Startsida / Inlägg

Som att flyta i en flod, utan att kunna styra

av Anna Andersson

Malaysias GP, vi brukar prata om en monsterhetta och värmeslag när det handlar om Sepang där luftfuktigheten kan vara upp till 90 procent. I år ser det dock ut att bli en rejält blöt helg. På fredag ska det vara torrt, men sedan väntar ordentliga regnskurar, monsunregn, under både lördagen och söndagen. Men som jag skrev för någon dag sedan så är det svårt att förutspå exakt när regnet kommer, det kan vara blött på en del av banan och torrt på en annan. Rejäla regnskurar kan dyka upp med bara någon minuts försprång.
Helgen kommer att bli tuff för stallens metrologer, men vi vet att det kommer att bli varmt. Över 30 grader vilket gör att det blir otroligt tufft och varmt för förarna.
Då kan man behöva en glass.

Det värsta regnvädret i F1-historien föll över Sepang 2001, det var ett monsunregn och bilarna snurrade av en efter en.
– Ofta får jag höra, Bernd kör snabbare, skriver Bernd Mayländer som kör säkerhetsbilen i sin krönika på motorpsorttotal.com.
– Men den gången fick jag höra, sakta ner, sakta ner, de klarar inte av att följa dig. Det var det värsta jag någonsin varit med om under ett F1-lopp. Det var som att flyta i en flod utan att kunna styra över huvudtaget. Jag körde inte fort, men F1-bilarna flöt omkring och de kunde inte hålla sig på banan.
•••
Pirelli är på väg att bli kinesiskt. Däcktillveraren ska säljas till bolaget ChemChina, ägt av den kinesiska staten. Priset är 15 euro per aktie och man köper 26,2 procent av Pirelli från den nuvarande ägaren Cam Finanziaria. Totalt sägs det kosta ChemChina 7,1 miljarder euro, ungefär 66,2 miljarder svenska kronor. Övriga aktier kommer att säljas på den offentliga marknaden och priset är det samma, 15 euro per aktie. Huvudkontoret ska stanna i Milano, Italien, men tillverkningen av lastbils- och industridäck flyttas till Kina. Företaget slår samman den med Kinas största tillverkare, Aeolus.

•••
Vad förväntar du dig till helgen?
Ja, ser vi till premiären i Australien så är det loppet inte alls någon bra fingervisning för hur resten av säsongen blir. I Australien ser vi ofta överraskningar bland bilarna som tar poäng och i år var det ett extremt manfall redan innan start. Banan i Malsysia har inte några likheter med den i Melbourne, den har ett bra flyt, bra omkörningsmöjligheter, bra fart – egentligen det som en modern F1-bana behöver. Jag är lite rädd för att Mercedes försprång kan vara ännu större i Malaysia, bakom Hamilton och Rosberg är det däremot öppet. Det blir spännande att se om Valtteri Bottas kan ge Williams en extra skjuts framåt och om det blir en bra kamp med Ferrari.
Här får du tiderna till helgens F1-lopp – resten av faktan kommer i morgon:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00

Lördag:
Träning 3 kl 07.00
Kval kl 10.00
Söndag: Race kl 09.00 – Sommartid, ställ fram klockan en timme!

För övrigt är det en av tidernas mest framgångsrika mc-förare som hjälper stewardsen i helgen, Mick Doohan. Han vann fem VM-titlar i rad i roadracingens högsta klass under 1990-talet.

•••
Äktenskapet mellan Red Bull och Renault är i gungning. Det tidigare mästarstallet hotar med att lämna F1 och Renault kallar sin partner för lögnare.
Mer om det läser du här:

•••
Den före detta F1-föraren Rubens Barrichello är besviken på F1 2015.
– Jag försökte se loppet, men jag kom till en punkt där jag inte kunde hålla mig vaken längre.
Var F1-premiären ett sömnpillerl?
•••
I morgon ska Fernando Alonso genomföra ett antal tester tillsammans med FIA:s läkare Jean-Charles Piette, därefter blir det en FIAs officiella presskonferens. Där får han sällskap av
Daniil Kwjat (Red Bull)
Felipe Nasr (Sauber)
Kimi Räikkönen (Ferrari)
Nico Rosberg (Mercedes)
Carlos Sainz (Toro Rosso)
Efter den presskonferensen tillåter McLaren inte fler frågor om Alonsos hälsotillstånd eller om olyckan i Barcelona. Teamet har lämnat ut ett pressmeddelande där man klargör att från och med fredag ska frågorna handla om helgens tävling och VM. Några andra frågor svarar spanjoren inte på.
Fernando Alonso kraschade under det näst sista försäsongstestet. Han missade det avslutande testet och premiären med sitt nya team McLaren-Honda.
•••
Natten mellan lördag och söndags är det dags att ställa fram klockan. Det är dags för sommartid och loppet startar kl 09.00.
Så ställ FRAM klockan en timme (enligt den tid som gäller nu börjar racet kl 08.00….)
•••

Du glömmer väl inte att Sportbladet Motor finns på Facebook? Snabba nyheter och snackisar direkt i ditt flöde.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB