbvor: 10 höger, 5 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13)
Avstånd till första kurvan: 460 m
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.
Genomsnittshastighet: 205 km/tim.
Vinnande strategi 2014: 3 depåstopp
Flest segrar: Ferrari

Senaste fem årens segrare:

2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Sebastian Vettel, Red Bull

Resultat – topp 8 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Jenson Button, McLaren
7. Felipe Massa, Williams
8. Valtteri Bottas, Williams
14. Marcus Ericsson, Caterham

Topp 8 i kvalet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Kevin Magnussen, McLaren
•••
Här är dagens bästa tweet:

•••
Kvalet avgörs kl 10.00 på lördag. Loppet klockan 09.00 på söndag – och då är det dags för sommartid. Du ställer FRAM klockan en timme, natten mellan lördag och söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB