Startsida / Inlägg

Merci, Jules

av Anna Andersson

Jag hoppas att du såg Ungerns GP, det var ett riktigt spännande, dramatiskt och rörande F1-lopp. Som jag ser det var det årets bästa lopp, det innehöll lite av allt, dramatik, krascher, bestraffningar, omkörnignar och många, många känslor.
Nu, direkt efteråt, är jag rätt omtumlad, men ska ändå försöka samla mina intryck i en blogg som ni kan diskutera sedan.
Vi fick se ett händelserikt lopp där Ferrari och Sebastian Vettel satsade allt redan i starten. Tysken var snabbast och körde om både Mercedesbilarna i det första startledet och kollegan Kimi Räikkönen följde med av bara farten. Det var dubbelt rött i toppen av fältet redan på det första varvet och det såg ut som om det skulle kunna bli en dubbelseger, men när Kimi Räikkönen fick tekniska problem och säkerhetsbilen kom ut på banan efter det att Nico Hülkenberg kraschat så förändrades alla förutsättningar igen och sådant gillar i alla fall jag.
Lewis Hamilton tappade sina vinstchanser efter en duell med Daniel Ricciardo och även Nico Rosbergs seger chanser försvann efter en duell med Ricciardo.
Sebastian Vettel vann före Daniil Kvyat och Daniel Ricciardo – en prispall utan någon Mercedesförare och det har inte hänt i år.
När hände det senast?
Jag tror att det var Abu Dhabi 2013.
•••
Kimi Räikkönen fick problem med KERS på det 41:a varvet och tappade i effekten. Ferrari lyckades inte lösa problemet och finländaren hade fick sedan bryta loppet. Otroligt trist för Räikkönen som hade en riktigt bra möjlighet att ta flera viktiga poäng.
•••
Sebastian Vettel tillägnade Jules Bianchi segern och han gjorde det redan i teamradion, otroligt snyggt gjort. Alla förarna tillägnade sedan den omkomne föraren sina pallplatser. Det var Vettels 41:a seger, nu har han lika många som Ayrton Senna.
– Det är helt fantastiskt, jag har svårt att beskeiva det med ord, säger tysken.
•••
Två bilar från Red Bull på prispallen, Daniil Kvyat tog sin första pallplacering någonsin och Daniel Ricciardo följde upp med en tredjeplats trots att han var inblandad i tre incidenter.
–Det var ett helt galet race. Jag trodde att racet var över efter den första kurvan eftersom jag hade skador på bilen. Sedan så hade jag kontakt med Lewis efter omstarten och då trodde jag att det var över, men det gick. Därefter var jag och Nico i varandra och då trodde jag också att det var över. Jag gav verkligen allt på banan i dag, det hade Jules velat. Denna pallplatsen är för honom, sa Daniel Ricciardo.
Tonåringen Max Verstappen körde sedan in som fyra för Toro Rosso.
En bra dag för de röda tjurarna.
•••

•••
Lewis Hamilton fick sig en rejäl smäll i kampen med Red Bulls Daniel Ricciardo efter omstarten. Han skadade framvingen och tappade placeringar eftersom han var tvungen att hämta en ny nos i depån och eftersom han fick ett straff för den tuffa omkörningen så var hans vinstchanser borta.
Samtidigt så lyckades han dryga ut ledningen i mästerskapet eftersom Rosberg fick punktering. Det som såg ut att bli Rosbergs revansch slutade återigen med att Hamilton tog flest poäng.
– Jag finner inga ord. Det var verkligen en dålig insats från min sida, säger Hamilton
– Jag är inte alls nöjd. Det var verkligen en dålig dag på jobbet.
Även Nico Rosberg var besviken:
– Det är skit helt enkelt. Men ibland är idrotten bara så. Det är förbannat hårt, äckligt och synd, säger tysken.

•••
Nico Hülkenberg var med om en otäck smäll på det 42:a varvet, han tappade sin framvinge och körde rätt fram i en däckstapel i kurva ett. Tysken klarade sig utan skador, men av bilen återstod med bråte, det var den andra rejäla kraschen för Force India under helgen. Sergio Perez slog runt under det första träningspasset och teamet stod över det andra passet.
Två sådana smällar för teamet under en helg, där båda beror på att hållfastheten inte är hundra känns inte alls bra. Det är en rejäl säkerhetsrisk.

•••
Marcus Ericsson lyckades hålla fokus i det röriga racet och svensken som startade från plats 17 körde in på plats tio och tog VM-poäng igen. Han var nöjd efteråt och vill du läsa hans kommentarer gör du det i texten om racet.

•••
Fernando Alonso visade att han är en mycket kompetent förare när han körde upp McLaren-Honda till plats fem. även Jenson Button tog poäng för teamet.

Här är resultatet:

1 Sebastian Vettel Ferrari 69 1h46m09.985s
2 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 69 15.700s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 69 23h13m50.s
4 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 69 23h13m50.s
5 Fernando Alonso McLaren/Honda 69 23h13m50.s
6 Lewis Hamilton Mercedes 69 23h13m50.s
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 69 23h13m50.s
8 Nico Rosberg Mercedes 69 23h13m50.s
9 Jenson Button McLaren/Honda 69 23h13m50.s
10 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 69 23h13m50.s
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 69 23h13m50.s
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 69 23h13m50.s
13 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 69 23h13m50.s
14 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 69 23h13m50.s
15 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 67 2 varv
16 Will Stevens Marussia/Ferrari 65 4 varv
-Förare som bröt:
Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 60
Kimi Räikkönen Ferrari 55
Sergio Perez Force India/Mercedes 53
Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 41

•••
Enligt Renaults motorsportchef Cyril Abiteboul är det ett alternativ att ta över Lotus F1-team och göra ett eget fabriksteam igen.
– Vi tittar på olika möjligheter, vi har inget kontrakt för 2016 än. Om Lotus är en möjlighet? Varför inte, säger han till motorsportmagazin.
•••

Här hittar du lördagens tidningstext om Ferraris återtåg. Av någon anledning publicerades motorsidan aldrig på webben, men den ligger här på bloggen:

•••

Om du inte har läst dagens tidning kan du läsa om vad männen på depåmuren gör. Under rubriken ”Så fjärrstyrs en mästare” berättar Mercedes om hur deras arbete under loppet ser ut. Du läser det här:

•••
Nu är det sommarlov inom F1. Fabrikerna stängs, teamen får inte använda sin jobbmejl och så vidare. Det innebär att det inte kommer at finnas allt för mycket att rapportera om de kommande veckorna. Därför blir det färre inlägg än brukligt. Inför omstarten i Belgien den 23 augusti är det full fart här igen och sedan kör vi vidare.
•••
Vill du ha fler motornyheter? Gilla Sportbladet Motor på Facebook. Då får du fler nyheter direkt i ditt flöde.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB