Startsida / Inlägg

Ericsson: – Det gör livet svårt.

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har haft några dagar ledigt, eller aktiv vila som det så fint heter. Nu har han pratat med motorsportmagazin och berättat att han inser att han måste bli bättre under kvalet. Han ligger under med 6-3 jämfört med sin teamkollega, även om han har ett års mer erfarenheter från F1.
– Det är rätt tydligt att jag måste förbättra mig i kvalet. Det är det som tynger mig mest, framförallt när man jämför det med min teamkollega, säger han.
Han säger att det största problemet är att när han kvalar in bakom Felipe Nasr är han inte teamet prioritet udner loppet.
– Det gör livet rätt svårt för en.
Han påpekar att en anledning till att han har haft det tungt är att Saubern inte riktigt har passat hans körstil.
– Ibland måste man hitta vägar att anpassa bilen mer till sin körstil så att man kan få ut mer av bilen, säger han.
Sauber inledde säsongen bra, men har halkat efter. Bilen väntar fortfarande på en rejäl uppdatering och den kommer efter sommaren. Ferrari uppdaterar motorn till Belgiens GP i slutet av augusti och nyheter till chassit kommer till Singapores GP en månad senare.
– Det är klart att det inte är jättekul att inte kunna konkurrera på samma sätt som vi gjorde under början av året, men vi måste alltid ta ut max ur bilen och vi hoppas att vi kan vara i bra form under den andra delen av säsongen, säger han.
När det gäller framtiden diskuterar Eje Elgh och Marcus Ericsson med Sauber om en förlängning av kontraktet.
•••
För övrigt uppdaterade Force India bilen till Storbritanniens GP, det var en B-version av den bilen som körde under inledningen av säsongen och det gav teamet åtta poäng.
– Det var två steg framåt, sa Nico Hülkenberg efteråt.
Teamet planerar nu att göra ytterligare tre uppdaterignar under säsongen. Till nästa helg i Ungern kommer en ny bakvinge som ska ge bakdelen av bilen ett bättre fäste på långsamma banor och till loppet på Spa den 23 augusti kommer nästa nyhet:
– Till dess har vi en ny framvinge, vi förändrar den främre delen av underredet och diffusorn, säger designern Andy Green till auto, motor und Sport.
Till tävlingen i Singapore den 20 september kommer sedan ännu en uppdatering, då handlar det om bromsarna.
•••
Adrian Newey, stjärndesignern från Red Bull som inte längre bara jobbar med F1-bilar, ger RB ett rätt uselt betyg. Han hävdar att det inte bara är motorns fel att bilen inte är tillräckligt bra utan att chassit också har problem.
– Ska jag vara rättvis är det så att bilen inte är lika bra som Mercedes eller Ferrari i år, säger han till F1i.com
– Jag ser inte hur vi ska kunna vinna något lopp i år, i alla fall inte utan en rejäl skopa bondtur.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB