Startsida / Inlägg

Så kör en mästare i Ungern

av Anna Andersson

Ungerns GP, det brukar kallas för ett av årets tuffaste lopp. Det är varmt, det är en klassisk bana och den är enormt tufft för förarna.
Vill du hänga med Sebastian Vettel på ett varv gör du det här:

Här har du all hårdfakta du behöver inför helgens race.
Fakta om Hungaroring:
Längd: 4381 km/ 70 varv.
Start: kval och race kl 14.00 lördag och söndag.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däck: Mjuka och medium.
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 ( 5 hårda)
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Vinnande strategi 2014: 3 depåtopp.
Mest valda strategi 2014: 2 depåstopp.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Antal GP: 29, Nelson Piquet vann första loppet 1986.
Antal segrar från pole position: 13.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Topp 8 kvalet 2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Jenson Button, McLaren
8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso

Topp 8 racet 2014:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Fernando Alonso, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Felipe Massa, Williams
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sebastian Vettel, Red Bull
8. Valtteri Bottas, Williams

Snabbaste varvet, kval:
1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
2014: 1:22.715 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:20.953 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:19.815 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Förare med flest segrar:
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Jacques Villeneuve (2)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Fernando Alonso (1)
Nigel Mansell (1)

Banan är svår, en ganska liten bana egentligen ganska smal med många gupp och kurvor, det är ofta extremt varmt där i slutet av juli. Vi måste verkligen ta hand om däcken för att kunna arbeta vidare i rätt riktning. Det är en stor utmaning, men vi får avvakta träningarna för att se hur konkurrenskraftiga vi är här, säger Marcus Ericsson.
– Så vitt jag vet kommer det dessutom många svenskar till loppet, minst ett dussin av mina vänner och det blir säkert härligt att se så många landsmän runt om banan och som förhoppningsvis kan deras stöd föra mig framåt.
•••
Dagens roligaste tweetkonversation:

Och Magnussens coola svar:

•••
I går begravdes Jules BIanchi. Mer om det läser du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB