Startsida / Inlägg

Presidenten som skadade F1

av Anna Andersson

Precis som jag lovade så är jag tillbaka till Storbritanniens GP, om det nu är någon som saknat bloggens uppdateringar. Jag har haft semester och varit i USA och faktiskt fått möjligheten att snacka en del med ett par riktiga F1-fans från andra sidan av Atlanten och det var otroligt intressant.
Deras syn på F1 är helt annan än den i Europa, men kärleken finns där. Bland annat var det en man uppvuxen i Indianapolis som under tio år var trogen besökare under F1-helgerna som numera väljer Indycar. Vi kan kalla honom Andy och hans åsikter tangerade de som Stefan Johansson luftat här på bloggen.
– Det är för få omkörningsmoment, för få dueller och ett team är hela tiden överlägset, säger han och påpekar att amerikanerna över lag har svårt för det där med team inom motorracing.
– Mina polare fattar inte varför man teamkör, Mercedes uttalanden om att man låter killarna köra mot varandra har varit bra, men det räcker inte. Folk tappade tron när först Schuamcher släppte förbi Barichello och sedan Webber började tjafsa om någon Multi 21. Det fick många av oss att vända F1-ryggen och när man sedan kommer tillbaka till Texas som är en låtsasbana utan intresse så kommer vi inte tillbaka. Ska det vara ska det vara Indianapolis eller möjligen i Kalifornien.
Jag undrar om Jean Todt, numera president för FIA, hade någon aning om hur stora skadorna skulle bli när han beordrade Rubens Barrichello att släppa förbi Michael Schumacher i Österrike 2001.
– Rubens let Michael pass for thr championship.
Ett annat problem för de amerikanska fansen är tiderna, de hade gärna sett kvällslopp i Europa för att slippa kliva upp löjligt tidigt på söndagarna för att se racen.
– När säsongen då är ojämn lockar det inte de tveksamma fansen direkt, säger Andy.
– De väljer sängen och sedan Indycar istället. I can´t blame them. F1 har inte ens några riktiga stjärnor här längre. Jag lovar att jag som ser nästan varje lopp inte ens hade känt igen Lewis Hamilton om han gick förbi mig på gatan, han ser ut som vilken förortsgangster som helst med för mycket pengar.
Även Niki Lauda är inne på samma väg när han säger följande till Bild:
– Det är för mycket kontroll, för många regler och det finns ingen karaktär inom sporten, säger han.
– Ingenjörerna och konstruktörerna måste få leva ut den kreativitet som de har.
Han vill att bilarna ska bli mellan fem och sex sekunder snabbare per varv, däcken ska vara bredare och bilen ska se coolare ut.
– Men det viktigaste är att det blir svårare att köra igen. När jag gick från F2 till F1 trodde jag att jag skulle skita på mig. Det måste vara män som kör, inga pojkspolingar som leker med knapparna på ratten. Bara de förare som verkligen kan köra, då menar jag kan köra racerbil, ska kunna köra i F1.
Han menar att F1 måste förnas med fler risker.
– Inte farligare, men riskerna ska vara större, jag säger inte att man ska minska på säkerheten, men när bilarna blir snabbare så blir det mer spännande för både förare och publik.
•••
Nu är det dags för Storbritanniens GP. En riktig klassiker på Silverstone och enligt väderprognosen ska solen skina under helgen. Tiderna som gäller är:
Fredag:
11.00: Träning 1
15.00 Träning 2
Lördag: 11.00 Träning 1
14.00 Kval
Söndag: 14.00 Race, VM-lopp 9.

Marcus Ericsson kör inte det första träningspasset, då får Saubers testförare Raffaele Marciello chansen. Ericsson tar över bilen från och med träning 2.
Mark Smith, tidigare bland annat Red Bull, Jordan och Caterham är klar som teknisk direktör för Sauber.
•••
I morgon är det dags för banfakta inför racet. Väl mött.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB