Startsida / Inlägg

Kimi stannar – bloggen är tillbaka

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen stannar hos Ferrari. Det har varit många rykten, bland annat kring Valtteri Bottas och Nico Hülkenberg, men nu bekräftar det italienska stallet att det är finländaren som kör tillsammans med Sebastian Vettel även 2016.
– Vad ska jag säga? Att stanna et år till hos Ferrari betyder att jag fortsätter att leva min dröm. Scuderia är min familj och det är här jag vill avsluta min karriär, säger Kimi Räikkönen.
Ferrari säger att man förlängt kontraktet bland annat för att visa på stabilitet i teamet och även för att Räikkönen och Vettel har ett mycket bra förhållande, de arbetar bra tillsammans och respekterar varandra.
– Från vår sida så visar det vilket stort förtroende vi har för honom och jag förväntar mig att det betalar sig också, säger stallchefen Maurizio Arrivabene.

Så räkna med en laddad Kimi Räikkönen i Belgien den här helgen och även på Monza om lite mer än två veckor.
•••
Marcus Ericsson och Sauber har en uppdatering till helgen. Det handlar om en bättre motor och Ericsson var förhoppningsfull när jag snackade med honom inför helgen:
– Jag har väldigt höga förväntningar inför höstsäsongen, säger Marcus Ericsson.
–Nu kör vi först på Spa och därefter åker vi till Italien och Monza, det är två banor där vår bil borde det vara starkare på jämfört med de två senaste racen, Budapest och Silverstone. Det gör att jag redan är mer hoppfull än tidigare och den nya motoruppdateringen som ska vara värd en hel del i varvtid gör att jag känner mig ännu mer taggad.
Mer om Marcus Ericssons tankar inför omstarten läser du i tidningen under helgen.

•••
2017 är förhoppningen att det ska bli fler omkörningar i F1. För att lyckas med det så återkommer den så kallade ground-effect. Tanken är att downforcen ska bli bättre, idag är problemet att om två bilar slåss om en placering så förlorar den bakomvarande bilen mycket av sin downforce och får svårt att ta sig förbi. 2017 vill man göra en förändring för att underlätta för den bakomvarande föraren och förhoppningen är att en modernare ground-effect ska öka antalet dueller på banan.
•••
Annars noterade du väl att Gustav Malja får chansen i GP2 i helgen? Den nyheten och flera andra presenterade vi på Sportbladet Motors FB-sida. Malja, 19, kör annars Formula Renault 3.5 Series, och har skrivit på för det italienska teamet Trident Motorsport för deltävlingen i Belgien. Han ersätter tillfälligt stallets ordinarie förare René Binder (Österrike).
•••
Bloggen har varit trött, jag vet det. Sommarlov för ungarna, F1-fabrikerna har varit stängda i två veckor och jag befann mig i skärgården med en mycket svajande uppkoppling.
Men nu är F1-säsongen igång igen.

Det är bloggen också och vi kör, som vi gjort tidigare under denna säsong och de senaste fem säsongerna. Det betyder att ambitionen är ett inlägg om dagen, men det har lite att göra med vad som händer på marknaden och hur många andra jobb som jag måste ta hand om.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB