Startsida / Inlägg

Lill-Lövis betyg på säsongen

av Anna Andersson

Halva F1-säsongen är avgjord och givetvis har jag bett Stefan Johansson att ge sin syn på saken. Här är hans åsikter, läs fundera och diskuter:

Ser vi till den stora bilden tycker jag att säsongen har inletts ungefär så som väntat, det är tyvärr ofta så att när det gäller speciellt F1 så vet man nästan efter de två första testerna vilka team som har fått till bilarna och vilka motorer som har bäst power och tillförlitlighet. Under säsongen får man knappt röra på motorerna och blir det så att det teamet som har den bästa bilen också har den bästa motorn och så har de andra torskat.
Så hade detta inlägg kunna sluta, men för att ge er lite input till era diskussioner så går vi in lite djupare på vad vi egentligen har sett. Därför väljer vi att presentera säsongen team för team.
Mercedes:
De har ridit på den vågen ända sedan man införde de nya reglerna 2014. Jag har känner lite folk inom teamet och de säger att de fortfarande har en hygglig marginal ner till de andra och det finns mer om det behövs och dom andra kommer allt för nära. Men trots att det finns så mycket marginal så har de inte gjort det bästa av det när de har haft problem med strategin och under loppen. Deras strateger har inte gjort något bra intryck alls, men eftersom bilen är så överlägsen vinner teamet ändå.

Ferrari: I början av säsongen var Ferrari en överraskning, men allt eftersom säsongen har utvecklats så har det blivit tydligt att de går bra eftersom Red Bull och McLaren är helt ute och cyklar. I och med att de båda teamen inte är med i bilden är Ferraris placering i toppen ganska given. De har gjort ungefär lika bra som förra året, men situationen är annorlunda eftersom dom närmsta motståndarna är sämre. Tidsmässigt ligger de ungefär som dom gjorde 2014 mellan sju tiondelar och en och en halv sekund efter Mercedes på ett varv. Däremot har Ferrari gjort ett mycket bra jobb när det gäller racestrategi och Sebastian Vettel har tagit maximalt tillvara på varje möjlighet han har fått. Han har kört riktigt bra och när Mercedes har klantat till det har han varit där, på samma sätt som Daniel Ricciardo var under 2014.

Stefan MON 85

Här är en bild från min tid i Ferrari, från utgången av Casino Square i Monaco

Williams: De ligger ungefär där de låg förra året, de har varken kommit närmare eller tappat. Teamet har begränsade resurser, jämfört med de större teamen. Dessutom drar de nytta av motorn från Mercedes, hade de haft samma motor som de andra mittenteamen så hade de absolut inte sett bättre ut. Då hade de haft samma nivå.

Red Bull: Det är inget större fel på bilen, det såg vi ju i helgen bland annat när två man stod på pallen, men Renaults motor har inte blivit bättre under året och tack vare det har det blivit myclet politik mellan dom och Renault. Jag förstår inte själv riktigt varför dom måste kasta smuts på varandra i media, det sköts bättre bakom stängda dörrar i min uppfattning. Titta på McLaren-Honda! De har ännu större problem, men stoppar ner huvudet och jobbar framåt. Det hjälper inte att ösa ut saker i media, det som hjälper är att jobba tillsammans mot samma mål, men det verkar inte som Red Bull och Renault är intresserade att göra det. Kanske det är så att deras förhållande redan är så brutet att det inte finns någon chans att få det att funka igen. Det vore sorgligt om det är så eftersom bägge har en fantastikt historia i F1 och förtjänar bättre resultat än vad dom kan visa för tillfället.

Toro Rosso: Jag tycker att de har gjort ett bättre jobb än Red Bull, teamet har gjort ett bättre intryck, de har också en motor från Renault, men de har fått det att fungera bättre i många avseenden. Jag tycker ändå att både Max Verstappen och Carlos Sainz har gjort ett bra jobb, de är på poängplats nästan varje lopp och trots att förarna är debutanter så håller det en bra nivå. Nu ska vi i och för sig komma ihåg att en förare kanske inte är lika viktig som tidigare, du kan bara göra det som bilen tillåter dig att göra. Det enda sätt du kan bedöma en förare nu är på hans racecraft och på hur han agerar i olika situationer, men problemet är att normalt så kör man sitt eget lopp. Om man tittar när toppstallen kör tester efter vissa lopp och använder sina reservförare och efter 20 varv är dom bara två tiondelar efter en stjärna som Fernando Alonso. Därför är det så svårt att veta vem som egentligen är riktigt snabb numera, jag vet inte hur man bedömer vad som är en bra F1-förare längre. Det största skillnaden mellan dom riktigt bra och dom som är genomsnitt blir då hur bra deras race craft är, det är nästa det enda som gjör någon skillnad.

McLaren: Det har varit en fruktansvärt tuff lärokurva för McLaren-Honda, men jag tror att många glömmer bort att de hade det förra gången också. Många minns McLaren-Honda med Senna och Prost och hur de dominerade F1, men det var ingen lätt väg de gick den gången heller. Jag körde för Spirit de första året när Honda kom tillbaka och motorerna exploderade i nästan varje träningspass. Jag brukade skämta på den tiden att jag behövde inte ens fysträna under veckorna eftersom jaf fick all träning jag behövde på race helgerna när motorerna exploderade längst bort på banan och jag fick springa tillbaka för att hoppa i reservbilen och köra vidare. Så var det varje tävlingshelg, men efter ett tag fick Honda till det och då var allt rätt och till slut var dom helt dominanta.
Andra gången gick de sedan in till BAR och tog sen över teamet helt och hållet och döpte det till Honda. Dom öste in kopiösa summor med pengar i fem år innan dom beslutade att dra sig ur F1, då gav dom mer eller mindre teamet till Ross Brawn, vad hände? De vann VM och det är nu det teamet som Mercedes byggt vidare på . Mercedes framgångar bygger til delvis på det jobb Honda gjorde där för många år sedan, infrastrukturen var byggde av Ross Brawn och Mercedes klev in och fick en turn key deal. Finpoleringen tar alltid tid och McLaren-Honda komemr att lyckas, men det kommer att ta tid.

Sauber: Det är ett team i mitten och ser vi tillbaka ett år så var det ett team mitt i en katastrof. De tog inte en poäng, och som jag sa redan inför säsongen att de enklaste poängen tar du alltid i de tre första loppen. Det gjorde Sauber och de lever de på . Nu tog Marcus en poäng senast också, men det var omständigheterna som gav honom den, inte bilen. Han körde ett mycket bra race, rent och snyggt, men hade inte alla andra klantat till det, straffats och brutit hade det aldrig varit en poäng, bilen är inte tillräckligt snabb utan har stått stilla..
Nu kommer det uppdateringar, men man vet ju inte alltid hur de funkar innan dom bultas på bilen och dessutom kommer alla andra också att utveckla sina bilar också. Det handlar bara om vilket team som får till det bäst. En uppdatering är ingen garanterad succé.
Det var bra nyheter att Marcus fick förlängt kontrakt i alla fall. Det är alltid bra med kontinuitet och Sauber är absolut inget dåligt team. Det har vettiga resurser, fina faciliteter och sedan är frågan om vilken ekonomi man har. Jag vet inte vilka andra möjligheter han hade, men han är kvar i F1 och det är givetvis det viktigaste i detta läget.

Lotus: De flyter med på nåd, teamet spenderade för mycket pengar när Räikkönen körde för dem, de vann något lopp, men sedan har det gått utför. Är man sen med betalningen varje månad kan det bara gå åt ett håll.

Force India:
Det är samma som Lotus och Manor, de är sena med betalningarna, var sena med bilen och det är väl lite rundgång på de teamen. Det är clownerna som är med för att göra showen, inget mer.

Det snackas också mycket om i fall Kimi Räikkönen ska fortsätta hos Ferrari eller inte och vem som ska ersätta honom om han lämnar. Som jag ser det så är det alltid mycket tjat om förarna, man diskuterar också om Button ska fortsätta hos McLaren eller inte, men problemet i bägge dessa fallen är definitivt inte föraren. Problemet är att bilen inte håller måttet, har du inte en bil som kan vinna spelar det ingen roll vem som kör den. Jag anser att kontinuitet är bra, det gäller att ha ett bra samarbetare för så länge bilen inte kan vinna gäller det att fokusera på att göra bilen till en vinnare.
När det gäller Räikkönen är han en vinnare, han har vunnit race och han är en mästare. Kanske är det så att hans körstil är mer känslig om man jämför honom med Vettel eller Alonso, men han är odiskutabelt en bra förare och byter du ut honom så lär du inte få något bättre. Valtteri Bottas har inte vunnit något lopp än och det är en sak att vara underdog och lyckas hos Williams än att köra för Ferrari där du måste leverera hela tiden. Jag vet, jag har kört för dem och kör du för Ferrari så måste du leverera varje pass. Levererar du inte på fredagen så är Italienska media och teamen på dig direkt. Jag ser ingen anledning att byta förare om det nu fungerar mellan Räikkönen och Vettel, tillsammans kan de bidra till att utveckla Ferrarin för just nu handlar det inte om förare. Det är bilen som inte håller måttet.

Tack för ni läser, vi hörs igen.
Stefan

•••
Ferrari kommer med en ny motoruppdatering till Spa, enligt källor inom Ferrari ska det ge 20 hästkrafter. Marcus Ericsson vilel däremot inte säga hur mycket det handlar om.
– De säger att det ska göra en stor skillnad och det räcker för mig, säger han och är positiv inför framtiden:
– Jag är optimistisk och de uppdaterignar som väntar på Spa och i Singapore känns positiva. Med de förändringarna kan vi komma tilbaka till den nivån som krävs för att kämpa om VM-poäng. Om det lyckas får vi se, men vi kommer att arbeta väldigt hårt för att ta ut max ur våra uppdateringar.
Av Sauber har han också fått frågan vad han som förare kan förbättra och han svarar:
Jag har koncentrerat mig på kvalet de sista tävlingahelgerna, det fungerade ju inte så bra underinlendingen av säsongen. Jag har ändrat ett par saker i mina förberedelser och det har varit positivt, jag har kvalat bättre än någonsin och det gör att jag kan maxa min prestation. När det gäller bilen vet vi att den har svårt på banor med snabba och medelsnabba kurvor och fö rmig är det avgörande och där måste vi fokusera. Det är viktigt att jag och Felipe arbetar nära ingenjörerna och att vi ser till att vi arbetar åt samma håll, det har vi gjort fram till nu och det måste vi göra framöver också.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB