Startsida / Inlägg

Välkomna till Kanadas GP

av Anna Andersson

F1-cirkusen har anlänt till Kanada och till den fantastiska banan Circuit de Gilles Villeneuve, en blandning av vanliga gator och racerbana. En bana med flera långa rakor, fina omkörningsmöjligheter och en bana som sliter oerhört på bromsarna.
Kan det möjligen ställa till ett problem för Mercedes och ge Ferrari som har uppdaterat motorn en extra god möjlighet att vinna sitt andra lopp för året?
Mer om det tänkte jag skriva i morgon.
Här kan du följa världsmästaren Lewis Hamilton under ett varv i simulatorn:

I dag får ni Pirellis tankar inför helgen:
Till Kanadas Grand Prix har Pirelli valt samma däckkombination som senast i Monaco – mjuk och supermjuk gummiblandning. Banan bjuder dock på större utmaningar för däcken, den är tuffare och ger mer slitage och greppförlust på grund av värmeutveckling i däcken. De krafter som påverkar däcken mest är de längsgående vid acceleration och inbromsningar, snarare än de sidokrafter som uppstår i kurvorna.

Banans karaktär innebär också att taktik kan användas för att tjäna placeringar, i förra årets race fick vi se en mängd olika däckstrategier. Även om påfrestningarna på däcken inte är speciellt höga eftersom beläggningen har relativt dåligt grepp, finns här också höga banmarkeringar som kräver en stabil däckkonstruktion. Banan är också känd för att vara tuff mot bromsarna. Ostadigt väder är dessutom en faktor att räkna med eftersom Albert Park delvis består av allmän väg med ojämnt grepp, något som ger ytterligare osäkerhet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Kanadas GP brukar bli ett av säsongens bästa race, på en bana som inte liknar någon annan under säsongen. Därför kan vi räkna med överraskningar, här är också möjligt att vinna från en lägre startposition, speciellt om man använder en smart däckstrategi. Eller om det regnar. Eller om det kommer ut en säkerhetsbil. Allt detta är möjligt i Montreal… Vi har återigen valt mjuka och supermjuka däck, den supermjuka gummiblandningen har i år gjorts om för att än mer minska risken för graining och blåsbildning i slitbanan. Med de relativt låga temperaturer vi ofta ser här, borde just motståndskraften mot graining vara något som teamen uppskattar. Eftersom allt kan hända i Kanadas GP är bästa strategin att ha ett visst mått av flexibilitet och kunna reagera på förändrade omständigheter. Som vi såg i Monaco, kan insatsen vid strategispel vara väldigt hög.”

De största utmaningarna för däcken

Greppet i banan är generellt sett lågt, speciellt i början av helgen när banan är ”grön”, dvs innan gummi lagts ner i asfalten. Banan i Albert Park, som en gång byggdes upp för olympiaden 1976, används sällan under året. Det låga greppet brukar också finnas kvar till racet, en av anledningarna till att så många förare fått närkontakt med den ökända muren efter chikanen i början av start- och målrakan, kallad ”wall of champions”. Bara en av anledningarna till att säkerhetsbilen kan komma ut på banan.
Banmarkeringarna är en viktig faktor eftersom bilarna kör över dem i runt 130 km/h, en tuff test på däckens struktur. Pirellis tekniker i Milano har dock testat F1-däcken i farter upp till 450 km/h för att se hur mycket strukturen klarade utöver det vanliga och konstruktionen var fortfarande intakt.
Till skillnad mot Monaco körs bilarna med låg downforce i Kanadas GP för att ge maximal toppfart på över 300 km/h på rakorna. Banan har inga långa kurvor utan det handlar mest om accelerationer och inbromsningar. Påfrestningarna på bromsarna har ställt till det för team förr om åren, det gäller också för förarna att undvika hjulspinn som kan påskynda slitaget.

Förra årets strategier och hur racet vanns
Vi fick se en variation på en- och tvåtoppstrategier under fjolårets race, som utmärktes av två perioder med säkerhetsbil. Daniel Ricciardo i Red Bull vann med en tvåstoppare som han utnyttjade på bästa sätt genom att med fräschare däck ta ledningen med bara två varv kvar. Topp fyra gjorde samtliga två depåstopp, den högst placerade enstopparen var Force Indias Nico Hülkenberg på femte plats. Han startade på mjuka däck och körde en stint på hela 41 varv innan han bytte till den supermjuka gummiblandningen.

Väntad tidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1 – 1,2 sekunder/varv.

•••
Marcus Ericsson är positiv inför helgen i Kanada, trots två tunga tävlingar i Barcelona och Monaco:
– Jag ser fram emot Kanadas GP, banan tycker jag väldigt mycket om, det är en kombination av stadsbana och racerbana och dessutom är det ett traditionellt lopp med mycket historia. Det är också en bana som borde passa vår bil, eftersom vi kommer upp i en hög hastighet i slutet av rakorna så kan det vara en fördel för oss att det är så många rakor. Vid sidan av motorns prestanda så kommer också stabiliteten på bromsarna och de snabba riktningsändringarna att vara avgörande. Det finns flera bra omkörningsmöjligheter på rakorna och jag tror att banan kommer att göra att vi kan prestera bättre i Montreal än vad vi har gjort i de senaste loppen.
•••
Bernie Ecclestone har inte träffat Michael Schuamcher efter dennes skidolycka.
– Nej, säger F1-gurun.
– Jag vill inte se honom så, jag vill minnas honom som den han var. Så vill jag se honom och om han kommer tillbaka vill jag ha Michael igen.
•••
Jag ber om ursäkt för min usla uppdatering den senaste tiden, jag har flyttat tillsammans med familjen och det har inte varit enkelt att hitta någonting i röran. Allra minst få till internet….
Men nu ska det vara fixat.
Äntligen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB