Startsida / Inlägg

Action i Barcelona

av Anna Andersson

Den första träningen har startat i Barcelona, det är varmt, mycket pollen i luften och det är full fart på banan.
20150508_100925

Men vi får inte se Marcus Ericsson. Han står över det första passet, Sauber låter testföraren Raffaele Marciello (som stöttas av Ferrari), köra den första fria träningen. Det är andra gången som italienaren får köra ett träningpass, förra gången fick Felipe Nasr flytta på sig. Ericsson tar tillbaka sin bil i eftermiddag.
Vi träffade Ericsson i går. Vill du läsa hans tankar så gör du det här:
Jag väljer att länka till artikeln, annars blir bloggen oändligt lång. Det blir enklare för er att läsa om jag gör så.

•••

Precis som vanligt ger jag er däcktillverkaren Pirellis tankar inför racehelgen. Nu väntar Barcelona, en bana som team, förare och däcktillverkare känner väl eftersom man testat mycket här. Men det är betydlgit varmare nu än när testerna genomfördes i februari, det är redan nu under förmiddagen över 20 grader varmt och det förändrar naturligtvis förutsättningarna inför loppet.

unnamed(1)
Vill du se bilden bättre, klicka på den så blir den större.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Barcelona är förstås en av de banor vi känner bäst, och vi har redan samlat massor av data under testerna här. En av de saker vi noterat så här långt är att Circuit de Catalunya återigen kommer ställa störst krav på framdäcken. Förra året betydde motorernas ökade vridmoment och större påfrestningar på bakdäcken att vi för första gången fick se att bakdäckens kondition var den faktor som avgjorde depåstrategierna. Genom de förbättringar vi gjort på bakdäckens konstruktion i år, är vi tillbaka till det vi är vana vid, att framdäcken bestämmer taktiken. Vi bedömer dock inte att det blir fler depåstopp, förra året använde en majoritet av förarna en tvåstoppstrategi och det lär vi få se i år igen. Största osäkerhetsfaktorn kommer att vara vädret, det brukar vara väldigt varmt i Barcelona, men det finns ingen garanti för detta. Starten på den europeiska delen av säsongen innebär traditionellt att många team har med sig viktiga uppdateringar av bilarna, och det skall bli väldigt intressant att se hur dessa interagerar med våra nya däck.”

De största utmaningarna för däcken

Att kunna kontrollera slitage och förlust av grepp på grund av utmattning av materialet är den största utmaningen eftersom Montmelo är en bana som påverkar däcken mycket med sina långa kurvor och sektioner där bilen snabbt måste kunna ändra riktning. Vänster sida har det tuffast – sidokrafterna på vänsterhjulen är de näst största under hela säsongen – och då framförallt vänster framdäck.

Bilarna kör med hög downforce i Barcelona för att ha bra fäste i de snabba kurvorna och detta ökar förstås påfrestningarna, däcktemperaturen når som mest cirka 130°C.

Åtta av de senaste tio racen i Barcelona har vunnits från pole position (och bara en från utsidan av första startledet). Detta understryker vikten av att välja rätt strategi på en bana som alltid bjuder på tät racing och som alla team känner väl.

Pirelli har med sig däck även till GP2- och GP3-seriernas race i helgen, liksom till den tvådagarstest som körs efter Spaniens GP på tisdag och onsdag. Detta innebär att nästan 4000 däck transporteras till Barcelona, totalt krävs 14 långtradare inklusive Pirellis hospitalitytruck.

Förra årets strategier och hur racet vanns

2014 använde de första tre i mål tvåstoppstrategier medan den högst placerade trestopparen var Sebastian Vettel som kom fyra med sin Red Bull efter att ha startat från 15:e startruta. Mercedesföraren Lewis Hamilton vann före Nico Rosberg efter att ha kört sekvensen medium-medium-hård. Rosberg provade en annan strategi: medium-hård-medium.

Väntat tidsgap mellan gummiblandningarna: 0.8 -1.2 sekunder per varv.

Väderutsikter för racet: Torrt och varmt, som mest 25°C med nattemperatur på 13°C. Moln kan förekomma innan tävlingen men klart väder väntas till söndagen.
•••
Inget nytt kontrakt för Lewis Hamilton än, det sägs att det ska vara klart till Monacos GP om två veckor. Snacka om att det drar ut på tiden och hela tiden blir ickenyheter. Tröttsamt.
•••
Det ryktas om att Ferrari har sparkat sin teammanager Massimo Rivola, stallet har inte bekräftat det utan det sägs att det är personliga orsaker som gör att han inte är i Barcelona.

När det gäller Kimi Räikkönens framtid hos Ferrari så sa han följande när jag var på en pressträff:
– Jag vet inte, de säger väl något när de är klara. Det blir som det blir. Jag funderar inte över det.
Sebastian Vettel sa att han gärna ser Kimi som teamkompis nästa år också.
– Det är bra för teamet om han stannar, sa Vettel.
– Han har varit här länge, han har ju varit här i två omgångar. Vi arbetar bra tillsammans.
•••
Det är tio år sedan Carlos Sainz var i Barcelona för att se på F1 första gången. Då träffade han Fernando Alonso och bestämde sig för att själv bli F1-förare en dag. Han berättade personligt om det mötet och en text finns här.
•••
I dag skickar vi också en tanke till Gilles Villeneuve. Det är 33 år sedan den stora Ferrariidolen omkom under kvalet till Belgiens GP på Zolder.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB