Startsida / Inlägg

Första passet – Saubers förhoppningar

av Anna Andersson

I förmiddags inleddes tävlingshelgen i Belgien med det första träningspasset. Sauber hade stora förhoppningar på den nya motoruppdateringen som enligt Felipe Nasr ska ge fyra tiondelar per varv, men på det första passet var Nasr 13:e man och Ericsson 16:e. Snabbast var Mercedes Nico Rosberg före teamkollegan Lewis Hamilton, de båda som körde var med om en rejäl krasch i Les Combes under loppet förra året. I höger-vänsterkombinationen vidrörde bilarna varandra och Rosbergs framvinge skar upp Hamiltons bakdäck och de två förarna som fram till dess var vänner – i alla fall utåt – blev bittra fiender.
Efter flera samtal rensades luften och Hamilton vann VM. NU är vi tillbaka i Belgien och det är återigen en kamp mellan Rosberg och Hamilton.
– Jag gjorde ett misstag, det skulle jag inte göra i dag, säger Rosberg nu och mellan dem båda råder en vapenvila. Hamilton har 21 poäng ner till Rosberg som är VM-tvåa och 42 till Sebastian Vettel som är trea.
Här är i alla fall resultatet från den första träningen:
1. Rosberg 1.51.082s
2. Hamilton 1.51.324s
3. Ricciardo 1.51.373s
4. Räikkonen 1.51.478s
5. Vettel 1.51.866s
6. Kvyat 1.51.960s
7. Verstappen 1.52.158s
8. Sainz 1.52.421s
9. Perez 1.52.423s
10. Bottas 1.52.511s
11. Maldonado 1.52,539
12. Hülkenberg 1.52,614
13. Nasr 1.52,640
14. Massa 1.52,614
15. Alonso 1.53,416
16. Ericsson 1.53,502
17. Palmer 1.53,799
18. Button 1.54,225
19. Stevens 1.55,501
20. Merhi 1.56,086
Flest varv k körde Max Verstappen, 27 och Pastor Maldonado, Lotus kraschade vilket gjorde att passet avbröts en stund.
Under det andra passet for Marcus Ericsson av banan och kraschade in i däckbarriären, men han är okej.

Här är resultatet från pass 2:

•••
Här är Pirellis tankar när det gäller däckstrategin inför Belgiens GP:

Andra halvan av årets formel 1-säsong drar igång nu i helgen på en av världens mest klassiska banor: Spa-Francorchamps med ett sju km långt varv, höga hastigheter, svepande höjdskillnader, snabba kurvor och ostadigt väder. För att klara av alla dessa utmaningar behövs däck med allroundegenskaper, därför har Pirelli valt P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul, den kombination som också använts i flest GP:n så här långt under året. Regndäcken Cinturato intermediate och full wets kommer förmodligen också användas någon gång under helgen på Spa med tanke på regionens väderförhållanden.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi använder samma däckkombination som i Ungerns GP på Hungaroring – en tävling som blev säsongens mest spännande – men de två banorna är annars en total kontrast. I Ungern är banan knixig med många långsamma kurvor, Spa har en öppen layout med mycket fullfartskörning, något som gör den till en favorit bland förarna.

Däcken utsätts för höga påfrestningar med krafter som påverkar från olika riktningar, men lufttemperaturerna brukar vara relativt låga, så kombinationen mjuk/medium är den bästa kompromissen mellan prestanda och hållbarhet. I Belgiens Grand Prix kan det mesta hända och risken för säkerhetsbilssituationer och ostadigt väder är hög.

Däckstrategierna är alltså mycket viktiga, liksom varje teams förmåga att i varje ögonblick läsa av racet och reagera snabbt på möjligheter som dyker upp. 24-timmarsracet för sportvagnar som kördes här nyligen – Pirellis största tävling under året – visade upp otaliga ledarbyten, liksom mängder av incidenter och säkerhetsbilar under första hälften av tävlingen. Detta bevisar bara vilken spektakulär och oförutsägbar show den här fantastiska banan kan bjuda på.”

Största utmaningarna för däcken
Att kunna hantera de stora energimängder som går genom däcken är en av nycklarna till framgång på Spa. Påfrestningarna uppstår inte bara genom kurvtagning, inbromsningar och accelerationer utan också av de krafter som genereras genom de stora höjdskillnaderna på banan, till exempel i den berömda sektionen från Eau Rouge upp till Raidillon där däckets stomme och skuldra utsätts för 1G i kompressionen.

Största svårigheten med det ostadiga vädret på Spa är att väglaget kan variera runt banan under ett enda varv. Detta gör det svårt att göra rätt däckval när regnet kommer, en sektion kan vara blöt medan en annan samtidigt är hundra procent torr. Avrinningen är också ett problem, förarna överraskas lätt av små bäckar av vatten som rinner tvärs över banan.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i kyligare väder, något som ofta är fallet på Spa-Francorchamps. Det mjuka däcket är å andra sidan konstruerat för att vara som bäst när det är varmt, med en högre arbetstemperatur.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Daniel Ricciardo vann sitt andra race för Red Bull – och den tredje i sin karriär – med en start från femte startruta följd av en tvåstoppstrategi i den 44 varv långa tävlingen. Han gjorde två stints på det mjuka däcket och en avslutande på medium, med depåstopp på varv 11 och 26. Australiensaren satte också racets snabbaste tid under det sista varvet, på medium-gummiblandningen, något som understryker hållbarheten hos däcket även över en lång stint.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1,8 – 2,0 sekunder/varv.

•••
McLaren sätter in nya delar till sina motorer i helgen. Det betyder att både Jenson Button och Fernando Alonso åker på ett straff och flyttas tillbaka i startuppställningen. Button flyttas tillbaka fem platser eftersom detta inte är hans första bestraffning, Alonso åker däremot tillbaka tio platser i startuppställnigne eftersom det är hans första bestraffning.
För övrigt sa Fernando Alonso till journalisterna på Spa att han faktiskt borde ha lämnat Ferrari tidigare än vad han gjorde.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB