Startsida / Inlägg

Hamilton överlägsen – Ericsson lär vara besviken

av Anna Andersson

Lewis Hamilton bestämde sig för att ställa sig lite snett i starten. Han ville vara säker på att han kom före Nico Rosberg in i första kurvan och det gjorde han också.
Därefter utvecklades loppet precis som Hamilton ville. Han fick styra och ta säsongens andra seger. Det var hans fjärde seger i Kinas GP, han har också tagit fem pole positions på banan – så ja han trivs där.

För Nico Rosberg är det väldigt jobbigt nu, han är klart slagen av sin teamkollega både i kval och race. Jag kan inte se någonting som kan få Hamilton att tappa det övertag som han har just nu, men Rosberg måste attackera i Bahrain om en vecka annars är risken stor att Hamilton går på knock out och avgör säsongen internt allt för långt i förtid. Personligen ser jag gärna en fajt mellan dem och gärna att Ferrari blandar sig i också. Ju fler som kan vara med och slåss om segrar, ju roligare är det.

•••
På det 44:e varvet tvingades Marcus Ericsson ge upp tiondeplatsen till Daniel Ricciardo, Red Bull. Efter en tajt fajt tog australiern den sista poängplatsen, men Ericsson hade lite tur och fick sedan tiondeplatsen eftersom Max Verstappen bröt bara två varv från mål.
– Återigen var det ett fantastiskt resultat för stallet, målet var att ta poäng med båda bilarna och det lyckades vi med, säger Ericsson.
– Det var ett svårt lopp med ett par intressanta dueller, jag hade hoppats att våra varvtider skulle bli lite bättre, men jag hade svårt att få framdäcken att arbeta i rätt fönster. Det gjorde att jag inte klarade av att köra snabbare. Men allt som allt var det ett bra lopp och jag är glad över att jag tog poäng i dag också.
Det betyder att han tog poäng igen, att Sauber tog poäng med båda bilarna för andra loppet av tre i år – men för Marcus är det ändå inte enbart positivt. Han fick återigen stryk av sin teamkollega Felipe Nasr .
Teamkollegan är alltid den första motståndaren, det är honom han måste slå för det är den enda föraren som har samma material. Nu hade Nasr en ny framvinge i Kina och Marcus Ericsson får den nyheten på sin bil i Bahrain nästa vecka. Men det är precis just därför som det är viktigt att vara bäst i det egna teamet, den förare som ligger bäst till i VM brukar få en fördel internt.
•••
Kimi Räikkönen var en rätt nöjd fyra:
– Sett till min startposition på griden så måste vi vara näjda med resultatet. Starten var bra, jag kom snabbt av linjen. Jag bestämde mig för att ta insidan i kurvan och i utgången av kurvan var jag på helt rätt ställe. Jag bromsade bort Williamsbilarna, min bil är väldigt bra på det, och jag tog mig förbi dem. Bilen var rätt bra idag. det var lite svår tmed det första setet däck, men det var nog samma för alla. Därefter var det betydligt bättre.
•••
Det var en underhållande kamp mellan Jenson Button, Pastor Maldonado och Fernando Alonso. Pastor var av banan tre gånger i dag, men den sista gången, när han snuddade Button, kan han inte behöva ta på sig. Button straffades med fem sekunders tidstillägg och två straffpoäng.
Roberto Merhi, Manor-Marussia, höll inte deltatiden när säkerhetsbilen var ute. Det gav honom ett straff på fem sekunder och två straffpoäng.
•••
De tekniska problemen fortsätter för Red Bull, Daniel Ricciardo fick byta motor inför Kinas GP. Danil Kvyat hade tekniska problem även han, var bara tolva i kvalet och fick bryta loppet. Nu vill Red Bull presentera en B-version av sin bil redan till premiären i Europa den 10 maj. Det handlar om en ny front, men även om förändringar i bakpartiet.
– Chassit är ett steg i rätt riktning, säger rådgivaren Helmut Marko till Sky.
– Renault börjar också att hitta rätt, men vi är långt i från Mercedes, både när det gäller hur bilen rör sig på banan och antalet hästkrafter under kvalet. Det haltar fortfarande.
•••
Jules Bianchi ligger i koma sedan sin olycka den 5 oktober 2014.
– Det enda som vi kan säga är att han kämpar med all kraft, precis som han har kämpat varje dag, både före och efter olyckan, säger pappan Philippe Bianchi till Nice-Martin.
– Varje dag genomför han ett maraton.
Fadern berättar att alla organ fungerar som de ska, utan hjälp:
– Men han är fortfarande medvetslös, i koma
•••
Lotus testförare Carmen Jorda ska träna i simulatorn i 20 dagar innan hon får köra sitt första test på bana.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB