Startsida / Inlägg

Ny förare klar för F1

av Anna Andersson

Tre dagar kvar.
Sedan startar motorerna i Melbourne och det är hög tid för F1-säsongen 2015. I morse presenterades den sista föraren:
Det är spanjoren Roberto Merhi som kör den andra av Manor Marussias bilar.
– Det är ett stort ansvar, men jag känner mig beredd att ta detta steget i min karriär. Jag vill visa att jag kan vara med och utveckla stallet framåt, säger spanjoren.

Han blir därmed teamkompis med Will Stevens, men det är inte säkert att det förarparet kör tillsammans hela säsongen. Kontraktet gäller enbart över F1-premiären.
– Jag behöver en sponsor om jag vill fortsätta, säger Merhi som tidigare har kört DTM där han varit 15:e man totalt som bäst, Formel Renault 3.5 där han varit trea och han har kört F3 i Macau fem gånger. Där var han fyra när Felix Rosenqvist vann i höstas.
Han körde tre träningar för Caterham förra året också, i Italien, Japan och Ryssland, men något F1-lopp har han aldrig kört.
– Tyvärr har jag inte det stödet som behövs i Spanien, men förhoppningsvis kan detta hjälpa mig att förändra situationen så att jag kan se med tillförsikt på framtiden.
som testförare har stallet skrivit kontrakt med 21-åringen Jordan King från Storbritannien. King körde förra året EM i F3 och han testar just nu för GP2. Han är också son till Justin King, styrelseordförande i Manor.
Vad tror vi om Manor då?
Tja, jag har inga större förhoppningar. Teamet kör med en bil från förra året, den är uppdaterad och håller sig efter årets reglemente, men har inte genomfört något test i år. Motorn från Ferrari verkar vara bättre än förra året, men jag tror nog ändå att målet är att klara 107 procentsregeln. Ett nytt chassi kommer någon gång under året, när pengarna finns.
En tuff uppgift för Stevens och Merhi med andra ord.

•••
Här är Red Bulls film inför säsongen:

•••
När det gäller fallet med Giedo van der Garde och Sauber så väntas domen i morgon.

För övrigt så kikade l’ste jag på ännu lite mer om just Sauber eftersom det är där Marcus Ericsson kör i år. Förra året tog stallet inte en enda poäng, man körde 9056 km, vilket var minst av alla de F1-stall som nu är kvar i serien. Sju gånger gick bilen sönder och nio gånger var den inblandad i någon olycka. Bilen ansågs svår att köra.
I år har bilen testat 3168 km, näst flest körda km efter Mercedes (4360) och båda förarna är nöjda.
– Vi har slimmat bakdelen, det är enklare för förarna att följa bilen, säger chefsingenjören Giampaolo Dall‘Ara till Blick.
Dessutom har Ferrari förbättrat motorn, den väger mindre, lägg där till att bromsarna är stabilare och bilen är snabbare i de långsamma kurvorna.
– Trots att våra förare är relativt tunga ligger vi klart under viktgränsen på 701 kg.
Det är positivt eftersom man då kan jobba med att placera ut ballasten på bästa sätt.
•••
Jules Bianchi ligger fortfarande i koma, fem månader efter den svåra olyckan i Japan. Enligt hans pappa gör han små framsteg och fadern uppmanar alla fans att ha tålamod.
•••
Bloggen kommer de närmsta dagarna att vara mer ännu mer nyhetsfokuserad än vanligt eftersom jag har rätt mycket att göra inför premiären, olika jobb till nätet och tidningen. Ni får gärna dra igång diskussionen här.
Vilket stall vinner VM i år?
Är det något stalls om kan rå på Mercedes? Är det Hamilton som är bäst i år igen eller kan Rosberg slå tillbaka?
Ligger det någonting i ryktet om att Ferrari vill ha Hamilton när Kimi Räikkönen lägger av?
Hur kommer det går för Marcus Ericsson och Sauber?
•••
Jo just det. Mästaren är på plats också:

•••
Ni vet väl att ni kan följa F1-tävlingarna och tränignarna i vår F1-bevakare? Där finns också fakta om förare och banor.
Vill ni ha fakta från tidigare säsonger föreslår jag denna sajt, Motorpsorttotal. Visserligen är det på tyska, men statistiken är internationelll;-)
•••
Sedan blir jag glad om ni går in och följer Sportbladet Motor på Facebook. Gilla och dela. Ju fler ni blir, ju större blir resurserna och ju bättre bevakning kan vi ge er!
Där får du tips om artiklar och blogguppdateringar direkt i sitt flöde, där finns andra motornyheter och ännu en chans att diskutera.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB