Startsida / Inlägg

Två förare stämmer Ericssons team

av Anna Andersson

Många är ni som frågar om Jules Bianchi. Hur han mår, var han befinner sig och vad familjen hans säger.
Faktum är att jag kan ge er väldigt få svar, men jag ska försöka så gott jag kan.

Jules Bianchi körde för Marussia förra året och han kraschade svårt under Japans GP På Suzuka. Han för av banan och körde in under den hjullastare som var inne på området för att hämta den Sauber som Adrian Sutil kraschat strax innan. Tysken hade fått vattenplaning, det regnade och sikten var dålig.
Bianchi drabbades av svåra skallskador, han fördes till sjukhus i Japan, men efter en tid kunde han flygas vidare till Nice i Frankrike. Där behandlas han fortfarande.
Den information som jag har lyckats leta fram säger att han fortfarande ligger i koma. Han andas själv, men är annars är läget oförändrat. Hans familj har inte lämnat någon information sedan den 30 december 2014 när de skrev följande på hans facebook:

“As we reach the conclusion of a difficult year for our family, we wanted to take this opportunity to provide a further update regarding Jules’ medical situation, per our pledge to communicate continued information, when appropriate, to his many fans.
“It was a significant and very comforting step for us to be able to bring Jules home to France last month, to continue his rehabilitation surrounded by his family and friends. This is very important for Jules and also for us.
“Since that time, Jules has received the very best treatment in the Intensive Care Unit of Le Centre Hospitalier Universitaire de Nice (CHU) and now at the CHU’s rehabilitation centre for this kind of trauma.
“Jules’ neurological status remains unchanged; he is unconscious but able to breathe unaided. Whilst there is no significant information to report, we take a great deal of comfort from the fact that Jules continues to fight, as we knew he would, and this has enabled the medical professionals caring for him to commence the planned, but very painstaking, programme of rehabilitation therapy.
“As we reflect on the events of the past few months, we would like to acknowledge once again the overwhelming warmth and affection shown towards our son. These continue to be challenging times for our family, but the knowledge that he has touched the lives of so many people all around the world has helped us through.
“We would also like to acknowledge the respect and support shown by the media towards our family during this time, for which we are extremely grateful.
“We will continue to provide information when it is possible to do so and our sincere appreciation to everyone who continues to pray for Jules.”

•••

•••
Williams var en överraskning förra året. NU är stallet redo att ta ett steg till:

Det blir spännande att se om de har utvecklats under vintern. Själv gillar jag Valtteri Bottas attityd och körstil. Det blir spännande att se vad han kan plocka fram i år.
•••
När det gäller Sauber och rättegångsförhandlingarna med Giedo van der Garde, som jag skrev om i går så hälsar teamet i ett uttalande till Blick att:
– Vi är mitt inne i en förhandling med Giedo van der Garde. Vi avslutade hans kontrakt och vi hade goda skäl att göra det. När vi fattade beslutet baserade vi det på det som var viktigast för teamet och våra 330 medarbetare.
Med andra, betydligt enklare ord – man valde att sparka van der Garde för att rädda resten av personalen. Man anställde Marcus Ericsson och Felipe Nasr som båda har starka finansiärer som hjälper dem. Frågan är väl vad som händer om domstolen dömer till van er Gardes fördel och ger honom en förarplats. Då står Sauber med ytterligare två förare som har betalat stora pengar och har kontrakt….
– Så vitt jag vet har vi ett vattentätt avtal, signerat efter konstens alla regler och det känns tryggt och bra, men jag är ingen jurist, säger Marcus Ericssons rådgivare Eje Elgh till Sportbadet.
– Det är ett bekymmer mellan honom och teamet och det vet vi noll och ingenting om. Vi är inte berörda av det, för vår del har allt fungerat mycket bra, vi har absolut ingenting att klaga på.
Även Adrian Sutil, som hade ett förarkontrakt med Sauber för 2015 stämmer stallet. Han gör det vid en domstol i Schweiz är, enligt Auto, motor und sport ute efter en ekonomisk ersättning, inte efter att få tillbaka sin förarplats.
•••
Nu är det inte många dagar var till F1-premiären, här är Pirellis däck val under inledningen av säsongen:
Australien soft, medium
Malaysia, medium, hard
Kina, soft, medium
Bahrain, soft, medium
•••
Manor är på gång, lastbilen har lämnat fabriken och man har klarat FIAs krocktest.
Men teamet som hette Marussia förra året kör med fjolårets bil och har inte hunnit med några tester alls. Så räkna inte med för stora överraskningar.
•••
Ha en trevlig helg!
Gillar du motor får du följa WTCC-premiären med Rickard Rydell eller WRC. Båda avgörs i Sydamerika.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB