Startsida / Inlägg

Kinas GP – det du vill veta

av Anna Andersson

Det är dags för Kinas GP i dag handlar det enormt mycket om mediaarbete och det finns ett par intressanta saker kan vi dela med oss av.
Exempelvis…
…är Lewis Hamiltons nya kontrakt med Mercedes inte klart. Han trodde att han skulle ha skrivit på inför helgens lopp, men det är för mycket som inte stämmer än.Sedan har han ingen manager till hjälp och det är en hel del juridikspråk som ska tas in.
…är Jenson Button pessimistisk inför helgen. Han tror inte att McLaren har någon chans alls eftersom det är så långa rakor på banan i Kina.
…ser Felipe Massa däremot med tillförsikt fram emot helgen. Williams har nyheter med sig och ”Vi är inte allt för långt efter”.
…är Felipe Nasr tveksam till om han kan upprepa femteplatsen från premiären· ”Det blir svårt, men vi hoppas på poäng”
…har Mercedes också med sig nyheter:

två:

och tre:

…är Sergio Perez irriterad. Han är trött på att vänta på den nya bilen som inte kommer tidigare än midsommar.
…byter Red Bull leverantör av bromsarna. ”Tävlingen i Malaysia öppnade vära ögon”, säger Daniil Kvyat.
…är Sebastian Vettel försiktig, trots segern senast.
– Vi vill vara före Williams, säger han.
…har Sauber med sig en ny framvinge.

…är Fernando Alonso plan att avsluta sin karriär hos McLaren-Honda.
•••
Gruset intill infarten i depån är borta. Nu är den avåkningszonen på Shanghai International Circuit asfalterad. För Lewis Hamilton är det lite dumt att det kommer nu och inte fanns där redan 2007. Det var nämligen där, i det gruset, han förlorade VM-titeln till Kimi Räikkönen år 2007.
•••
Inför tävlingshelgerna lämnar däcktillvekraren Pirelli sin syn på helgen och här är deras tankar inför årets tredje VM-deltävling:

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vädret brukar vara rätt oförutsägbart i Kina, men generellt kan vi se fram mot lägre temperaturer än de vi upplevde i Malaysia. Förra året var vädret stabilt under Kinas GP medan det förr om åren varit upp och ner, en intressant faktor att ta med i beräkningarna. Vänster fram är det däck som tar emot mest stryk i Shanghai, bakdäcken får också jobba hårt för att ge bra traction. Trots att vi hittills inte sett ett riktigt varmt kinesiskt Grand Prix under vår tid i F1, kan detta bli fallet om man tittar på väderstatistiken. Detta kan göra det tuffare för däcken – Shanghai är en stor, öppen bana och om du lägger till hög värme ger det mängder av energi i däcken. Vi såg dock i Malaysia att de kan stå upp mot denna utmaning. Eftersom Shanghai är stor och bred finns det många möjligheter för omkörningar och hård kamp ute på banan. När det gäller strategier förväntar vi oss ett tvåstoppsrace under normala förhållanden.”

Största utmaningarna för däcken

Runt 80% av varvet i Shanghai körs i kurvor, vilket innebär att mycket energi går genom däcken nästan oavbrutet. Återkommande accelerationer ut ur kurvorna gör också att förarna måste passa sig för hjulspinn. Bilarna körs ofta med medium downforce här i Kina för att få höga toppfarter på rakorna och i de snabba kurvorna. Svala temperaturer innebär att det finns risk för graining både när det gäller den mjuka och mediumgummiblandningen. Detta ökar både effektförlust och slitage, speciellt i framdäcken. Hög energi går igenom dessa tack vare det stora antalet krävande kurvor – t ex kurva 1, där man nästan kör en komplett cirkel – och de tuffa inbromsningszonerna där vikten skiftas från bilens bakdel till framänden.

P Zero medium med vit märkning fungerar som bäst under lägre temperaturer medan den gulmarkerade, mjuka gummiblandningen ger bäst effekt i högre värme. Kombinationen är effektiv under skiftande väderförhållanden och har därför visat sig fungera mycket väl. Genom den bankade kurva 13, där bilen utsätts för maximal downforce, blir däckets avtryck mot banan signifikant större jämfört med när den står stilla.

Förra årets strategi och hur racet vanns.

Vinnande strategi 2014: Lewis Hamilton, det var en tvåstoppare enligt sekvensen mjuk-medium-medium. Precis som i år kördes racet över 56 varv, Hamilton gjorde sitt första stopp på varv 17 och det andra på varv 38 för ett sista byte till medium. Topp 15 i tävlingen gjorde samtliga två depåstopp, den längsta stinten på medium varade 27 och den längsta på mjuka däck 17 varv.

Förväntad varvtidsskillnad mellan gummiblandningarna: 1,2-1,4 sekunder.

Förväntade väderförhållande för racet: Temperaturer mellan 11 och 15°C, delvis molnigt och 10% risk för regn på söndagen.
•••
Fakta om Kinas GP:

Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 260 m
Genomsnittsfart 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Antal växlingar per varv: 57
Banan debuterade 2004, under tre lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan ( totalt sex gånger).
Vinst från sämsta startposition: Michael Schumacher 2006, från startplats 6.

Topp åtta i kvalet 2014:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Nico Hülkenberg, Force India

Topp 8 i loppet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Fernando Alonso, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Kimi Räikkönen, Ferrari
20. Marcus Ericsson, Caterham

Förare som vunnit Kinas GP:
Lewis Hamilton (3)
Fernando Alonso (2)
Jenson Button (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)
Rubens Barrichello (1)
Sebastian Vettel (1)
Michael Schumacher (1)

•••
Renault ligger fortfarande efter Mercedes och Ferrari, men lovar att det ska gå snabbare i Kina. Red Bull är mer än måttligt irriterande på sin motortillverkare och vill längre fram i resultatlistan.
– Om man ser de förbättringar som vi har gjort så hoppas vi att vi kan attackera Williams, säger Renaults motorchef Remi Taffin.
– Det förändringar som vi har gjort bör göra att bilarna som kör med våra motorer är snabbare på rakorna.

Här ser du vilka bilar som hade bäst toppfart under kvalet till Malaysias GP:
Felipe Massa Williams Mercedes 326,8 km/h
Pastor Maldonado Lotus Mercedes 325,4 km/h
Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 325,4 km/h
Valtteri Bottas Williams Mercedes 325,2 km/h
Marcus Ericsson Sauber Ferrari 324,1 km/h
Romain Grosjean Lotus Mercedes 323,3 km/h
Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 322,6 km/h
Sergio Perez Force India Mercedes 322,0 km/h
Nico Hülkenberg Force India Mercedes 321,9 km/h
Felipe Nasr Sauber Ferrari 321,3 km/h
Nico Rosberg Mercedes Mercedes 318,4 km/h
Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 318,3 km/h
Daniil Kvyat Red Bull Renault 318,2 km/h
Daniel Ricciardo Red Bull Renault 315,8 km/h
Max Verstappen Toro Rosso Renault 315,6 km/h
Carlos Sainz Toro Rosso Renault 315,4 km/h
Jenson Button McLaren Honda 313,1 km/h
Fernando Alonso McLaren Honda 313,0 km/h
Roberto Merhi Marussia Ferrari (gamla motorn) 304,9 km/h
•••
Mick Schumacher, son till den sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher har inlett säsongen i formel 4. Han var åtta på det första testet. Han kör för övrigt i samma team som Harrison Newey, son till stjärndesignern Adrian Newey.
– Han kommer inte att prata med media under inledningen av säsongen utan koncentrerar sig helt på det han ska göra, jobba tillsammans med sitt team, säger Sabine Kehm, presstaleskvinna för familjen Schumacher.
•••
I morgon följer en rapport från träningarna. Ni bör ha den kring 10.30.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB