Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: Därför är däcksituationen i F1 helt sjuk

av Anna Andersson

Återigen lämnar jag över tangenterna till Stefan ”Lill-Lövis Johansson”. Här är hans syn på racet i Belgien och på titelfajten. Dessutom berättarhan om varför han vill ha tillbaka däckkriget i F1.

Sebastian Vettel och Ferrari hade en djärv strategi. De var på väg mot pallen och många viktiga poäng. Då exploderade däcket.
Hela däcksituationen inom F1 är helt sjuk om du frågar mig. Det skulle inte vara svårt alls för Pirelli göra ett däck som håller ett helt lopp med ungefär samma prestanda genom hela loppet, men de har fått ett mandat att göra ett däck som inte klarar av att köra ett helt race. Detta är gjort mestadels för att göra loppen mer intressanta. Tanken var väl ungefär att racingen skulle bli mer intressant om inte däcken varade mer än ett antal varv och alla var därför tvingade att göra 2 eller 3 däcksbyten. I min värld är det märkligt. Här spenderar teamen 500 miljoner dollars per år för att göra bilen snabbare, men sedan blir de tvungna att köra på ett däck som, ursäkta språket, är ett rent jävla skitdäck som bara har prestanda i kanske 10 varv och sen är förarna tvingade att sitta i cruise fart tills det är dags att komma in och stoppa på ett nytt set. Inte konstigt att förarna är frustrerade och saknar dom dagarna när dom körde maximalt under hela loppet. Som allt annat dom försöka göra genom att introducera konstgjorda regler (DRS, etc), den ekvationen fungerar inte.

På Le Mans kan de köra fyra stints med samma däck med en bil som har lika mycket eller kanske ännu mer downforce än F1, väger 50% mer och den har mellan 1000 och 1100 hästkrafter ( även om det är fyrhjulsdrift och inte bara två hjul), men den har också betydligt högre toppfarter än F1 och det går hur bra som helst, så visst sjutton måste man kunna göra det på en bil som väger 600 kg? Det är löjligt som det är i dag. Jag tror att det bästa för F1 vore ett nytt däckskrig, med flera fabrikanter som kämpar mot varandra och som försöker göra det absolut bästa däcket de kan göra. Och varför inte ett däckskrig när dom redan har motor fabrikanter och biltillverkar som krigar mot varandra.

Det är inget fel på Pirelli som gör däcken, utan felet är reglerna och det mandat som FIA har gett dem att göra däck som kräver fler depåstopp för att olika strategier ska göra racen mer spännande. Oavsett leverantör, Michelin, Goodyear eller Pirelli, kan göra bättre däck hur enkelt som helst. De kan göra däck som håller ett helt lopp så förarna sedan får väga möjligheten att byta däck och köra två sekunder snabbare mot att hoppa över ett depåstopp och använda samma däck hela loppet. Så var det när jag körde. Då hade man alltid dialog med sina däckstekniker, han hade all information vad som däcken klarade av, slitage, temperatur spridning över hela ytan på däcken och alla annan information som hjälpte till att göra beslut och vi kunde tillsammans diskutera fram den bästa strategin. För att jag skulle kunna köra ett helt lopp utan att stanna brukade jag ofta försöka göra två eller tre “heat cycles”, vilket innebar att man körde tre till fyra varv med ett set under det första träningspasset för att värma upp däcken lite utan att stressa dem och sedan ställde jag undan dem för att kallna. Nästa pass gjorde jag exakt samma sak och sedan ställde jag undan dem till racet. Då hade de liksom blivit lite, lite hårdare och hade mer motstånd jämfört med ett helt nytt set däck. Man förlorade kanske 3-4 tiondelar dom första varven men sen höll dom sig otroligt jämna under hela loppet. I några fall var det bara väven kvar dom sista varven, allt gummi var bortslitet men det trots det gick det att komma i mål. Det var alltid väldigt viktig fråga inför valet av strategi för det viktigaste av allt i slutändan var dina racedäck, däcken påverkar prestandan på bilen mer än något annat. Det är ganska ironiskt, med tanke på hur mycket pengar som spenderas på chassi och motor sidan för att hitta en halv sekund, och ibland ännu mindre, när du sen kan bulta på ett nytt set däck och åka 2 sekunder fortare, till en konstnad av några tusen dollar!

Enligt min uppfattning gjorde Ferrari helt rätt, ett varv till så hade det fungerat. Självklart kan jag förstå Vettel, självklart blir man blir förbannad och frustrerad. Det hade jag också varit. Han gjorde ju helt rätt, ur hans synvinkel gjorde han ett perfekt lopp, perfekt strategi och gjorde allt helt rätt och var på väg till pallen trots en dålig startposition . Det var enda sättet han hade chans att få en pallplats.
Det är varken Vettels eller Ferraris fel att Pirelli tvingas göra ett skitdäck, de är tillsagda att göra ett dåligt däck och att det sedan ska explodera om man kör tre varv mer än vad tillverkaren har rekommenderat det är helt galet. Det enda som ska hända med ett däck är att det ska förlora prestandan, det ska inte vara livsfarligt.
Jag är helt för ett nytt däckskrig, framförallt eftersom ekonomin ser ut som den gör med färre och färre sponsorer, biltillverkarna lägger in mer och mer pengar och där finns en marknad för däcktillverkarna också. De har pengar och där finns möjligheter, kan olika däckföretag ställa upp och dessutom stötta teamen med lite pengar, med däck och tester så är det positivt för hela sporten. Vi skulle få bättre race utan att det kostar ännu mer pengar.

Men av någon anledning verkar den lösningen var för enkel för F1, där ska allt vara så komplicerat hela tiden. Istället för att man låter tre däcktillverkare göra däck så att bilarna går fem-sex sekunder snabbare per varv så pratar man om groundeffekt och sådana saker som kostar ytterligare flera hundra miljoner att utveckla och det ska stall som knappt överlever i dagsläget betala?
Hur ska det gå ihop?
Jag förstår inte det. Gör du?
•••
Att Lewis Hamilton vann på Spa var väl ingen överraskning direkt. Rent tävlingsmässigt så tror jag inte att Nico Rosberg har någon större chans. Lewis är i toppform och den enda chansen Rosberg har är om han kvalar ut honom eller gör en bättre start. Det är ju så att den som är till första sväng vinner loppet, eller har i alla fall en 95 procentig chans at göra det om nu ingenting går fel. Så enkelt är det. Dels är det logiskt och dels är det ett beslutet som har tagits från teamets sida, i alla fall enligt det som jag har hört från mina källor. Först in i första sväng har fördelen och vinner.
Frågar du mig så känns det som om Hamilton har en mental fördel också och det är helt naturligt. Han har greppet om det, men Rosberg som måste slå honom måste hitta rätt. Så är det alltid för den som jagar, oavsett om man jagar en teamkollega eller inte så tänker man på miljoner olika saker som man kan förändra. Kanske gör man en ändring på inställningarna och tror att det ska vara den magiska lösningen, men ofta blir det fel och man går lite över vilket gör att man går bakåt istället för att få det lilla, lilla övertaget . Inom racingen lever man alltid på hoppet, nästa inställning blir den magiska, nästa sponsorförhandling den magiska. Så är det bara.

Vi hörs igen framöver

Stefan

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB