Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: Jag hade hoppats på Ferrari

av Anna Andersson

Ni var många som gillade Stefan”Lill-Lövis” Johanssons gästspel efter GP-loppet i Bahrain.
Därför är han tillbaka på bloggen.
Här delar han med sig om sina tankar efter F1-loppet i Barcelona, och ja, om ni är många som läser och delar bloggen så kommer han tillbaka.

Nico Rosberg vann Spaniens GP, han slog tillbaka på ungefär samma sätt som han gjorde förra året. Då inledde Hamilton säsongen bäst, men det var under våren som var Rosbergs starkaste period då han bland annat vann i Monaco. Precis som jag skrev förra gången när jag fick chansen att vara med här på F1-bloggen så är det så otroligt små marginaler mellan Rosberg och Hamilton hela tiden. Tidigare i år har Hamilton haft det där lilla övertaget, men nu var det Rosberg som tog pole positon och därefter tog han också starten. Det gjorde att det var han som kunde bestämma loppet vilket gjorde att han dominerade ända in i mål. Rosberg svarade på den kritik han har fått på bästa sätt, genom att helt enkelt dominera helgen. Han var felfri från kvalet till målgång och är nu tillbaka både mentalt och poängmässigt för att göra mästerskapet intressant igen.

Det kan ha varit den lilla förändringen med den nya kopplingen som gjorde att han trivdes bättre i samband med starten. Som förare så testar man hela tiden gränserna, man ändrar någonting som gör att det går lättare och som gör att bilen passar en själv bättre. Det är små detaljer, men de kan göra en stor skillnad.
Många var imponerade av Hamiltons strategi med tre stopp, men när det visade sig att han inte kunde komma förbi Vettel på banan så hade han i princip inget val mer än att gå till plan B, vilket i detta fallet var en strategi med tre stopp.

Jag tycker att det är synd att strategin har en så stor betydelse under F1-loppen i dag, det handlar mer om strategi än om hastighet. Hur ska man göra för att förändra det undrar du kanske?

Det finns ingen enkel lösning tyvärr, det är en kombination av hur beroende alla moderna racer bilar är av aerodynamiken och hur nästan alla moderna banor är designade.
I princip är alla F1 banor designade på samma sätt, efter samma mall och det är en trend som har pågått i närmare tjugo år nu och det är en trend som inte bara F1 har råkat ut för. Det är nästan omöjligt att köra om på de där banorna, oavsett vilken form av motorsport du tävlar i. Tidigare så följde banorna naturen och de var en del av omgivningen, nu är de väldigt konstgjorda. Det känns nästan som om de försöker att göra det intressant, men de försöker lite för mycket. Visuellt ser banorna fantastiska ut men i många fall är det helt enkelt antingen för många kurvor eller helt enkelt fel radie eller vinkel på kurvorna för att det ska gå att köra om, vare sig det sker i ingången på svängarna eller i utgångarna. Som förare kan du välja att satsa både i ingången och i utgången av kurvan, men som det är nu så följer kurvorna varandra som på ett pärlband och det skiljer ingenting på om du får en bättre utgång än den andra föraren eller inte för det finns bara en ideallinje, vid sidan är det så smutsigt med gummirester och annat att det inte går att välja det spåret. Jag tycker att det förstör racingen och det blir inte så intressant att titta på heller. Det är synd.

Till helgens lopp i Barcelona kom många stall med uppdateringar till sina bilar, jag misstänkte att Mercedes övertag skulle öka. Enligt mina källor så har Merca ännu mycket mer krut kvar i sin påse och jag är övertygad om att dom kommer att dominera under resten av säsongen också. Jag tror nog att gapet har växt sedan tävlingen i Bahrain, vilket är synd. Jag hade hoppats att Ferrari skulle kunna hänga på det racet. Red Bull är helt ute ur racet eftersom Renaults motorer är för dåliga och McLaren-Honda blir säkert bättre, men jag tror inte att det räcker till segrar i år. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon kan utmana Mercedes i år.

Däcken har spelat en stor betydelse de senaste åren och det kommer de att göra framöver också. Om det blir väldigt, väldigt varmt som det var i dom race tidigare i år när Ferrari var med och utmanade om segrar, kan Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen ha något att säga till om, men om det är lite mer normala temperatur så har dom ingen chans som det ser ut nu. Då är Mercedes fortfarande helt överlägsna.

När det gäller Marcus är det inte så mycket att säga. Både han och hans teamkollega Felipe Nasr förlorade racet redan i kvalet och det känns som om Sauber kanske har tappat jämfört med sina konkurrenter. Det är alltid så att de lättaste poängen tar du i början av säsongen, innan alla har fått ordning på sina grejor, och där gjorde ju Sauber ett jätte bra jobb. Men ju längre säsongen lider, ju mer kommer de ekonomiskt starka stallen att dra ifrån. Jag vet inte vad Sauber har för ekonomi, vad de kan satsa på att utveckla bilen, men det är ekonomin som styr utvecklingen på bilarna. Kan du lägga två miljoner på att hitta ett nytt sätt att hantera bromsluften så att du får 25 kg mer downforce med 10 kilo mindre drag, eller kan du inte det?
I slutändan är det det som avgör hur fort du kan åka.
Tyvärr är det F1 i ett nötskal idag. Innan sporten fattar något radikalt beslut blir det ingen ordning på den biten.

Tack för all positiv feedback jag fick efter det förra inlägget. Det värmde.

Vi hörs
Stefan

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB