Startsida / Inlägg

21 lopp 2016 – rätt eller fel?

av Anna Andersson

När det börjar närma sig sommarlov inom F1 brukar det också bli ordentlig fart på förarkarusellen, vem kör egentligen var nästa år?
Vem får lämna sin plats och vad händer med Kimi Räikkönen?
Den sistnämnda är lika het varje år och efter årets säsong går hans kontrakt med Ferrari ut. Vad händer då? Stannar han?

Sebastian Vettel har redan påtalat att han gärna arbetar med Kimi Räikkönen, men stallets chefer har också sagt att de vill se resultat innan Räikkönen får ett nytt kontrakt.
Som en möjlig ersättare nämns Valtteri Bottas, Williams, men även Danien Ricciardo, Red Bull och tonåringen Max Verstappen, Toro Rosso. Sedan har också Nico Hülkenbergs namn nämnts.
Tysken är också aktuell för Williams, och går han dit kommer han tillbaka till sitt första F1-stall. Annars sägs det att Jenson Button kan vara på väg att lämna McLaren för att återvända till Williams för hos McLaren vill Kevin Magnussen och Stoffel Vandoorne gärna ha en plats. Vandoorne har nu bytt manager, till den som också Button har.
Button har ju hängt med en stund i F1:

När det gäller Pastor Maldonado, som har rejält med pengar med sig, så kan han vara på väg till Force India och i sådant fall ersätta Nico Hülkenberg. Jolyon Palmer, testförare hos Lotus, har redan påtalat att han vill ha en förarplats 2016 och det sägs att Renault är på väg att köpa tillbaka stallet.
•••
Mercedes stallchef Toto Wolff bekräftar att F1 återvänder till Tyskland 2016. I år blir det inget race på Nürburgring av ekonomiska orsaker, men Hockenheim har kontrakt 2016 och kommer att genomföra loppet.

Här är den nya kalendern för 2016 och det blir ett par förändringar, Säsongen startar först den 3 april, men sedan blir det tätt på given. Det är 21 lopp, inte 19 som i år, och man har gjort ett par förflyttningar för att underlätta resandet. Malaysias GP flyttas från våren till oktober, Rysslands GP från oktober till maj. Azerbajdzjan är ny värld för Europas GP och Österrikes GP flyttas in i juli medan Storbritanniens GP avgörs i juni.

Här är i alla fall kalendern.
3 april – Australiens GP
10 april – Kinas GP
24 april – Bahrains GP
1 maj – Rysslands GP
15 maj – Spaniens GP
29 maj – Monacos GP
12 juni – Kanadas GP
26 juni – Storbritanniens GP
3 juli – Österrikes GP
17 juli – Europas GP (Azerbajdzjan)
31 juli – Tysklands GP
7 augusti – Ungerns GP
28 augusti – Belgiens GP
4 september – Italiens GP
18 september – Singapores GP
25 september – Malaysias GP
9 oktober – Japans GP
23 oktober – USA:s GP
30 oktober – Mexikos GP
13 november – Brasiliens GP
27 november – Abu Dhabis GP

21 lopp – vad tycker du? Är det lagom, för få eller för många?
Jag ser en risk i att det blir lite för ointressant, att man tar död på säsongen och intresset. Om ett stall dominerar så som Red Bull gjorde under fyra säsonger, Ferrari under början av 2000-talet och som Mercedes har gjort de två senaste säsongerna så blir det för många ointressanta lopp på för många nya banor (och de bjuder sällan upp till omkörningar och fajt direkt). Min åsikt är att man borde hålla sig kring 18 lopp om året, använda sig av de klassiska banorna så mycket det går och värna om sporten istället för att bara tänka på pengar, nya marknader och plocka in banor som är kopior av varandra där vi ser allt för få fajter. En annan sport som ligger närma mitt hjärta, handbollen, har redan gjort ett sådant misstag. Där spelas EM och VM vartannat år, och OS vart fjärde. Däremellan är det EM-kval och VM-kval, det är ligor med 18 lag, Champions League som bara växer och resultatet blir att en seger inte är värt någonting till slut och det blir inte alls samma intresse bland fansen tilld e stora evenemangen. Det går helt enkelt inflation i de stora titlarna, varför satsa på ett EM när du har OS ett halvår senare?
Jag ser en risk i att det blir likadant för F1 om det blir race varje helg, jag har svårt att se att TV -publiken ökar när det är 21 race på åtta månader och de slutar med samma tre gubbar på pallen. Så har det varit vid de flesta tillfällena i år.
Ibland är det inte fel att få längta lite också.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB