Startsida / Inlägg

Försäsongen – frågorna och svaren

av Anna Andersson

Försäsongen är avslutad.
F1-säsongen 2015 kan dra igång och den gör det med Mercedes som favorit.
Efter tre testsejourer, en i Jerez och två i Barcelona så känns det verkligen som om det är dags att sparka igång F1-säsongen. Den avslutande testdagen bjöd oss på två snabba tider, Valtteri Bottas, Williams och Sebastian Vettel, Ferrari, körde på 1.23,063 respektive 1.23,469.
Resterande förare låg över 1.24 på sina snabbaste varv.
Här kommer en snabb sammanfattning av dagen…
•McLaren tillbringade återigen mycket tid i garaget. Jenson Button kom ut på banan strax före lunch.
•Pastor Maldonado kraschade sin Lotus, men det var inte hans fel. Det var ett fel på bromsarna.
•Felipe Nasr körde 159 varv, därmed slog han rekordet från igår när Nico Hülkenberg körde 158 varv.
• Sauber är det stall som kört flest km i Barcelona, 2537 km, Ferrari har kört 2267 och Toro Rosso 2058. McLaren har kört minst, 824 km.
• Ser vi till samtliga vintertester har Mercedes kört mest 6121 km, Sauber är tvåa med 5709 km och Toro Rosso trea med 5534. Ferrari har också kört över 5000 km (5418). Minst antal km har McLaren kört med 1751. Force India har hunnit med 3114, men bara 1699 med årets bil som körde sina första varv under det tredje testet.

Här är alla tiderna den avslutande testdagen:

1 Valtteri Bottas Williams 1:23.063 89 varv
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:23.469 129
3 Felipe Nasr Sauber 1:24.023 159
4 Max Verstappen Toro Rosso 1:24.527 85
5 Daniel Ricciardo Red Bull 1:24. 638 72
6 Sergio Perez Force India 1:25. 113 130
7 Nico Rosberg Mercedes 1:25.186 148
8 Jenson Button McLaren 1:25.327 30
9 Pastor Maldonado Lotus 1:28.272 36
•••
Vilken bil är snabbast?
Även om Pat Symonds, Williams, sa till Auto, motor und Sport att Mercedes inte imponerar eftersom han anser att deras bil äter däck på ungefär samma sätt som 2012 så är Mercedes stallet med det stora utropstecknet.
I fredags körde Rosberg på 1.22,792 med mjuka däck, en dag senare körde Hamilton (även han med mjuka däck) på 1.23,022. Visst var Kimi Räikkönen, Ferrari, och Felipe Massa, Williams en halv sekund efter Rosberg med sina tider från i lördags, men de körde både med supersoft och enligt Pirelli ger det en fördel på mellan tre och fyra tiondelar i Barcelona. Med andra ord verkar Mercedes ha en fördel på runt åtta tiondelar på en bana som Barcelona, dessutom har stallet också kört flest km.
Även om vi inte får något svar på vem som är snabbast först i Australien om två veckor så känns det som Mercedes har övertaget. Frågan är hur stort det är?
•Hur optimistiska ska Ferrari vara?
Vettel och Räikkönen körde två tävlingsdistanser var på fredagen och lördagen, i dag körde Vettel ungefär en tävlingsdistans till i dag. På de supermjuka däcken verkar man dessutom kunna konkurrera med Williams, så Ferrari verkar vara redo att ta upp kampen om en pallplacering.
•Kan Sauber ta poäng?
Bortsett från det andra testet verkar bilen gå som en schweizisk klocka, problemfritt. Bilen är snabb på de mjuka gummiblandningarna och Marcus Ericsson är otroligt harmonisk och positiv varje gång jag pratar med honom. Han fick precis det avslutande test som han ville ha och längtar till premiären där han hoppas på poäng.
Jag skulle tro att Sauber konkurrerar med team som Lotus, Force India och Toro Rosso. McLaren verkar i nuläget ligga efter med tanke på vilka enorma problem de har haft med motorn.
Banan i Melbourne är en bana byggd för överraskningar, minns Kevin Magnussen ifjol, Romain Grosjean med Lotus 2012, Jarno Trullis tredjeplats med Toyota 2009, Robert Kubicas tredjeplats med BMW-Sauber 2008.
Kan det bli en svensk poäng 2015?
•Hur är läget med Force India?
Stallet presenterade bilen i fredags och den har gått bra, inga större problem. Men frågan är om den är tillräckligt snabb?
•Hur illa är det för McLaren?
Kolla in deras varvtal: 7 – 101 – 39 – 30.
Det säger nästan allt och stallet som har kört näst minst antal varv (Red Bull) har kört mer än dubbelt så många.
•Kan Red Bull hota Mercedes?
Det är en svår fråga, sett till tiderna så nej. Men vad säger de? Inte mycket och Red Bull är ett team som går efter sitt eget uvud. När de andra körde efter tider i lördags koncentrerade sig Daniel Ricciardo på longruns.
– De andra körde med supermjuka eller mjuka däck, de ville visa sig, säger Ricciardo själv enligt motorsportmagazin.
– Det är klart att Mercedes är starka, men hos resten finns det frågetecken. Jag tror att vi ligger i samma grupp som Williams och Ferrari.
• Vilka är favoriter enligt förarna?
Mercedes:
– De måste göra rejäla misstag för att inte ha det försprång de hade med sig ut från förra säsongen, säger Sebastian Vettel, Ferrari.
– De ser ut som om Mercedes är mil före alla andra på longrunsen, säger Jenson Button.
– Rosbergs varv var riktigt snabbt, de är säkerligen snabbast, säger Valtteri Bottas.
•••
Ha en trevlig söndag. Jag hör av mig i veckan igen om ni är intresserade.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB