Startsida / Inlägg

Årets tuffaste utmaning

av Anna Andersson

Fredagens träningspass i Malaysia genomfördes under fruktansvärda förhållande. Det var närmare 34 grader i luften och över 60 grader i asfalten. Nico Rosberg sa efteråt:
– Förhållandena på banan var helt galna, det är så fruktansvärt varmt, helt otroligt. Det är en stor utmaning för oss förare och för bilarna att klara av att anpassa oss efter det.
Och det är just det som denna helgen kommer att handla om – i kombination med skyfall. Det är nämligen mycket stor risk för att himlens portar öppnar sig lagom till kvalet i morgon och till racet på söndag.
Mer om träningen kan du läsa här. Där har du också resultaten.
Sedan vet du väl att F1-bevakaren sköter bevakningen av helgens F1-pass, statistik, resultat och uppdateringar.

Här läser du om Ferraris väg mot toppen – vänskapen mellan Vettel och Räikkönen ska hjälpa dem.
•••
Manor är på banan. Teamet som blev av med prispengar för att det kom till Australien, men inte ställde upp i något pass, är på plats i Malaysia och Roberto Mehri och Will Stevens har också kört. Men de är långt, långt efter sina konkurrenter, mellan sex och sju sekudner efter täten på bara ett enda varv.
•••
Det blev ett tufft träningspass för Romain Grosjean:

•••
Här är världsmästarens tankar inför loppet:

Malaysias GP är som jag har skrivit tidigare en otroligt tuff tävling för både människorna och maskinerna. Enligt väderprognosen ska det vara varmt, mellan 24 och 34 grader, en luftfuktighet på ungefär 80 procent och det är en mycket stor risk för skyfall under både lördag och söndag eftermiddag – just när loppen ska köras lokal tid.
Just det här loppet är också enormt tufft för däcken och det finns en stor risk att regndäcken kommer att plockas fram för första gången i år. Här klipper jag in Pirellis tankar inför loppet:

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Australiens Grand Prix för två veckor sedan konfirmerade det vi såg under försäsongstesterna: drygt två sekunder snabbare varvtider jämfört med förra året under samtliga körpass. Detta leder till högre påfrestningar på däcken i Sepang, som har en av säsongens tuffaste asfalt, ett antal snabba kurvor som skickar höga energimängder genom däcken, samt höga lufttemperaturer. Därför har vi med oss de två hårdaste gummiblandningarna denna helg: P Zero hård/orange och P Zero medium/vit precis som vanligt, dvs sedan vi kom tillbaks till F1 2011. Vi bör få se en återgång till åtminstone två stopp under racet, kanske fler om vädret ställer till det. I Australien använde de flesta förare ovanligt nog enstoppare efter den tidiga säkerhetsbilsperioden. Högt slitage och stor effektförlust i däcken är traditionellt ett scenario i Sepang och det gäller att kunna ta hand om däcken, nyckeln till framgång kommer vara en god strategi.”

Största utmaningarna för däcken

Malaysias GP innehåller allt som gör livet tufft för däcken: snabba kurvor med höga sidokrafter, sträv asfalt, höga lufttemperaturer plus ojämnt underlag eftersom banan är byggd på ett f d träsk. Resultatet är att däcken tappar grepp genom både effektförlust pga värmepåverkan, samt mekaniskt slitage. Bilarna körs traditionellt med hög downforce i Malaysia, vilket dessutom ökar de vertikala krafter som påverkar däcken.

Eftersom det regnar så gott som dagligen i Sepang spolas gummit som läggs ner i banan bort mellan sessionerna, vilket gör det svårt att förutse hur greppet utvecklas under helgens gång. Dessutom ökar risken för incidenter och perioder med säkerhetsbil under racet. Tävlingen har avbrutits i förtid mer än en gång och banan har problem med avrinning, vilket ger stora pölar med stillastående vatten.

Om det regnar under racet kan förmågan att bedöma tidpunkten då det är dags att byta från torr- till våtdäck eller tvärtom innebära skillnaden mellan seger och förlust. Med väldigt lite testtid på vått underlag detta år kommer teamen prioritera insamling av fakta under friträningarna – om det regnar då vill säga. Information om när det är dags att gå från en däcktyp till en annan kan bli helt avgörande under racet.

Vänster fram tar mest stryk i Malaysias GP och är därför det däck som förarna behöver hålla extra uppsikt på. Speciellt i början av tävlingen när bilarna är fulltankade och det är lätt att förstöra däcken genom upplåsning av bromsarna.

Förra årets strategi och hur racet vanns

De första två över linjen förra året, Lewis Hamilton och Nico Rosberg använde exakt samma strategi: tre stint på medium följt av en kort på det hårda däcket i slutet. De två Mercedesförarna kämpade hårt mot varandra under hela racet och däckstrategierna avgjorde. Högst placerade tvåstoppare var Nico Hulkenberg på femte plats. Tävlingen kördes över 56 varv.

Förväntat tidsgap mellan gummiblandningarna: 1,0-1,2 sekunder per varv.
•••
Hos Red Bull har cheferna startat ett bråk med motortillverkaren Renault och hävdar att motorn inte håller måttet. Renault däremot hävdar att bilen inte heller är tillräckligt bra.
Det anser också föraren Daniel Ricciardo.
– Ingen kan mäta sig med Mercedes, varken när det gäller chassi eller motor. De kör i en annan liga, säger han till motorsportmagazin.
– Det finns lite spänningar hos oss, visst, men stämningen i teamet är fortfarande bra. När det gäller chassit är vi på samma nivå som Williams och Ferrari
•••
Williams har skrivit kontrakt med Adrian Sutil som tredje förare. Det har gjort tutvecklingsförare Susie Wolff besviken.
– Det var en överraskning för oss alla. Det hade vi inte väntat oss, säger hon till Sky.
– Det är klart att jag är besviken. Samtidigt respekterar jag teamets beslut, de ville ha någon med erfarenhet av att tävla i bilen och bestämde sig för att välja Sutil.
Wolff kommer dock att köra två fredagsträningar i år, i Barcelona och på Silverstone.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB