Startsida / Inlägg

Italiensk tidning: Bottas petar Räikkönen

av Anna Andersson

Nu borde vi ladda för Tysklands GP på Nürburgring. Det gör vi inte. Det blir inget lopp där i år på grund av ekonomin och nu meddelar arrangörerna från Sotji att även Rysslands GP har problem. En promotor har gått i konkurrs och efterträdaren har svårt att få ekonomin och gå ihop. Den finansiella krisen i Ryssland gör det väldigt svårt för arrangören och enligt den tyska tidningen FAZ så saknas det närmare 65 miljoner Euro för att tävlingen ska kunna genomföras i oktober.
Förra året var Rysslands GP en publiksuccé med 146 000 åskådare, däribland Vladimir Putin. I år har man sålt 20 000 biljetter till loppet i oktober och 2016 ska loppet avgöras i maj. Det betyder att det enligt planen ska genomföras två F1-lopp i Sotji på bara ett halvår, men det finns inga pengar.
•••
I Italien sägs det nu att Valtteri Bottas redan har skrivit på för Ferrari, men att stallet inte vill säga någonting eftersom Kimi Räikkönen har en option och den går ut först den 31 juli. Därför kommer Bottas att presenteras först i augusti.
När det gäller Williams sägs det att den kanadensiske miljardären Lawrence Stroll är beredd att investera 120 miljoner euro i teamet, förhoppningen är att hans son, F3-föraren Lance Stroll ska få ett kotnrakt med teamet från 2017.
•••
Den tidigare F1-föraren Jean Alesi åkte fast för fortkörning i Tyskland i går. Han trodde antagligen, som så många andra, att det alltid är fri fart på Autobahn. Det stämmer inte.
Han dundrade med 140 km/timmen där det var 80 km/timmen.
– Jag hade kört ett par timmar i min Mercedes och ville så snabbt som möjligt till Nürburgring där min son skulle testa en Formel Renault, han har redan vunnit lopp i Formel 4, säger Alesi till Blick.
– Polisen var väldigt snäll, vi pratade om racingen, men han ville ändå ha 1000 euro i böter. Dessutom måste jag lämna in körkortet och får inte köra bil i Tyskland på två månader.
•••
Carmen Jorda har än så länge bara kört i Lotus simulator, men är övertygad om att hon snart får testa för teamet.
•••
FIA har också ändrat reglerna för superlicensen, bland annat får förarna i DTM nu också poäng för att kunna samla till sig en superlicens, vinnaren av Formel E får en superlicens och en testförare som inte har chansne att köra F1 behåller sin superlicens i tre år.

•••
Trevlig helg! Som vanligt blir det motor i tidningen i morgon lördag, ni vet väl att vi kör en sida motor, allt från F1, till roaadracing, rallycross och enduro varje lördag, med undantag av de tre veckorna i augusti som F1-fabrikerna stänger och jag är ledig.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB