Startsida / Inlägg

F1 får nya regler redan 2015

av Anna Andersson

Niki Lauda kritiserar F1 rätt hårt. Han vill ha tillbaka spänningen och han vill att förarna ska ta större risker.
Här kan du läsa vad han tycker
Vad tycker du?
Är F1 för mycket TV-spel i dag?

Strategigruppen haft ett möte om sportens framtid och man har bestämt att varje nytillkommen motortillverkare får ha en powerunit extra under den första säsongen. Det betyder att Honda redan i år får använda fem medan de andra får använda fyra utan att bli bestraffade.
Från och med Belgiens GP vill man också minska coachingen av förarna, framförallt vid starten Det heter bland annat:
” Föraren ska ha full kontroll för att höja spänningen och därmed ska det inte bli förutsägbart.”

Till 2016 kommer sedan andra ändringar när det gäller PU och avgassystem, man vill minska kostnaderna för utvecklingen av PU och man diskuterar förändringar i både kvalet och racet.
Däremot är det bekräftat att teamen själva väljer däck 2016 och 2017 ska bilarna få ett nytt utseende, de ska se aggressivare ut, de ska vara bredare, få nya vingar, ett förändrat underrede och högre downforce.
Men de detaljerna räknar jag med att återkomma om när de är beslutade.
Vad anser ni om fria däckval?

•••
Träningsdag i Storbritannien och precis som vanligt ger jag er Pirellis tankar inför loppet. Här är de:

” P Zero i gummiblandningarna hård/orange och vit/medium är valet för Storbritanniens Grand Prix på Silverstone, en snabb och svepande bana som är hård mot däcken med de många fullfartskurvorna. Detta resulterar i rejält slitage och förlust av grepp på grund av värmeutveckling i konstruktionen, något som förvärras vid höga temperaturer vilket förväntas till helgens tävling. Silverstone är en av de historiska F1-banorna och dessutom en av Pirellis hemmatävlingar, företagets logistikcentrum ligger i Didcot, bara en timmes bilresa från anläggningen.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Silverstone är ett fantastiskt race, med en extremt kunnig och entusiastisk bas av engelska racingfans. Det är en av få banor där förarna säger att de faktiskt kan höra publiken under varvet. Precis som förra året har vi med våra två hårdaste däck i sortimentet. Detta för att banan ger de högsta sidokrafterna under säsongen och detta påverkar både gummiblandningen och konstruktionen. Vi kan alltså se fram emot mellan ett och två depåstopp, speciellt om det blir varmt, som väderleksrapporten nu lovar. Höga temperaturer har i och för sig förutspåtts förr om åren och ändå har vi fått se klassiskt engelskt busväder istället! Teamen kommer alltså vara förberedda för alla tänkbara möjligheter och fundera över hur de skall få ut det mesta från sina däck under hela helgen, snarare än att köra igenom träningspassen ett i taget. Silverstone är en av de banor som verkligen belönar mod och självförtroende, så vi kan se fram emot ett riktigt bra race.”

Största utmaningarna för däcken

Silverstone är känt för sina snabba svepande kurvor som går i varann, vilket ger höga sidokrafter som påverkar däcken med som mest 5g. Teamen använder hög downforce vilket ger både höga sidokrafter och tuffa påfrestningar i längsled. Rakorna och bromszonerna är relativt korta och därför förlorar man inte så mycket på att köra med hög downforce.

Silverstones asfalt har bra grepp och detta gör det ännu tuffare för däcken, temperaturen i slitbanan når som mest runt 110°C. Detta kan man också se på bilderna från värmekamerorna som har blivit ett populärt inslag i TV-sändningarna sedan det introducerades 2013.

Förra året blev Silverstone scenen för en uppvisning av Pirellis framtida teknologi när man för första gången monterade 18-tumsdäck på en modern F1-bil och körde några demonstrationsvarv med en Lotus körd av Charles Pic.

Strategierna 2014 och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann tävlingen över 52 varv för Mercedes med en tvåstoppsstrategi. Han startade på mediumdäcket, gjorde ett stopp för hårda däck på varv 24 och ytterligare ett för samma gummiblandning på varv 41. Racet påverkades av en tidig rödflagg med påföljande omstart då förarna tilläts byta däck på startgriden. Detta hade stor inverkan på strategierna, sju förare i topp 10 klarade racet på bara ett stopp.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 1,0 – 1,2 sekunder/varv. ”
•••
Jenson Button är positiv inför sitt hemmalopp med kristeamet McLaren Honda. Han tror på en placering bland de tio bästa.
•••
Det ryktas om att Valtteri Bottas redan har ett kontrakt med Ferrari, men Sebastian Vettel stöttar sin nuvarande teamkollega Kimi Räikkönen:
– Som förare är man van vid att saker inte alltid fungerar så som man vill, säger Vettel till tysktalande journalister.
– Kimi har varit med så länge att han är lugn, oavsett vad är han lugn, och kan koncentrera sig på sig själv. Jag tror att det kan se väldigt annorlunda ut om två, tre lopp.
Han fortsätter:
– Det är ingen hemlighet att vi trivs tillsammans, vi förstår varandra bra, han är rak och ärlig och det är en sak som jag verkligen uppskattar med honom. Det har heller inte förändrat sig under åren och därför tycker jag att det vore bra om vi kunde fortsätta att arbeta tillsammans.
•••
Det ryktas också om att Renault tar över Lotus, stallet som blev världsmästare under namnet Renault 2005 och 2006.
•••
<a href="”>Mer om dagens träningar läser du här

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB