Startsida / Inlägg

Allt nytt för Kimi och Seb

av Anna Andersson

Efter att ha besökt ett ackrediteringscenter på en åker, stått i kö, blivit avvisad på väg till parkeringen, vänt, tjatat, använt den övertydliga mammarösten och stått i ytterligare tre köer för att få pressplats och köpa internet är vi på plats i Barcelona.
Nu väntar ett rally mellan olika presskonferenser och annat plock under dagen.
För att ni ändå ska ha lite att diskutera så länge ger jag er lite fakta om Circuit de Catalunya, F1-banan utanför Barcelona som enligt traditionen står värd för det första loppet i Europa.
Här ett härligt foto från Carlos Sainz, taget i Barcelona, det är tio år gammalt….

Banfakta:
Varvlängd: 4,655 km. ( 66 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T5, T10, T14, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Bromszoner: 8 ( en hård)
Avstånd till första kurvan:v730 m.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Tid i depån vid en hastighet av 60 km/tim: Ca 19,9 sek.
Banrekord: Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008. 1.21,670
DRS: Startmålrakan, samt mellan kurvan 9 och 10, den kortare rakan på motsatt sida.
Vinnande strategi 2014: Två depåstopp, vilket också var den vanligaste strategin.

Banan i Barcelona inleds, precis som jag skrev i går, med två sektioner där förarna har ett bra flyt, sedan kommer den avslutande sektorn och den skiljer sig väldigt mycket från inledningen. För förarna handlar det om att accelerera och bromsa ofta, kurvorna ligger nära varandra och en sämre sista sektor kan förstöra hela varvtiden. Den delen är avgörande under kvalet.
Så här beskriver Marcus Ericsson banan:

– Det är Europapremiär och det är en bana som jag och alla andra förare också har kört otroligt många gånger i väldigt många olika klasser. Det är en bana som jag trivs bra på, den avslutande sektorn är det absolut svåraste på hela banan. Den är speciell, det är lätt att slita på bakdäcken om man bromsar för hårt. Det partiet är väldigt tekniskt och utmanande.

– Jag skulle kunna förklara det så att man som förare flyter med under de inledande två sektorerna, körningen har sin rymt och det är en behaglig körning, men den sista delen av banan är långsam och hackig. Den passar inte in i banlayouten och det gör den lite mer utmanande. Det gör att det blir svårt för ingenjörerna att ställa in bilen rätt, man måste kompromissa rätt mycket. Antingen har man en bil som är bra under den första delen av varvet och har problem under den sista delen, eller är det tvärtom. En varvtid kan vara väldigt bra fram till du kommer till den sista delen, då tappar du plötsligt en halv sekund hur lätt som helst. Det gör det svårt för både förare och bil. Det är svårt att hitta en setup som passar över hela varvet.

– De bästa omkörningsmöjligheterna finns in i kurva tio, men det går även att köra om in i kurva ett. Det kan också gå att dyka lite lurigt på innern i kurva fem, det kan var ett överraskningsmoment och det går att attackera där. Det finns ett par omkörningsmöjligheter, även om banan inte är världens enklaste att köra om på.

Segrare de senaste fem åren:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Fernando Alonso, Ferrari
2012: Pastor Maldonado, Williams
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Mark Webber, Red Bull

Flest antal segrar:
Michael Schumacher, 6. (1995, 1996, 2001, 2001, 2003, 2004.)
Resultat 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Romain Grosjean, Lotus
20. Marcus Ericsson, Caterham
Kvalresultat 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1.25, 232.
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Romain Grosjean, Lotus
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Jenson Button, McLaren
20. Marcus Ericsson, Caterham.
•••
Vilka förväntningar har ni inför Europapremiären? Ferrari satsar hårt med rejäla uppdateringar för Sebastian Vettel och Niki Lauda tror att den motorfördel som Mercedes har haft tidigare inte finns kvar i Barcelona.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB