Startsida / Inlägg

Klassiska Spa – se tidernas snyggaste omkörning

av Anna Andersson

Välkomna till Belgien och Spa, en klassisk bana som brukar kallas för Michael Schumachers vardagsrum, det var där den tidigare mästaren debuterade, vann sitt första lopp och också körde sitt 300 GP. De var också där som en av F1-historiens fräckaste omkörningar gjordes – men det var Schumacher som blev omkörd.
Ni minns väl Mika Häkkinens fantastiska passering år 2000?

Här kan du se Mika Häkkinen berätta om situationen:

Här ser du Schumachers kommentar efteråt:

Tiderna som gäller under Belgiens GP:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00
Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Debut: 1950, 47 GP-lopp har avgjorts här.
Längd: 7004 m (44 varv)
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Däck: Soft/medium.
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Toppfart 2014: 314,1 km/tim.
Däckslitage: Högt.
Avstånd till första kurvan: 160 m.
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som flest bilar valde.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 15.
Topp 8 i kvalet 2014:

1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

Topp 8 i racet 2014:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Red Bull
6. Jenson Button, McLaren
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Sergio Perez, Force India
17. Marcus Ericsson, Caterham.

Segrare de senaste fem åren:
2014: Daniel Ricciardo, Red Bull
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Lewis Hamilton, McLaren

Flest segrar: Michael Schumacher, 6.
Ayrton Senna, 5
•••
Väderprognosen inför helgens lopp i Belgien talar om uppehåll och värme under fredag och lördag, men det finns en risk för regn under söndagen. Ett lågtryck med regnskurar och åska väntas dra in över östra Belgien under söndagen och risken för regn ökar under dagen från tio till 50 procent, men det är ännu inte säkert om himlens portar öppnar sig under eller efter loppet.
•••
Det är en ny regel att ta hänsyn till i Belgien, en förare får inte längre fjärrstyras från depåmuren.
Detta är de radiomeddelanden som är tillåtna från och med nu:
• Hänvisning till kritiska problem på bilen (trasiga däck eller dylikt)
•Om konkurrenten har problem med bilen
•Att bli inkallad i depå för att reparera bilen eller parkera den
•Information från tävlingsledningen om gula eller röda flaggor eller om starten avbryts.
•Om det är olja på banan eller bildelar i någon speciell kurva
•En hänvisning för att föraren ska byta position med en annan förare
•Bekräftelse på att man hört förarens meddelande
•Detaljer kring varv- eller sektortider
•Information om avstånd till en konkurrent under träning eller race
•Uppmuntrande information som push hard, push now, du kör nu mot xx eller yy
•Varna för trafik under loppet eller träningen
•Hänvisning om avstånd till bilarna under kvalet så att föraren kan tajma ett varv med mindre trafik på banan
•Vilka däck som ska användas vid nästa stopp
•Information om hur många varv en konkurrent har kört på ett visst set däck
•Konkurrentens däckval
•Information om trolig strategi för konkurrenten
•Information om säkerhetsbil
•Information om eventuella straff sedan andra förare har lämnat banan och liknande
•Information om när det är tillåtet eller inte tillåtet med DRS
•Problem med DRS
•Om man ska byta framvinge vid nästa stopp
•Problem med oljetrycket
•Påminnelse om den vita linjen när föraren kör in eller ut ur depån
•Påminnelse om att hålla sig innanför banans begränsningar
•Meddela information från tävlingsledningen
•Information om att bilen har en skada
•Information om antalet återstående varv
•Väderinformation
•Information om exempelvis aeromapping under kvalet.
•••
Det är väl skönt att ni är kvar, trots sommarvärme. Jag skrev uppdateringen om varför bloggen legat nere några veckor eftersom irriterade läsare har hört av sig och påpekat att bloggen aldrig uppdateras och därför borde stängas.
Men nu kör vi igen;-)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB